Пандемія та стартапи. Що відбувається у венчурному бізнесі — п’ять поглядів з Києва, Оксфорда і Нью-Йорка

16 вересня 2020, 12:35
НВ Преміум
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Наскільки сильно пандемія зачепила настільки чутливий бізнес як стартапи і чи варто звертати інвесторам на них погляд у цей напружений період з безліччю невідомих змінних

Від приватних інвесторів з фондами й до урядових кабінетів всі впевнені в одному: криза — це час можливостей, який треба використовувати. Стартапи виявилися на диво добре пристосованими залишатися на плаву і залучати гроші, навіть перебуваючи в оточенні максимальної турбулентності. Їхня швидкість прийняття рішень і безмежна адаптація зіграли свою роль і показали, які бізнес-якості будуть цінуватися в наступну декаду.

Відео дня

Цього разу ми розширили географію коментарів і не обмежилися лише Україною. Своїм поглядом поділилися також експерти зі США та Великої Британії. Що простежується у всіх куточках світу — так це непідробний оптимізм. (Перша частина публікації доступна за посиланням.)

Ольга Афанасьєва, CEO Української асоціації венчурного та приватного капіталу (UVCA)

Старі бізнес-моделі і продукти в багатьох індустріях не працюють — світ змінюється і вже не повернеться до колишнього устрою, як би нам не здавалося, що «ось скоро все стане, як раніше». Тому в світі, і в Україні, спостерігаємо появу цікавих рішень: софт, комунікаційні платформи, онлайн-освіта тощо. Звичайно, непросто довелося компаніям, які орієнтувалися на сфери, що «зависли» під час пандемії (horeca, подорожі, наприклад), а також тим, хто зав’язаний на поставках/виробництві в інших країнах, в Китаї, зокрема. Однак, це був привід швидко адаптуватися і більше виходити в діджитал (якщо цього не було зроблено раніше). До речі, згідно з дослідженням McKinsey, за перші 6 тижнів карантину компанії в світі зробили крок у діджитал на 5 років вперед. Тобто, знову-таки, хто хотів — використовував цю складність як можливість. Що стосується фандрейзингу, то також було досить багато випадків залучення капіталу під час карантину. В цілому, публічних угод було навіть трохи більше у перші 2 квартали 2020 року, порівняно з 2019. Однак таких великих раундів як People. ai (60M) не було. Великою угодою, однак, став недавній раунд в 50 М від Restream.

Аутбрейк показав, що часто не має значення де ти знаходишся, а важлива побудова відносин. Зокрема, між фаундерами і стартапами. Наприклад, досить складно залучити інвестиції на ранніх стадіях «через зум», не будучи знайомим з інвестором «вживу». Однак, якщо ви вибудовували відносини з інвесторами до цього, розвивали їх, то можливість залучення інвестицій вище — вас вже знають, у вас вже є певна «історія» і репутація. Щоб підтримати фаундерів, а також інвесторів, ми з колегою почали проект VC ChatrOOm, де я беру інтерв'ю у інвесторів з різних країн щодо того, що змінилося в новій нормальності, які лайфхаки як для тих, хто інвестує, так і для тих, хто «піднімає» капітал для свого стартапу. На ютубі можна все подивитися у вільному доступі. Що цікаво, то в більшості своїй, інвестори все так само дивляться на компанії і продовжують свою активність. Також відкриваються додаткові можливості в акселеративних програмах: часто навіть не обов’язково летіти в іншу країну щоб потрапити в топ-акселератор. Наприклад, той же Alchemist (топ-3 серед програм для B2B стартапів).

Оксана Маркарова, міністр фінансів України 2018−2020, співзасновниця стартапу Archidata

Для стартапів криза, пов’язана з самим коронавірусом, а також заходи боротьби з його поширенням, мали величезний вплив на всіх стадіях розвитку. Це вплив, з одного боку, був негативним через зниження можливості доступу до капіталу, обмеження доступу до кредитних ресурсів, зменшення замовлень та інші чинники, які мали шкідливий вплив на малий і середній бізнес і підприємців в цілому. З іншого боку, незвичайна криза створила дуже великий попит на нові послуги та продукти і, відповідно, поле ідей для стартапів збільшилося. Тому можна сказати, що для креативної індустрії ковідна криза принесла також нові можливості.

Перспективи розвитку стартапів в Україні (власне, як і в усьому світі) насамперед залежать від того, чи доступні для них інструменти швидкого реагування від держави. В Україні, на щастя, є створений нами Фонд підтримки стартапів, який має достатньо капіталу і продовжує активно підтримувати початківців. Важливо також максимально швидко реалізувати проект ДіяСіті, який надасть постійну і сприятливу базу для функціонування технологічних компаній.

Я думаю, що інновації та стартапи — це один з найважливіших ключів до відновлення економічного зростання в Україні, тому що саме інновації допоможуть українському бізнесу істотно збільшити продуктивність і додану вартість створену в Україні. Тому мій прогноз оптимістичний, але ми закликаємо уряд підтримувати ідеї віцепрем'єра Федорова і його команди щодо розвитку інновацій, а також сприяти малому та середньому бізнесу.

Наталя Вілявіна, венчурний менеджер в Creative Destruction Lab, Оксфордський університет, Велика Британія

Незважаючи на пандемію, доступ до венчурного капіталу для якісних стартапів не змінився. Відбувається «очищення», виживають найсильніші. Для венчурних фондів це також хороша можливість отримати більшу частку в компанії за вигідною оціночною вартістю. Очевидно, що найближчим часом не варто очікувати великих інвестицій в компанії, які займаються технологічними рішеннями для транспорту або туризму, в пріоритеті рішення для віддаленої роботи, електронна комерція, кібербезпека, відеоігри. В результаті пандемії будуть переможці і переможені.

Будь-яка криза відкриває нові можливості. Наприклад, це можливість переглянути бізнес-моделі і знайти нових клієнтів серед корпорацій, які інвестують в діджиталізацію. Це також час пошуку креативних рішень і відкриття нових ринків. Багато талановитих людей втрачають роботу, тому криза — це можливість почати новий бізнес для тих, хто давно не наважувався, а також можливість найняти талановитих співробітників в стартап при помірному бюджеті. Саме в результаті фінансової кризи 2008 року виникли такі компанії як Uber, Slack, Instagram і WhatsApp.

Олександр Борняков, заступник міністра цифрової трансформації України

Пандемія коронавірусу в цьому році сильно відрізняється від фінансової кризи в 2008 році. Не всі стартапи переживають кризу, навпаки вартість деяких технологічних компаній зростає, а деякі індустрії відчувають збільшений попит, до якого не всі були готові.

Світова пандемія не навмисно допомогла багатьом стартапам вирости за одну ніч. Страх перед коронавірусом і дистанціювання прискорило впровадження онлайн-навчання і дало можливість студентам, викладачам і користувачам в цілому випробувати новий цифровий досвід. У дуже короткі терміни школи і університети в усьому світі переорієнтували традиційну методологію навчання на EdTech — динамічну цифрову, зокрема, з українських стартапів цим скористався Preply, який дозволяє вивчати іноземні мови онлайн.

Інша індустрія HealthTech також очікує велике зростання. Вона створює рішення для віртуального здоров’я, використовуючи штучний інтелект для протидії коронавірусу. Але поки пандемія COVID-19 не закінчиться, виживання має бути головним акцентом для стартапів.

Фелікс Литвинський, керуючий директор Blackstone LaunchPad, Нью-Йорк

Вінстон Черчилль сказав: «Ніколи не дозволяйте хорошій кризі пропасти». Багато єдинорогів народилися під час останньої кризи. Зараз найкращий час для запуску, спілкування з клієнтами, творчості. У бесіді з моїми друзями з VC мені сказали, що більшість з них сповільнило інвестування в нові стартапи і стали приділяти більше уваги своїм наявним портфелям. Проте, навіть якщо ви стартап, який не отримував доходи (рre-revenue startup), можливо, ви зможете вижити з низьким показником горіння (burn-rate): це коли у вас немає продажів і прогнозів, а у вас закінчуються гроші і здається, що інвесторів ніде немає. Проте, інвестори все ще тут, вони відкриті для бізнесу і хочуть інвестувати.

Пандемія — ідеальний час для спілкування з клієнтами: вони вдома, засновники можуть відвідувати вебінари і зустрічі, а вам не потрібно їхати в Кремнієву долину або Нью-Йорк, будувати нові відносини або покращувати наявні. Ми бачили значне фінансування стартапів у сфері телемедицини, зв’язку, підвищення продуктивності праці і розваг. Компаніям довелося затягнути пояси і уважніше придивитися до своїх бізнес-моделей, витрат, умов оплати тощо. Здатність працювати з ощадним виробництвом і адаптуватися до поточних умов — це лише кілька вимог для успішного стартапу. Я працюю з українськими стартапами з початку пандемії. Багато з них отримали високі оцінки і фінансування під час пандемії. Завжди є фінансування для хороших або, швидше, чудових стартапів.

Автор — Павло Карташов,

директор Українського фонду стартапів (USF)

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X