Змінити, але не одразу. В Мінцифри не проти зміни підходу до визначення ставки інтерконекту

17 серпня 2020, 08:36

Визначення розміру ставки інтерконекту в Україна має відбуватися за європейським підходом, котрий орієнтується на ефективного мобільного оператора, однак раптово змінювати правила гри на цьому ринку не варто.

Про це в коментарі НВ Бізнес розповів заступник міністра цифрової трансформації України Олександр Шелест.

Термінація трафіку (MTR) — перенаправлення одним оператором свого трафіку на мережу іншого оператора: коли абонент оператора А телефонує абоненту оператора Б, то оператор Б виставляє рахунок цьому оператору. Ці тарифи регулюються в усьому світі, тому що оператор, який приймає дзвінок, є монополістом на своїй мережі і ціну, яку він може виставити, потрібно обмежувати.

Відео дня

Як розповів Олександр Шелест, існують різні підходи до того, яким чином обмежувати дані тарифи: наприклад, в США подібні дзвінки обмежені ставкою 0 — американський регулятор вважає, що компанії на цьому не повинні заробляти, а їхній бізнес має базуватися на наданні послуг кінцевому споживачу, а не на оптових ринках. В той же час, у Європі ці ставки не дорівнюють нулю, але є різні підходи до їх визначення, які можна розбити на дві основні групи: «згори-вниз» та «знизу-нагору». Зокрема, регулятор може або самостійно розраховувати на базі теоретичної моделі ефективного оператора затрати на проведення дзвінків та встановлювати ставки. Однак це потребує високого професійного рівня і навіть європейські оператори для цього часто наймають окремих консультантів, які можуть провести подібні розрахунки.

«В Україні використовується дещо інший підхід, коли оператори надають інформацію регулятору щодо своїх витрат і на основі цих даних розраховується вартість тарифу. Тобто, європейський підхід трішки інший, спрямований на ефективного оператора, а те, що оператор не завжди ефективний, — це вже проблема оператора. Як на мене, нам треба прагнути саме до такого підходу. В такому випадку ці ставки стають мінімальними і допомагають забезпечити максимальну конкуренцію», — зазначив замміністра.

Чиновник також додав, що сьогодні в Україні змінювати раптово існуючу практику недоцільно:

«Зміни тривають роками. Звісно, ми можемо змінити в країні правила гри одномоментно, але як це вплине на операторів та абонентів, — передбачити досить складно. Тому загалом ми підтримуємо підхід регулятора до того, що ці ставки мають приводитися до собівартості, мають визначатися, як в Європі, у межах одного ринку — в Україні ставки встановлюються однакові для ринку фіксованої телефонії і мобільного ринку і це хибна практика. Яка собівартість і який тариф має бути встановлений — це вже питання відання регулятора і того, як відповідна зміна ставок вплине на ринок».

Нагадаємо, 14 липня телеком-регулятор заново знизив ставку інтерконекту з 12 до 8 копійок за хвилину. Рішення про зниження ставки інтерконекту з 12 до 8 копійок було ухвалено НКРЗІ ще 19 травня — тоді необхідність її перегляду пояснювалася різницею між діючим тарифом і собівартістю послуги для операторів (собівартість, за даними регулятора, — від трьох до шести копійок за хвилину). У мобільного оператора lifecell, який був ініціатором зниження ставки інтерконекту, стверджували, що зниження тарифу позитивно вплине на вартість дзвінків поза операторські мережі і стимулює конкуренцію на телеком-ринку України. Однак ряд організацій виступив з критикою такого рішення: проти зниження ставки виступили АСС і Федерація роботодавців України, яка звернулася до Державної регуляторну службу. У ДРС врахували лист ФРУ і прийшли до висновку, що рішення НКРЗІ є регуляторним актом, тому проект такого рішення повинен був бути опублікований для отримання зауважень і пропозицій. У НКРЗІ, в свою чергу, звернулася до Міністерства юстиції України із заявою про перегляд рішення про відмову в держреєстрації, але Мін'юст на поступки не пішов.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X