Змінили колію. Укрзалізниця перейшла від Народного фронту до Володимира Гройсмана

Голови Укрзалізниці Войцех Балчун і прем'єр-міністр Володимир Гройсман. Сьогодні перед залізничною компанією стоять по суті два головні завдання: почати програму модернізації та підвищити прозорість фінансових потоків
Фото: kmu.gov.ua

Голови Укрзалізниці Войцех Балчун і прем'єр-міністр Володимир Гройсман. Сьогодні перед залізничною компанією стоять по суті два головні завдання: почати програму модернізації та підвищити прозорість фінансових потоків

ПАТ Укрзалізниця більше не підпорядковується Мінінфраструктури, управління компанією передано Кабінету Міністрів

Таке рішення вчора ввечері ухвалив уряд з подачі віце-прем'єра, міністра економіки Степана Кубіва.

Фінального тексту рішення Кабміну немає, але вже зараз стає очевидним переділ сфер впливу. Міністр інфраструктури Володимир Омелян, який потрапив в уряд за квотою Народного фронту, не раз давав зрозуміти, що робота Укрзалізниці незадовільна, і мав низку претензій до керівника залізничної компанії Войцеха Балчуна.

Тепер же відповідальним за формування правління та управлінням залізничної компанії займеться формально уряд, де-факто прем'єр-міністр Володимир Гройсман. За транспортним міністерством залишиться функція регулятора у сфері залізничного транспорту.

Євген Кравцов, заступник міністра інфраструктури і голова наглядової ради Укрзалізниці, каже, що перепідпорядкування підприємства особливо нічого не змінить. За його словами, і раніше в статуті компанії міністерство подавало і готувало низку документів, і зараз є припис про можливе делегування певних повноважень Мінінфрастуктури. Втім, за законом про діяльність ПАТ держкомпанія від самого початку була закріплена за Кабінетом Міністрів.

"Я не раз говорив, що в нас немає прагнення в ручному режимі керувати Укрзалізницею. Сам факт того, що наша ж команда рік тому провела корпоратизацію, яка апріорі передбачає значною мірою автономію компанії, тільки є тому підтвердженням", – зазначає Кравцов.

Він наводить приклад тієї ж Deutsche Bahn, яка не керується міністерством транспорту Німеччини. Чиновник нагадав, що схожа реформа проходить в НАК Нафтогаз-України та низці інших великих держпідприємств у частині поділу функцій управління і формування держполітики. "У Нафтогазі це [реформа - НВ] отримало значну кількість позитивних результатів, ми повинні повторити її в Укрзалізниці. Якби хоч трохи зберігся ручний контроль, тоді корпоратизація була б завалена", – застерігає Кравцов.

Офіційні коментарі зводяться до того, що дії спрямовані для підвищення ефективності роботи Укрзалізниці. Експерти вважають, що така рокіровка дає Балчуну додатковий час для того, щоб довести свою спроможність як менеджера, оскільки результати роботи компанії, м'яко кажучи, не вражають.

За словами Сергія Вовка, директора Центру транспортних стратегій, Укрзалізниця поки не показала ніякого результату і пояснювала це не кращим рівнем діалогу з міністерством інфраструктури: "Ми повинні побачити якісь конкретні результати, а не підписання меморандумів, які за фактом є лише папером і договором про наміри, а не завершуються конкретними програмами з інвестування та щодо інших речей".

Сьогодні перед залізничною компанією стоять по суті два головні завдання: почати програму модернізації, що включає закупівлі рухомого складу, та підвищити прозорість фінансових потоків, де буде чітко визначена структура доходів і видатків, а також собівартості витрат. "Те, що ми бачимо зараз по структурі доходів і витрат УЗ не розуміють ні міністерство, ні спеціалісти", – каже Вовк.

Але деякі зрушення все ж є. Олексій Андрійченко, старший аналітик інвестгрупи АРТ Капітал, каже, співвідношення чистого боргу до EBITDA Укрзалізниці впало до 1,8 – це найнижчий показник з 2012 року. За його словами, таке поліпшення фінансових показників завдяки одночасному зростанню прибутку і падінню боргу дає можливість компанії повернуться на ринки капіталу в недалекому майбутньому.

А право освоювати 16 млрд грн капітальних інвестицій ще до затвердження фінансового плану стало своєрідним бонусом для Укрзалізниці, що підвищує економічну самостійність компанії. Нагадаємо, у цьому році УЗ запланувала збільшити капітальні інвестиції вдвічі і вперше за 10 років провести велике оновлення рухомого складу.


Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: