Володіти розумно. Як багатство країни звільнити від політичного впливу

Згідно з даними Міністерства економічного розвитку і торгівлі, в Україні налічується понад 3,4 тис. державних підприємств, що в 34 рази більше, ніж в Китаї. Більшість з таких підприємств – неприбуткові
Фото: pixabay/Bru-nO

Згідно з даними Міністерства економічного розвитку і торгівлі, в Україні налічується понад 3,4 тис. державних підприємств, що в 34 рази більше, ніж в Китаї. Більшість з таких підприємств – неприбуткові

За останні 10 років з приватизацією державних підприємств в Україні відбувається жахлива ситуація. Щороку українська влада планує отримати від приватизації держмайна приблизно 17 млрд. грн, але результату досі немає.

Втрачені мільярди і можливості не тільки затягують нашу країну у боргову яму, а й опускають її до групи країн із низьким рівнем економіки. Виконавчий директор Центру економічної стратегії Гліб Вишлінський каже, що в 1991 році Україна мала рівні стартові позиції з Польщею за структурою економіки.

Однак, протягом 27 років українській владі так і не вдалося залучити прямі іноземні інвестиції шляхом приватизації та змінити економічну парадигму.

У Центрі економічної стратегії стверджують, що 100 найбільших державних підприємств показали загальний дохід 2,64 млрд. грн після 53 млрд. збитків у 2015 році та 117 млрд грн. у 2014 році. Але цей результат отримано завдяки роботі топ-5 компаній, які отримали 3,59 млрд. грн. доходу і перекрили 9,5 млрд. грн збитків інших компаній.

"Балансова вартість активів цих 100 підприємств становила 1,4 трлн. грн, тобто прибутковість за цими активами становить 2% на рік", – зазначає Вишлінський. Він також стверджує,  що якби Україна вклала ці 1,4 трлн. грн за ринковою ставкою десь на рівні депозиту в 18% у 2016 році, то отримала б дохід у 9 разів більший.

Українська влада все ж намагається змінити ситуацію. Так, у січні 2018 року Верховна Рада України прийняла законопроект №7066 Про приватизацію державного майна.

В уряді Гройсмана сподіваються, що новий закон про приватизацію допоможе краще продавати державні активи. Адже до сих пір Кабміну так і не вдалося провести жодного серйозного приватизаційного конкурсу.

Однак співавтор книги Державне багатство народів, фахівець з управління інвестиціями Даг Деттер вважає, що продаж активів – не єдиний спосіб із ними впоратися. Автор книги впевнений, що активи можуть залишатися у власності держави і бути при цьому ефективними.


У 2015 році The Economist і The Financial Times включили книгу Державне багатство народів Дага Деттера до списку найкращих видань року.


Деттер вважає, що управлінням комерційних активів повинні займатися професіонали, які знають, на скільки можна максимізувати вартість цих активів і мінімізувати корупційні втрати. Крім того, за словами Деттера, найманого керівника потрібно дистанціювати від держави, дати свободу дій, позбавити його політичного впливу.

Така система забезпечила успіх Сінгапуру ще в далекому 1974 році. Активи принесли дохід у 50% своєї вартості. "Це великий успіх. Завдяки цьому вони змогли значно зменшити податки і одночасно інвестувати в інфраструктуру, доступне державне житло, медичне обслуговування тощо", – додає він.

При цьому, скептики в Україні не очікують особливих змін і наводять приклад Укрспирту, в якому зміна керівництва не принесла змін.

"Треба пам'ятати, що є такі державні компанії, які є монополістами. І це не дивно, якщо вони працюють неефективно", – говорить керівник аналітичного департаменту інвестиційної компанії Еavex Capital Дмитро Чурін.

Він переконаний, що успіху можна досягти тільки в тому разі, якщо нові компанії будуть створені на нових засадах. У минулому Україна намагалася використати схожі схеми з державними енергетичними компаніями, які об'єднували енергетичні об'єкти. Але, на жаль, не отримала позитивного результату.

З іншого боку, член Групи стратегічних радників з підтримки реформ в Україні Андрій Бойцун впевнений, що для того, аби система запрацювала, потрібно створити належні умови.

Він вважає, що ідея Дага Деттера не працює, якщо держава не має ефективного регулятора і не займається захистом прав споживачів. "Обмежитися лише створенням функції власника не вийде", - додає Бойцун.

Зрозуміло те, що з державними підприємствами потрібно щось робити. Ними краще або керувати, або продати. В цілому, успіху, за словами Дага Деттера, Україна може домогтися, якщо створить максимальну конкуренцію і передасть справу професіоналам, які тверезо оцінюють можливості продажу активів і знають, як ними керувати.

Хочете знати не тільки новини, а й що за ними криється?

Читайте журнал Новое Время онлайн.
Передплатіть зараз

Читайте 3 місяці за 59 грн

Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: