Турецький вал. Південні ритейлери атакують український ринок

28 липня 2018, 10:30

Поки українці масово їздять на відпочинок до Туреччини, назустріч їм йде не менш масовий потік одягу — турецькі ритейлери постійно відкривають в Україні нові магазини, завоювавши вже 15% місцевого ринку.

"Приголомшливі перспективи, ми в них віримо",— з такою східній захопленістю описує український ринок одягу Ірфан Докдок, директор українського підрозділу турецького ритейлера Koton.

Відео дня

Koton — один з найбільших виробників одягу в Туреччині. Цьогоріч компанія зайшла в Україну, відкривши тут два магазини. Один з них — у ТРЦ Lavina Mall — займає цілих 1,5 тис. кв. м, це як майданчик для гри в хокей з шайбою.

Ритейлер, якого представляє Докдок, поповнив ряди турецьких компаній, які прийшли в Україну останнім часом.

"Тут гарні умови для торгової експансії",— говорить щодо цього Олексій Гришко, регіональний директор компанії LC Waikiki, яку називають турецьким H&M. LC Waikiki перетнув Чорне море і почав працювати в Україні у 2013-му. За цей час компанія відкрила в країні 27 магазинів, 7 з яких — цьогоріч.

Експансія з півдня привела до того, що на сьогодні на вітчизняному ринку працюють вже шість великих операторів, які представляють одяг і взуття з Туреччини: LC Waikiki, Colin's Україна, Suvari і Super Step, до яких цьогоріч приєдналися De Facto і Koton.

У підсумку частка турецьких брендів на українському ринку зросла з 8–9% (на початок 2017 го) до нинішніх 15%. Про це свідчать підрахунки Української торгової гільдії (УТГ).

Наша мета — доступність бренду Ірфан Докдок, Koton

Турки злітаються в країну не просто так, а в передчутті відмінних заробітків: за останні 1,5–2 роки місцевий ринок одягу та взуття нарешті вийшов зі стану рецесії. Про це розповідає Євгенія Локтіонова, директор УТГ.

Дешево і привітно

Демократичні ціни — одна з головних причин, що раптово спалахнула любові українських споживачів до одягу і взуття made in Turkey. Завдяки цій обставині турецькі оператори швидко завойовують вітчизняний ринок.

Щоправда, низької вартості товарів гостям із південного берега Чорного моря поки вдається досягати за рахунок зниження рентабельності продажів. "Ми вже неодноразово знижували ціну в гривні, незважаючи на зростання курсу долара,— пояснює Гришко. Це завжди шкодило маржинальності, але позитивно відбивалося на товарообігу і сумі кінцевого прибутку". В підсумку, за його словами, оборот на 1 кв. м в українських магазинах мережі LC Waikiki вищий, ніж на таких же торгових майданчиках в інших країнах.

Утримувати невисоку вартість товарів турецьким ритейлерам ще й допомагає влада їх рідної країни. "Туреччина має великий вплив на розвиток своїх виробників, даючи їм безліч преференцій, — розповідає Олександр Фіалка, партнер Ukrainian Retail Association.— Експортери одягу турецького виробництва у цій країні отримують значні податкові пільги". Зокрема, вони повністю звільняються від мита, податків і виплат відсотків за кредитами.

Без кордонів

Окрім того, на українському ринку турки виявили приємний бонус — схожість смаків місцевих і їхніх рідних споживачів. "Із невеликим коригуванням люди купують і в Туреччині, і в Україні одне й те саме, — пояснює Фіалка.— Про це свідчить бурхливий розвиток LC Waikiki".

Євгенія Локтіонова з Української торгової гільдії говорить, що ринок одягу та взуття вийшов зі стану рецесії

Цей ритейлер за п'ять років роботи в Україні став своєрідним маяком, на справи якого в Україні пильно дивилися інші турецькі гіганти-виробники одягу, пояснює Локтіонова. Коли вони побачили, що LC Waikiki розвивається успішно, то і самі пішли сюди.

Щоправда, і в першопрохідця спочатку не все складалося вдало: він не зумів виконати план із відкриття 30 торгових точок за перші три роки.

Разом із цим з'явилися і нові виклики. "У Туреччині вважається нормальним, якщо ми відкриємо магазин десь в маленькому містечку або мікрорайоні, - розповідає Гришко з LC Waikiki.— Натомість тут ми все ще з обережністю розглядаємо проекти в райцентрах, побоюючись нестабільних потоків і товарообігу".

"Розповзатися" Україною планує і "свіжий" Koton: після Києва ритейлер збирається відкрити магазини у Дніпрі, Запоріжжі, Львові, Одесі та Харкові. Через два роки їхня загальна кількість має скласти 15 точок.

Експансії турків заважати особливо нікому: в сегменті fast fashion — дешевої і модної продукції — у них мало конкурентів. Із великих Фіалка називає лише польську LPP Group (Cropp, Sinsay) та іспанську Inditex з її Zara, Bershka і Pull & Bear. "На відміну від Туреччини і Європи, в Україні все ще немає багатьох світових лідерів, — пояснює Гришко. — Тільки зараз активно почали розвиватися локальні виробники".

Український рай може дещо затьмаритися для турків у серпні, коли в країні відкриється перший магазин світового лідера — компанії H&M. За цим може статися розвиток мережі, яка відбере частину клієнтів у турецьких ритейлерів.

Тонка тканина

Якщо хто і може дійсно зіпсувати настрій ритейлерам, то це не нові конкуренти, а самі українці, у яких, як і раніше, відчувається нестача грошей.

В УТГ підрахували: в 2017-му сімейний бюджет українських домогосподарств розподілявся зовсім не на користь одягу: 40-50% грошей йшло на продукти харчування, 20-25% — на комунальні та побутові послуги і лише 10% — на покупку одягу та взуття. На відміну від європейців, повне оновлення гардеробу для співвітчизників усе ще залишається розкішшю.

"Водночас українці люблять і вміють одягатися гарно, — підсолодив цю гірку пігулку Гришко. — Крім того, під час вибору одягу роль відіграють не тільки співвідношення ціна-якість, а й асортимент товару в конкретному місці".

До бідності населення додаються і складні умови ведення бізнесу. "Слабкий захист міжнародних інвестицій і засилля бюрократії", — перераховує ці проблеми представник LC Waikiki.

Олексій Гришко з LC Waikiki вважає, що при виборі одягу важливо не тільки співвідношення ціна-якість, а й асортимент товару

Плюс у країні нестабільна валюта, додає Фіалка і підкреслює: подальший стан ринку залежить і від такого фактора, як дешеві кредити.

"Валютна складова дуже важлива в ритейлі, — пояснює Локтіонова.— Вона впливає на закупівельні ціни і на купівельну спроможність". Коли курс валюти різко змінюється, ці два фактори вже неможливо спрогнозувати.

Ще одна проблема України — нестача торгових площ. Для сучасних універмагів одягу — а саме такі відкривають турецькі ритейлери, що виходять на український ринок — необхідні приміщення площею 1-1,5 тис. кв. м. У якісних і діючих торгово-розважальних центрах це сьогодні рідкість.

Втім, торгових площ у найближчі кілька років точно стане більше, впевнена Наталія Кравець, голова департаменту торговельної нерухомості консалтингової компанії Colliers International.

За її словами, тільки в Києві на стадії реалізації є проекти торговельної нерухомості площею приблизно 705 тис. кв. м — а це понад половина всієї наявної пропозиції. Все це, на думку Кравець, свідчить, що оператори і ритейлери готуються до зростання ринку.

Читайте повний текст статті в номері журналу Новое Время - №26 від 19 липня 2018 року.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X