Цифра на злеті. Як 3G-зв'язок змінив економіку країни і повсякденне життя

20 лютого 2017, 08:01
За два останні роки завдяки третьому поколінню стільникового зв'язку Україна зробила технологічний стрибок, який змінив наше спілкування, бізнес і безпосередньо нас. Тепер країна чимдуж мчить у нове цифрове майбутнє

Два роки тому в Україні відбувся довгоочікуваний конкурс з продажу частот для впровадження мобільного зв'язку третього покоління (3G). І з того моменту в країні стартувала гонка мобільних озброєнь. Зараз оператори навперебій намагаються підключити якомога більше абонентів до своїх мереж широкосмугового інтернету. І він поступово змінює наш спосіб життя.

Відео дня

Головне, для чого сьогодні використовують 3G – це соціалізація. «Ви ж бачите, коли люди їдуть у міському транспорті, вони не спілкуються один з одним. Але водночас вони активні в іншому, віртуальному світі, де вони постять фотографії, збирають лайки», – поділився своїми спостереженнями головний виконавчий директор lifecell Бурак Ерсой. При цьому 70% переданих даних припадає на відео.

«Як сказав відомий американський діяч культури Енді Ворхол, кожен хоче хоча би п'ятнадцять хвилин побути знаменитістю», – пояснив Ерсой.

Але «обивательське» використання широкосмугового доступу – це лише початок. «Завдання 3G – прищепити людям необхідні цифрові навички, подружити їх із світом сучасних технологій, відкрити очі на нові горизонти можливостей. Користувачі мають сформувати якомога швидше запит на майбутні технології, на нові продукти», – каже екс-директор департаменту розвитку інновацій та інтелектуальної власності Міністерства економічного розвитку і торгівлі (МЕРТ) Олена Мініч.

Після цього набуде чинності зв'язок 4G, який зробить вже звичне спілкування швидшим і комфортнішим. А потім, до того ж у найближчому майбутньому -- 5G, який покликаний перевернути всі наші звичні уявлення про суспільство, роботу і все життя.

Гонка покриттів

Коли в лютому 2015 року оператори купили ліцензії, багато хто говорив, що вони коштували їм надто дорого і тому вони не поспішатимуть з інвестиціями, а постараються лише надати широкосмуговий доступ користувачам, які живуть у найбільш густонаселених районах. Так воно і сталося.

За даними операторів, найширше 3G-мережу розкинув lifecell, найменший за кількістю абонентів гравець ринку – його зв'язком третього покоління користується 27,8 млн осіб, або 65% населення країни. У компанії Київстар, лідера за кількістю абонентів, до 3G підключені до 26,3 млн (62%). Замикає трійку Vodafone з показниками 22,9 млн і 54% відповідно.

Якщо подивитися на карту, то стає очевидним, що жоден з них не досяг географічного покриття, а прагне насамперед бути присутнім у великих населених пунктах. Відставання від конкурентів у Vodafone пояснюють своєю стратегією, яка спрямована на те, щоб не просто покрити якомога більшу територію, але добитися високої якості надаваних послуг. Загалом, про якість говорять і в інших компаніях. Насправді, швидкість мобільного інтернету часто залежить від таких факторів, як відстань від базової станції і кількість користувачів, які одночасно до неї підключені.

Але навіть створення такого, як кажуть оператори «леопардового» покриття, тобто яке складається із зон або плям, обійшлося їм у копієчку. Наприклад, Vodafone до теперішнього моменту витратив понад 6 млрд грн. Витрати інших операторів сумірні. А от доходи поки що нижчі. Виручка від мобільної передачі даних компанії Київстар за 9 місяців минулого року становила близько 1,7 млрд грн. Дані інших операторів не розголошуються.

Утім, мобільний інтернет українцям сподобався і обсяг переданих даних у операторів зростає випереджаючими темпами – на 70-95% з року в рік.

Економіка технологій

Коли в країні проходив конкурс з продажу частот, багато говорилося про те, що поява 3G сприяє економічному зростанню. З огляду на аналіз даних у країнах Європи, кожні додаткові 10% проникнення широкосмугового інтернету дають приріст ВВП на 1,5%. Для країн з великим технологічним відривом, як у нас, приріст досягає 7%, про це свідчить досвід африканських країн.

«В Україні такі дослідження не проводилося і за умов нашої економічної кризи дуже складно відстежити вплив окремої технології на ВВП країни, але за непрямими даними можна судити про позитивний вплив на економіку», – повідомила Мініч. Про нього свідчить подвоєння споживання мобільного трафіку на одного 3G-абонента, збільшення кількості смартфонів, а також доходу з одного абонента (ARPU) майже в два рази.

«Сьогодні більшість з нас вже просто не уявляють свого життя без 3G. Коли втрачається сигнал, виникає відчуття, що життя зупиняється. Це послуга, без якої наше життя сумніше і складніше», – переконаний голова Національної комісії регулювання зв'язку та інформатизації (НКРСІ) Олександр Животовський.

«Але 3G необхідно розглядати не як річ у собі, а як один з найважливіших елементів глобальної технологічної трансформації країни», – підкреслила Мініч. Вона виділила кілька позитивних моментів, які стали результатом впровадження нової технології. По-перше, це іміджевий ефект – країна перестала бути технологічним аутсайдером. Технологічний ефект – з'явилися можливості для впровадження нових сервісів і технологій, наприклад, в країні після цього з'явився всесвітньо відомий сервіс таксі Uber. І нарешті бізнес-ефект – в Україні стало можливим створювати і розвивати компанії завдяки виходу за межі звичних стереотипів і рамок.

Таких прикладів в Україні поки що небагато, але вони є. Зокрема, технологія 3G дозволила невеликим телевізійним компаніям налагодити пряму онлайн-трансляцію з місця події. «До появи 3G для цього доводилося відправляти на зйомку вантажний автомобіль з супутниковою тарілкою на даху. А зараз достатньо використовувати невеликий модем, розміром з половину ноутбука», – зазначив Петро Вівчар, керівник апаратної телерадіокомпанії Люкс, що володіє 24 каналом. Це посилює конкуренцію на ринку і змушує грандів ринку працювати ефективніше.

І це не єдиний приклад того, як у компаній, які роками домінували на ринку, з'являються амбітні конкуренти. Наприклад, оператор вантажних перевезень ІнТайм завдяки новим технологіям створив власну службу доставки товарів, придбаних в інтернет-магазинах, яка може скласти конкуренцію Укрпошті. Спочатку компанія працювала як звичайна служба експрес-доставки. Замовлення формувалися по телефону, а кур'єри отримували завдання з офісу і возили їх за адресами. Але при цьому виникали складності, наприклад, коли замовник відмовлявся від товару, переносив термін і/або хотів самостійно забрати замовлення. Тоді було вирішено автоматизувати процес – створити мобільний додаток і забезпечити кур'єрів смартфонами, завдяки яким вони знали про зміну статусу. А це дало компанії додаткові конкурентні переваги. Без 3G така новація була б неможливою.

Завдяки 3G-технологіям сьогодні в Україні працюють таксі, які дозволяють відслідковувати рух автомобіля, термінали для поповнення рахунку і здійснення платежів, які стоять у всіх великих торгових центрах, служби доставки і інформування про рух міського транспорту.

«Можливостей з'явилося багато як для бізнесу, так і для державних структур. А як реалізувати ці можливості, кожен вирішує сам», – переконана Мініч.

Наступний етап

Стандарт 3G по суті вже практично виконав свою функцію – познайомив українців з можливостями швидкісного широкосмугового доступу і підігрів їх бажання обмінюватися даними ще швидше і в більших обсягах.

«У нашій мережі споживання мобільного трафіку в четвертому кварталі зросла порівняно з аналогічним періодом минулого року в три рази, до 14 258 терабайт. А денне споживання – до 180 терабайт», – заявив Ерсой.

Поки оператори справляються з таким обсягом завдяки тому, що встановили обладнання останніх релізів, так звані 3,75 G або навіть 3,9 G, яке практично впритул наближається за параметрами до зв'язку 4-го покоління. Але рано чи пізно і цього буде мало, необхідно буде переходити на 4G/LTE. «Як відомо, у абонентів все більш популярним стає використання сервісів стрімінг відео і музики в реальному масштабі часу. Швидкості 4G-мережі дозволяють отримувати потокове відео у форматі HD і з високою якістю», – пояснив Ігор Єрещенко, експерт департаменту регуляторного забезпечення Київстар.

Поява нового покоління створить в Україні простір для новаторських комплексних рішень – наприклад, розумних міст, інновацій в транспорті, агросекторі, медицині і т. д. «Такі проекти дуже залежать від якості покриття та швидкості передачі даних, і далеко не всі можуть бути повністю реалізовані в нинішніх реаліях», – відзначив технічний директор Ericsson в Україні і Центральній Азії Сергій Терещук.

Як це може бути, він пояснив на прикладі Сполучених Штатів. Приміром, там телеконсультації і телемоніторинг хворих на цукровий діабет допомогли знизити частоту госпіталізацій і амбулаторних візитів пацієнтів на 58%. Це колосальна економія коштів – як приватних, так і державних клінік – вже сьогодні, адже галузь продовжує активно розвиватися! За даними аналітичної компанії IHS, світовий ринок віддаленої медицини зросте до 2018 року до $3,5 млрд, а число онлайн-пацієнтів – до 7,1 млн осіб.

Перший конкурс з продажу частот для 4G в Україні може відбутися вже в цьому році. Правда проривом його назвати складно. Продаватися будуть не самі підходящі для цього частоти в діапазоні 2,6 ГГц. «Цих частот достатньо, щоб розгорнути 4G-мережі у великих містах. Плануємо провести тендер у 2-3 кварталі 2017-го року», – заявив НВ Бізнес Животовський.

Крім того, регулятор знаходиться на завершальному етапі обговорення алгоритму перерозподілу частот в діапазоні 1,8 ГГц. Сьогодні ці частоти нарізані окремими фрагментами між найбільшими операторами і їм слід домовитися про обмін, так званий рефармінг.

Але для того, щоб 4G з'явився в невеликих містах і селах, необхідні частоти низького діапазону (800/900 МГц), а для їх вивільнення необхідно провести конверсію, так як зараз їх використовують і оператори, і військові, а також відключити аналогове телебачення.

Ну і, нарешті, самі оператори не поспішають впроваджувати новий стандарт, так як вони ще не повернули собі інвестиції, витрачені на розвиток 3G-мережі. Для того, щоб відстояти свою позицію, вони наводять низку аргументів.

«Технологічно наша мережа готова до впровадження 4G. Ми встановлюємо базові станції нового покоління, вони 4G-ready, тобто здатні підтримувати технологію 4G, – розповіла прес-секретар Vodafone Україна Вікторія Павловська. – У цьому році компанія спільно з вендорами провела успішні тестові випробування різних рішень в декількох частотних діапазонах, повністю перейшла на закупівлю USIM, карт, що підтримують технологію 4G. Однак, щоб говорити про терміни впровадження 4G, необхідно враховувати не тільки технологічну готовність операторів, але і ряд інших аспектів, таких як економічні фактори, інвестиції, які потрібні для впровадження, попит на послуги, наявність у людей смартфонів з підтримкою 4G», – зазначила Павловська.

Віддалена перспектива

А в lifecell дотримуються думки, що можна взагалі пропустити етап 4G і відразу перейти до 5G разом з передовими технологічними державами світу.

Дивляться всі: За словами Бурака Ерсоя з lifecell, більше 2/3 переданих даних припадає на відео.

Ця думка приваблива, оскільки дозволить операторам не витрачатися на впровадження зв'язку четвертого покоління, оскільки у світі цей стандарт переживає останні роки. Скоро його повинен замінити стандарт 5G. Очікується, що це призведе до справжньої технологічної революції.

Ця технологія буде вирішувати вже зовсім інші завдання, ніж існуючі зараз стандарти. Вона дозволить: масове підключення пристроїв, до 50 тис. на одну соту, скоротити час критичної комунікації з мінімальною затримкою мережі – менше однієї мілісекунди, збільшити швидкість і дальність передачі даних. Все це зробить реальним такі фантастичні речі, як проведення віддалених хірургічних операцій, впровадження безпілотного транспорту, створення підключених до інтернету виноградників і повністю автоматизованих систем управління міською інфраструктурою.

Очікується, що 5G-стандарт вперше буде запущений в 2018 році на зимових Олімпійських іграх у Південній Кореї. До 2019 року, швидше за все, вже будуть написані всі необхідні для його впровадження протоколи. І в 2020 році планується перший комерційний запуск 5G під час Олімпійських ігор в Токіо. Після цього стандарт почне поширюватися по всій земній кулі.

Втім, радикальна ідея lifecell – пропустити 4G і відразу перейти до 5G – в нашій країні знаходить мало прихильників. Для України наступний крок у розвитку мобільних мереж – це 4G/LTE. «Цей стандарт дозволить поступово підготувати мережі операторів до впровадження 5G, адже саме мережа 4G буде базисом для побудови мережі 5G, так як планується спільне використання ресурсів ядра мережі, а також тісна координація між підсистемами радіодоступу LTE і 5G», – підкреслив Терещук.

Обкатка технологій: Сергій Терещук з Ericsson в Україні впевнений, що 4G дозволить вітчизняним операторам підготуватися до впровадження зв'язку п'ятого покоління.

«П'яте покоління з'явиться не раніше 2020-го року. А до того часу ми повинні зняти всі перешкоди для впровадження LTE і дати телеком-ринку ще один поштовх для розвитку», – резюмує Животовський.

У той же час, Україні слід ґрунтовно готувався до появи п'ятого покоління, упевнений лідер групи технології, медіа та телекомунікації у компанії Делойт Володимир Юмашев. Він навів такий приклад з нещодавньої – яка трапилася на межі тисячоліть історії Dot com buble

Звісно, в Україні поки що не так багато пристроїв, які можуть підключатися до 5G. У зв'язку з цим пригадується історія, яка сталася в період доткомів. Тоді багато компаній, які прокладали оптоволоконні кабелі під Атлантикою, збанкрутували. На той момент суспільство не відчувало потреби в таких швидкостях і можливостях. Але з часом, зі зростанням обсягів передачі даних, ці кабелі зіграли істотну роль у міжатлантичних комунікаціях і стали дуже прибутковим бізнесом для їхніх власників, підкреслив Юмашев.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X