Скільки коштував Росії Кримський міст: історія, будівництво, факти

15 травня 2018, 22:12

У вівторок, 15 травня, відбулася церемонія відкриття Кримського мосту, що поєднає анексований Крим із Краснодарським краєм Російської федерації. Він вийшов одним з найдорожчих у світі і найдовшим у Європі.

Міст, принаймні його автомобільну частину запустили раніше, ніж планувалося. Очікувалося, що це відбудеться у грудні цього року.

За протяжністю Кримський міст перевершив португальський Васко да Гама на 1,8 км, таким чином ставши найдовшим мостом у Європі. Протяжність переходу становить 19 км, із них 11,5 км пройде по суші, у тому числі островом Тузла, а 7,5 км - над морем.

Відео дня

Кримський міст звели коштом федерального бюджету без залучення позабюджетного фінансування. Такий інвестпакет у розмірі $26 млрд Росія затвердила ще у 2014 році. На Кримський міст було передбачено майже 300 млрд рублів (приблизно $5 млрд). Проте, зараз він обійшовся Росії в 227,9 млрд рублів (приблизно $4 млрд).

Кримський міст вважається одним з найдорожчих у світі. Для порівняння, міст у Південній Кореї між островом Йонджон і містом Інчхон звели за $1,9 млрд. Він вважається найдорожчим мостом в Азії. На міст Веррацано, який з’єднує Нью-Йорк і Стейтен-Айленд, витратили $2,4 млрд.

Кримський міст за ціною поступається лише мосту Великий Бельт між островами Зеландія і Фюн, який обійшовся Данії в $4,4 млрд, а також підвісному мосту Бей-Брідж між Сан-Франциско та Оклендом вартістю $6,4 млрд, який вже впродовж 80 років вважається найдорожчим у світі.

Історія

Міст через Керченську протоку побудували ще у 1944 році. Проте йому не вдалося проіснувати довго - уже в 1945 році міст знесло льодоходом. Тоді радянська влада не стала його відновлювати, проте вже в 90-х роках почали активно обговорювати таку ідею.

У липні 2000 року тодішній голова Верховної ради Криму Леонід Грач і глава уряду Москви Юрій Лужков домовилися про будівництво мосту, але цей проект так і не було реалізовано.

У 2010 році тодішній президент України Віктор Янукович і Дмитро Медведєв підписали угоду про спільне будівництво моста через Керченську протоку. Планувалося, що його будівництво завершать у 2014 році.

У 2013 році Україна знову домовилася з Росією про спільне будівництво мосту, проте після конфлікту на Донбасі та анексії Криму РФ, Україна у 2014 році розірвала угоду.

Будівництво

План Кримського мосту було затверджено ще влітку 2014 року, проте його активне будівництво почали у 2016-му - тоді звели пальові опори та суднопрохідні частини мосту. Роботи вели одночасно на кількох ділянках загальною протяжністю 10 км.

Генеральним підрядником виступила компанія Стройгазмонтаж російського мільярдера Аркадія Ротенберга, близького до Володимира Путіна. Через те, що його компанія брала участь у будівництві мосту, олігарх потрапив під санкції Європейського Союзу.

Улітку 2017 року в Керченській протоці розпочали будівництво залізничної арки мосту, яку встановили у кінці серпня. У жовтні було встановлено арку для автомобільної дороги. До кінця 2017 року всі підпори під автомобільну дорогу вже були готові, а в лютому цього року почали будівництво автомобільного підходу до Кримського мосту.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Проект мали закінчити у грудні 2018-го, проте відкриття вирішили перенести на півроку раніше. Водночас зараз Кримським мостом зможуть пересуватися лише легкові автомобілі й автобуси. Смугу для вантажівок відкриють у жовтні. Залізничну частину мосту планують добудувати і запустити вже наступного року.

Кримський міст з’єднає анексований Крим з півостровом Тамань. Міст складається з паралельно розташованих автомобільної та залізничної колії. Автомобільна траса складається з чотирьох смуг - по дві у кожну сторону, її пропускна спроможність становитиме 40 тис. автомобілів за добу. Максимальна дозволена швидкість руху по об'єкту - 90 км/год.

У чому проблема

З початку будівництва Кримського мосту Росія заборонила рух усіх кораблів і суден, за винятком кораблів і суден Військово-морського флоту РФ, кораблів і суден федеральних органів безпеки РФ, а також суден, що беруть участь у процесі будівництва.

Тоді заступник міністра інфраструктури України Юрій Лавренюк заявив, що його будівництво в окупованому Криму порушує міжнародне морське право і призведе до зниження товарообігу між Україною та іншими країнами. Мінінфраструктури навіть звернулося зі скаргою до Міжнародної морської організації для вирішення цієї проблеми.

Пізніше Міністерство закордонних справ України надіслало РФ ноту у зв'язку з одностороннім рішенням Москви обмежити рух суден через Керченську протоку.

Міністр інфраструктури Володимир Омелян стверджував, що будівництво Кримського мосту негативно впливає на логістику Азовського регіону і може призвести до збитків портів Маріуполь і Бердянськ. За його словами, минулого року спостерігалося зменшення кількості суднозаходів і вантажообігу у цих портах, оскільки параметри суден більші за висоту мосту.

У Мінінфраструктури зазначали, що через обмеження до Маріупольського морського порту зможуть заходити лише судна з порівняно меншою повною вантажопідйомністю (10 тис. тонн), які перевозять вантажі лише в межах Чорного та Середземного морів.

Результати будівництва були відчутні вже минулого року - Адміністрація морпортів України звітувала про зниження вантажопотоку в портах Маріуполь і Бердянськ на третину.

Крім того, будівництво мосту має негативний вплив на екосистему Азовського моря. Ще у травні 2017 року було відкрито кримінальне провадження за фактом порушення правил екологічної безпеки під час будівництва мосту. Сьогодні ж у прокуратурі Криму зазначають, що його зведення відбувалося з грубими порушеннями екологічної безпеки і завдасть приблизно 10 млрд грн збитків.

Показати ще новини
Радіо НВ
X