Що робити із ПриватБанком. Погляди банкірів

27 січня 2017, 21:05
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке
Експерти банківського ринку пояснюють, як має змінитися стратегія розвитку державних банків після націоналізації ПриватБанку

Міністерство фінансів разом із Національним банком найближчим часом мають переглянути стратегію роботи державних банків у зв’язку з приєднанням до їхнього числа ПриватБанку. Зокрема, буде затверджено і концепцію подальшого розвитку останнього. Про це повідомила голова Нацбанку Валерія Гонтарева.

Відео дня

Після націоналізації ПриватБанку частка державних кредитних установ перевищила 50% у банківському секторі, що суттєво змінює позиції гравців на ринку. НВ Бізнес звернувся до банкірів із запитанням: як повинна змінитися стратегія розвитку державних банків і яку роль має відіграти найбільший із них – ПриватБанк.

Вадим Березовик, заступник голови правління Укргазбанку.

Згідно з концепцією, частка державних банків у банківській системі має знижуватися за рахунок часткового чи повного продажу пакетів акцій, які належать сьогодні державі. Потрібно визначити час, коли це зробити найкраще. Зробити це потрібно, коли буде відповідна позитивна тенденція і на банківському ринку, і на інвестиційному.

Кожен із банків уже зараз має певну стратегію розвитку і я не думаю, що є нагальна потреба змінювати цю стратегію. Украгазбанк буде продовжувати розвиватися, як універсальний банк. У нас і збільшується кількість клієнтів із середнього-малого бізнесу, і еко-проекти розвиваються.

Щодо ПриватБанку, то він має серйозну клієнтську базу, високі технології, тому головне на сьогодні –зберегти ці ресурси і підвищити капіталізацію банку. Потрібно диверсифікувати кредитний портфель, залучити нових позичальників. Потрібно зробити все для того, щоб проблемні кредити були або погашені, або реструктуровані і почали працювати. Це легше сказати, ніж зробити, але іншого виходу немає.

Андрій Пишний, голова правління Ощадбанку.

Питання стратегії держбанків з урахуванням такого чинника, як ПриватБанк, безумовно, вимагає переосмислення. Ми готові і будемо брати активну участь у цьому обговоренні.

Що стосується Ощадбанку, стратегія його розвитку на кілька років визначена стратегічним партнерством з ЄБРР. Меморандум про стратегічне партнерство передбачає чіткий план трансформації банку, за яким ми й рухаємося.

Анатолій Гулей, голова правління Міжбанківської валютної біржі, екс-голова правління Ощадбанку.

На сьогодні ми не розуміємо, наскільки якісно докапіталізовані державні банки. Тому регулятору потрібно зробити стрес-тестування і поінформувати міністра фінансів про необхідність докапіталізації.

Після того, як державні банки будуть повністю докапіталізовані і виконуватимуть усі нормативи регулятора, уряду варто розпочинати роботу щодо відновлення кредитування реальної економіки України. І авангардом – передовим загоном – росту економіки держави повинні стати державні банки. Тому ще до стратегії розвитку держбанків потрібно визначитися з пріоритетами кредитування, аби отримати ріст економіки в розмірі 5-7% на рік.

Доти, поки не буде в Мінфіну бачення стратегії державних банків, не можливо визначитися з роллю й стратегією ПриватБанку. На мою думку, ПриватБанк має лишатися в тому сегменті, в якому працює, і повною мірою використати переваги, які він отримав після націоналізації. Поки пріоритетом банку має стати усунення дискомфорту від зміни власника для 18 млн клієнтів фінустанови.

Сергій Наумов, голова правління Піреус Банк.

Уряд повинен визначитися з подальшою стратегією щодо приватизації держбанків. Це повинна бути швидка, зрозуміла стратегія і в чітко визначеній перспективі. Максимум, чим повинна володіти держава, – це блокуючий пакет акцій у розмірі 25% і тільки, якщо не можливо продати банк повністю.

Природно, продати банки зараз не можна. Іноземні інвестори не хочуть вкладати сюди гроші. Буде перехідний період, і в цей період потрібно чітко визначити, чим займатимуться державні банки. Робота держбанків повинна бути спрямована на те, щоб запрацювало кредитування. Вони повинні взяти на себе ті проекти, які на сьогодні не фінансуються комерційними банками: великі інвестиційні проекти, проекти, пов'язані з інфраструктурою, кредитування соціальних верств населення, енергозберігаючі проекти. Можливо, вони повинні надавати міжбанківські кредити для стимуляції через комерційні банки кредитування малого і середнього бізнесу. І, звісно ж, вони не повинні створювати конкуренцію між собою. Має бути чіткий розподіл обов'язків.

Держбанки зараз повинні зосередитися на очищенні своїх балансів, вони мають величезні проблеми з простроченою заборгованістю. Через те, що держбанки дуже зарегульовані, їм дуже складно позбуватися проблемної заборгованості. Тому потрібно створити умови, за яких вони могли б очищати свої баланси від токсичних активів, що, в результаті, допоможе держбанкам успішно розвинутися і продатися.

Роман Шпек, старший радник президента Альфа-Банку (Україна).

За два останні роки, не враховуючи націоналізацію ПриватБанку, держава вклала в докапіталізацію держбанків 35,7 млрд грн. А ефективність роботи державних банків все одно гірша, ніж комерційних. Наприклад, дохідність банків з іноземним капіталом у минулому році склала 15%, а державних – 13,4%. У державних банків дохідність депозитів складає 17-19%, а в іноземних це – 7-10%. При цьому державні банки видали 138 млрд грн кредитів, а банки, які належать до іноземних груп, – 264 млрд грн. Тобто ресурс, який береться з ринку держбанками, використовується не ефективно і зі значно вищими затратими.

Державні банки спотворюють конкуренцію за клієнтів. Банківська система змушена тримати ставки, близькі до тих високих, що встановлюють державні банки. Отже, перше – треба відновити здорову конкуренцію. Якщо ці банки до покращення інвестиційного клімату будуть лишатися державними за формою власності, але стануть ринковими за методами управління, то це не буде проблемою. А поки держбанки мають державне неконкурентне управління, ми не матимемо справедливого ринку. Потрібно грати за правилами, а не з правилами.

Володимир Лавренчук, голова правління Райффайзен Банку Аваль.

Звісно ж, стратегія для держбанків має бути відома всім власникам, а це, перш за все, українське суспільство. Як фахівці, так і пересічні громадяни. Вливання мільярдних інвестицій у капітали цих банків, які були вилучені з бюджету країни на покриття їхніх збитків, мають нарешті припинитися. Для цього треба публічно представити та схвалити план діяльності і прийнятний рівень прибутковості банків, який направлятимуть на поповнення бюджету, а не навпаки.

Умовою функціонування держбанків має бути забезпечення конкурентного рівня дохідності на капітал. Функціонально державні банки не мають конкурувати між собою, тому мали би бути спеціалізованими. Державні банки мають демонструвати зразки відповідності регламентам і вимогам регулятора по нормативах діяльності. І вони не повинні мати привілеїв у функціонуванні на грошовому і валютному ринках.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X