Що необхідно зробити для розвитку ринку електромобілів в Україні
Минулого року в Україні було зареєстровано 2,6 тис. електромобілів (1709 - з електродвигуном і 884 - з гібридною силовою установкою). Цей показник в чотири рази перевищив результат 2015 року. Свою роль зіграв розвиток електроінфраструктури і скасування імпортного мита, завдяки якому електромобілі стали дешевшими на 10%.
Стрімке зростання зацікавило найбільших автодилерів - про плани виведення екологічних моделей в Україні заявили такі компанії, як Renault, BMW і Hyundai.
НВ Бізнес опитало представників бізнесу та влади про перспективи і проблеми ринку електромобілів в Україні.

Генеральний директор компанії Schneider Electric Україна Михайло Бубнов
Ми розглядаємо перспективність ринку електромобілів в Україні дуже серйозно. За нашими оцінками, зростання ринку становить близько 300% на рік. І ми максимально робимо все можливе для того, щоб працювати з приватними інвесторами і максимально підтримуємо нашу роботу з міністерствами, щоб реалізувати можливості щодо здешевлення доступу до електроенергії, яке дає нове законодавство, над яким ми всі працюємо.
Але не варто забувати про те, що інфраструктура в Україні на сьогоднішній день під електромобілі не готова. Основна причина - спадщина Радянського Союзу з розвитку електроінфраструктури більше орієнтувалася на великі міста і на промисловість. І з точки зору розподілу доступу до електроенергії все ще є великі питання. Тому в Україні треба ставити великий рух в напрямку альтернативних джерел електроенергії. Це сонячні електростанції і різні когенераційні установки.
В Україні є надлишок генеруючих можливостей з електроенергії. Це й атомна енергетика, це й різні альтернативні джерела, і теплові станції. Питання в тих самих мережах, які можуть електроенергію принести в ті місця, де будуть заряджатися електромобілі. І ось тут, на жаль, у нас мережа доставки електроенергії не готова.
Великий крок вже зроблений з дерегуляції ринку електроенергії. Цей крок дає можливість приватним компаніям виходити на ринок доставки електроенергії до кінцевого покупця. Доходить іноді до таких смішних речей, коли немає можливості продавати електроенергію, просто поставивши зарядну станцію, тому що необхідно було отримувати ліцензію на продаж електроенергії.
На сьогоднішній день найчастіше продається просто паркомісце. Тому що взяти гроші за електроенергію на сьогодні, без отримання відповідних ліцензій на продаж електроенергії, практично неможливо. Ось такі курйози нашого законодавства, які, звісно, мають бути вирішені, для того щоб ринок саме зарядки, саме доставки електроенергії до електромобіля був легальний, був відкритий і не вимагав маси погоджень, можливо, й не прозорих.

Голова парламентського Комітету з питань промислової політики і підприємництва Віктор Галасюк
Держава в першу чергу зацікавлена, щоб в Україні було більше електротранспорту. Це енергетична незалежність, екологічне благополуччя і економічна вигода України. Електромобілі вигідні не тільки споживачам, але і державі загалом.

Ми бачимо два важливі кроки, які має зробити держава, щоб з'явився масштабний ринок електромобілів, і для того, щоб ми мали відповідну індустрію.
Перший крок - це зробити електромобілі доступнішими для громадян. Ще в 2015 році ми з Олегом Ляшком ініціювали законопроект, який був підтриманий парламентом, про зняття імпортного мита на електромобілі. Це дозволило здешевити їх на 10%.
Також ми ініціювали законопроект №5494, яким пропонуємо зняти імпортний ПДВ на електромобілі, а також ПДВ на послуги електротаксі. Його прийняття дозволить здешевити вартість електротранспорту ще більш ніж на 20%.
Ми вважаємо, що це дуже важливий фундаментальний крок, для того щоб з'явився ринок електротранспорту в Україні, щоб електромобілі почали масштабно ввозити, для того щоб почала створюватися система, з'явився б попит на відповідну інфраструктуру. Це додаткові робочі місця, це економія пального, це зручність громадян, це сучасні українські міста, які не будуть засмічені викидами від традиційних машин".
Сьогодні у Верховній Раді йде дискусія про модель підтримки індустрії електротранспорту. Є люди, які кажуть, що давайте зробимо як в Європі, щоб були дотації з бюджету тим, хто купує електрокари. Потім вони будуть через субвенції компенсуватися з державного бюджету. Я особисто не підтримую такий підхід. Я вважаю, що він занадто дорогий для країни, по-друге, він дуже складний в адмініструванні. Ми не можемо сьогодні собі дозволити такий підхід, який має місце в розвинених європейських країнах.Водночас я наполягаю на необхідності скасування ввізного податку на додану вартість на електромобілі. Це дозволить істотно їх здешевити.
Інший дуже важливий етап - це створення умов для українського виробництва компонентів для електромобілів, а згодом і самих електромобілів. І це абсолютно реалістично, якщо ми сьогодні невідкладно починаємо створювати для цього умови. Для цього наша фракція запропонувала пакет з декількох законодавчих ініціатив.
Це законодавство про індустріальні парки, яке дозволить зробити вигідним виробництво, зокрема електромобілів і будь-яких товарів на території України через систему стимулів і преференцій для національного виробника.
Це законопроекти про зняття ввізного мита і про розстрочення імпортного ПДВ на 3 роки і на виробниче обладнання. Зокрема на те обладнання, на якому можуть проводитися акумулятори та інші компоненти для електромобілів.
Ми бачимо прийняття цього промислового пакету реформ надзвичайно важливим для країни, для того щоб дати поштовх розвитку будь-яких виробництв в Україні, в тому числі і таких високотехнологічних виробництв, як виробництво компонентів і електромобілів. Це те, що роблять інші країни світу - Польща, Туреччина, Словаччина. Ми повинні у них повчитися і дуже швидко втілити їхній досвід в Україні.