Що чекає гривню і економіку в найближчі роки, – прогноз
Законопроект Про основні напрями бюджетної політики на 2018-2020 роки передбачає зростання середньорічного курсу гривні в 2017 році до 27,2 грн за 1 долар. Надалі Бюджетна резолюція передбачає зростання середньорічного курсу гривні до 29,3 грн/$1 в 2018 році, до 30,5 грн/$1 в 2019 році і до 31 грн/$1 в 2020 році.
У документі зазначено, що основні прогнозні показники можуть бути скориговані з урахуванням уточнених статистичних даних, зміни поточної соціально-економічної ситуації та умов функціонування економіки.
Бюджетна резолюція, яка була подана в парламент, в деякому сенсі революційна, тому що вона підготовлена на три роки. Раніше в Україні бюджетні резолюції готувалися тільки на рік. Тому, звичайно, у таких документах важливо мати макроекономічний прогноз.
Наскільки можна довіряти цьому прогнозу, бо цей документ може вплинути на економіку і банківську систему, НВ Бізнес запитав у провідних спеціалістів.
Олена Коробкова, виконавчий директор Незалежної асоціації банків України

На мою думку, те, що у нас прогноз на три роки, це дійсно революційно. І це є лакмусовим папірцем стосовно того, що є якийсь орієнтир. І ми розуміємо, куди ми можемо рухатися. У минулому році був коридор плюс дві гривні. на 2018 рік – одна-дві гривні. На 2019 рік – також одна-дві гривні. І виходячи з того, не буде більше ніж дві гривні в рік, ми виходимо на цифру 31.
Кожен рік у зв'язку з коливанням курсу ми переоцінюємо свої кредитні портфелі, які у нас є у валюті, і під них робимо резервування. Тобто при коливанні на 10% ми вимушені доформувати резерви. На банківську систему це впливає не напряму. У нас введено інфляційне таргетування. І Національний банк орієнтується на інфляцію, а курс у нас вільний. І зараз на ринку є надлишкова пропозиція, що призводить до того, що навіть зараз курс уже менший, ніж 26. Валютні резерви зростають і це добре, бо вони покривають більш ніж тримісячний імпорт.
Прийняли закон про споживче кредитування. Але не прийняли закон про захист прав споживачів і не прийняли закон про захист прав кредиторів. Це найголовніші закони. У банківській системі зараз надлишкова ліквідність. Але ми не кредитуємо, бо ми не знаємо, кого кредитувати. За минулий рік інвестицій в Україну понад $3,3 млрд. Із них $2,2 млрд – це були інвестиції, які акціонери вкладали у власні банки. Тобто банки вкладають кошти у власний бізнес, а бізнес не докапіталізовується, нічого не робить, а тільки ходить по судах, дає хабарі. Наприклад, із 40 тис. аграрних компаній вчисту працюють тільки 100.
Олена Білан, головний економіст Dragon Capital

Будь-який прогноз в Україні – це орієнтир. Тому що економіка України дуже волатильна, дуже різко може змінюватися ситуація в залежності від того, що відбувається у світі. Ми залежимо від світових цін на сталь, на руду, на зерно. У нас політична ситуація досить мінлива. Тому до будь-якого прогнозу треба ставитись обережно. А в даному випадку цей прогноз, який зробило Міністерство економіки. І я б радила ці цифри вважати певним маяком на майбутнє. Ніхто не може гарантувати зараз в Україні, що через три роки буде саме такий курс.

По-перше, резолюція тільки була запропонована Кабміном, вона ще не прийнята. Її має прийняти парламент. Зважаючи на його роботу, ми можемо очікувати деякі сюрпризи. Але я сподіваюсь, що цей важливий крок буде зроблений. Чому це важливо? Тому що раніше ніколи бюджет не планувався на три роки. Тобто прогнози і раніше були довгострокові, але бюджет у нас планувався тільки на один рік.
І якщо ми отримуєте кошти з бюджету на один рік, наприклад, ви місцевий орган влади, то вам дуже важко спланувати протягом одного року щось. Якщо ви хочете робити якісь довгострокові проекти, ви просто не можете собі це дозволити. І ви не можете нормально планувати, тому що ви маєте 12 місяців.
З точки зору управління державою - це дуже короткий строк. Тому ця бюджетна резолюція дуже важлива. Я не думаю, що це останній крок і у нас бюджет буде супер. Ні. Це такий проміжний крок переходу на таке середньострокове планування. Ще багато попереду. Але без цього кроку ми не можемо зробити цю роботу.