Російський слід. Як російські металургійні компанії наживаються на «віджатих» заводах на неконтрольованих українських територіях

14 квітня 2017, 07:55
Як стало відомо НВ Бізнес, у схему з поставками сировини, необхідної для запуску металургійного виробництва на тимчасово неконтрольованій Україною території, залучені російські компанії Северсталь і Єврохім

На територію так званої «ДНР» зайшло вже не менше трьох залізничних рухомих складів з російської залізною рудою. Водночас на території РФ вже з'явилася перша викрадена продукція найбільшого українського металургійного холдингу – групи Метінвест. Експерти впевнені, що залучені в ці махінації компанії неминуче опиняться під міжнародними санкціями і можуть зазнати значних фінансових і репутаційних втрат.

Відео дня

25 січня на 41-му кілометрі перегону «Світланове – Шипілове» приблизно 50 осіб у камуфляжі за підтримки кількох народних депутатів Верховної Ради заблокували рух поїздів. За їхніми словами, блокада була спрямована на припинення закупівель антрацитового вугілля на неконтрольованих Україною територіях. Пізніше учасники блокади перекрили ще три залізничних гілки, і в Україні було оголошено надзвичайний стан в енергетиці. В середині березня влада «ДНР» і «ЛНР» у відповідь на транспортну і торговельну блокаду з боку України заявила про перехід українських активів, які розташовані в «республіках», у своє «тимчасове керівництво», а їхні законні власники фактично втратили контроль над підприємствами і змушені були з них піти. Здійснювати «тимчасове керівництво» було доручено ЗАТ «Внешторгсервис» – нікому не відомому підприємству, зареєстрованому в Чеченській республіці. За чутками, його власником є український бізнесмен-втікач Сергій Курченко.

На території «ДНР» розташовані Єнакіївський металургійний завод (ЄМЗ) і його макіївська філія (входять у групу «Метінвест» Ріната Ахметова і Вадима Новинського), в «ЛНР» – Алчевський меткомбінат (АМК) групи ІСД (вважається, що 50% групи утримується номінальними власниками в інтересах ВЕБу). І ЄМЗ, і АМК після «націоналізації» з боку невизнаних республік залишилися без залізорудної сировини (надходила з ГЗК у Кривому Розі) і були зупинені. При цьому 7 квітня ватажок «ДНР» Олександр Захарченко повідомив, що підписані всі необхідні контракти, і «на цьому тижні має прийти перша сировина для ЄМЗ».

У розпорядженні НВ Бізнес опинилася накладна на залізорудний концентрат, який прибув на станцію «Єнакієве» 9 квітня і пройшов митницю «ДНР» 10 квітня (див. фото 1).

фото 1
фото 1 Фото:

Згідно з накладною, одержувачем сировини є філія №2 «ЄМЗ» ЗАТ «Внешторгсервис». Склад прийшов з прикордонної станції «Квашино-експортна» Донецької залізниці, тобто очевидно, що вантаж поставлений з Росії. Загальний обсяг поставленого концентрату – 3,757 тис. тонн. З закритої бази даних ВАТ «Російські залізниці» («РЖД») НВ Бізнес вдалося дізнатися історію руху деяких вагонів, що значаться у відомості ДНР (див. фото 2).

Фото 2.1
Фото 2.1 Фото:

Фото 2.2
Фото 2.2 Фото:

Так, принаймні три з прибулих в Єнакієве вагони 31 березня виїхали зі станції «Ковдор» (Мурманська обл.) на станцію «Череповець-2» (Вологодська обл., обслуговує Череповецький металургійний комбінат «Сєвєрсталі»). А вже 3 квітня ці вагони рушили зі станції «Череповець-2» на станцію «Успенська», що розташовується неподалік від кордону з Донецькою областю (див. фото 3-5).

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Фото 3
Фото 3 Фото:

Фото 4
Фото 4 Фото:

Фото 5
Фото 5 Фото:

Між російською станцією «Успенська» та українською станцією «Квашино-експортна» всього близько восьми кілометрів. Примітно, що 10 квітня ВАТ «РЖД» запровадило 25%-ву знижку на перевезення залізорудної сировини на залізничні станції, що межують з «ДНР» і «ЛНР», повідомляв «Інтерфакс». Зокрема, знижка поширюється на перевезення залізорудної сировини зі станції «Череповець-2» на станцію «Успенська». В «Сєвєрсталі» введення цієї знижки ніяк не коментують.

Як пояснило НВ Бізнес власне джерело в СБУ, російськими компаніями використовується наступна схема. Хімічна компанія «Єврохім» Андрія Мельниченка зі свого Ковдорського ГЗК в Мурманській області відправляє свій залізорудний концентрат компанії «Северсталь» Олексія Мордашова на станцію «Череповець-2» в рамках чинного між ними контракту. Однак «Северсталь» не залишає цей вантаж собі, а відправляє його зі станції «Череповець-2» на останню станцію РЖД в Ростовській області, дотичну до кордону з Україною («Успенська»). Одержувачем вантажу, відповідно до бази РЖД, виступає АТ «РЖД Логістика» (його дочірня структура). У документах фіксується завершення перевезення, після чого оформляється внутрішня накладна «ДНР» зі штампами на кордоні про те, що склад пройде на ЄМЗ. Причому в останньому документі власник вантажу та вантажовідправник вже не зазначаються. За словами джерела, за такою схемою на неконтрольовані Україною території було поставлено вже не менше 11 тис. тонн російського залізорудного концентрату, тобто як мінімум три склади.

Однак, поки Єнакіївський метзавод ще не запущений, керівництво «ДНР», вочевидь, вирішило знайти інший спосіб добування вигоди з підприємства, що простоює. За даними джерела НВ Бізнес, на станції «Таганрог» і «Марцево» Північно-Кавказької залізниці (обидві – в Ростовській обл.) почали надходити куточки виробництва ЄМЗ. За його даними, обсяги надходження та товари в дорозі становлять понад 30 тис. тонн (500-600 вагонів). При цьому він стверджує, що експортом цієї продукції з Єнакієвого та її імпортом в Росії займаються невідомі компанії, пов'язані з власником ЄМЗ – групою Метінвест. Вантажоодержувачем у накладних вказаний «Начальник станції», даний вантаж пройшов офіційне митне оформлення на Таганрозькій митниці і був випущений у вільний обіг після сплати імпортером необхідних платежів. За словами джерела, згідно з маркуванням та супровідними документами, продукція була зроблена до втрати контролю групою Метінвест над ЄМЗ і згодом була викрадена, за фактом чого в Україні порушено кримінальну справу.

Як вдалося з'ясувати НВ Бізнес, цей товар розміщений імпортером на відповідальне зберігання як мінімум на двох складах у Таганрозі (див. фото 6 і 7).

Фото 6

Фото 6 Фото:

Фото 7

Фото 7 Фото:

Це ТОВ «Термінал Таганрог», що входить до групи компаній ТОВ «Металлсервис» (Москва). «Металлсервис» – найбільший в Москві і один з найбільших в Росії незалежних металотрейдерів з обсягами продажів понад 2 млн тонн металопрокату на рік, співпрацює з усіма провідними металургійними компаніями Росії та СНД. Компанія володіє найбільшим у Москві складським комплексом, а також низкою складів в інших містах Росії, в тому числі і в Таганрозі. Одним з основних бенефіціарів «Металлсервиса» вважається Олег Анатолійович Тюрпенко. Зв'язатися з ним не вдалося. Згідно з базою даних «Інтерфакс-Спарк», О. А. Тюрпенко, серед іншого, є членом ради директорів ТОВ «Металлсервис» (Москва), генеральним директором ТОВ «Металлсервис-груп» (Москва) та 100%-вим власником ТОВ «Металлсервис-Москва». Другий склад, на якому зберігається продукція ЄМЗ, належить ЗАТ «ІНТЕК» – місцевому таганрозькому бізнесу, що займається складськими послугами та будівництвом.

За підсумками спілкування з низкою менеджерів російських металургійних компаній, НВ Бізнес вдалося з'ясувати, що імпортер і пов'язані з ним особи докладають активних зусиль для реалізації прокату ЄМЗ на ринку півдня Росії – цей товар пропонується за цінами на 10-15% нижче ринкових. Крім того, імпортер поширює інформацію про те, що цей товар, як і весь ЄМЗ, був кинутий його власником, а отримані від реалізації даного товару гроші він нібито збирається направити на закупівлю російської сировини, газу та виплати зарплат працівникам ЄМЗ. Раніше в «Метінвесті» говорили, що у зв'язку з втратою контролю над підприємствами в неконтрольованій зоні Група змушена була припинити трудові відносини з їхніми співробітниками.

Нагадаємо, у ЗМІ вже неодноразово повідомлялося, що руду для метзаводів «ДНР» і «ЛНР» будуть постачати російські виробники – «Северсталь» Олексія Мордашова і «Металоінвест» Алішера Усманова. В «Металоінвесті» при цьому запевняють, що ані сама компанія, ані підприємства, які до неї належать, не ведуть переговорів про постачання залізорудної сировини на металургійні підприємства «ДНР» і «ЛНР». У «Сєвєрсталі» також кажуть, що не продають і не поставляють продукцію якимось компаніям на територіях невизнаних республік.

Голова Федерації металургів України Сергій Біленький впевнений, що ніхто, крім Росії, не стане постачати сировину на металургійні комбінати «ДНР» і «ЛНР». «Важко також уявити, хто може вивезти готову продукцію з неконтрольованих територій, окрім російських компаній. Ті ж зі свого боку змушені будуть фальсифікувати сертифікати продукції для того, щоб продати її навіть на внутрішньому ринку, не кажучи вже про їх експорт. У разі, якщо така схема буде розкрита, це призведе до колосального збитку для репутації і фінансових втрат», - вважає Біленький.

У самій групі Метінвест впевнені, що походження сировини можна відстежити, а контрабандистам в будь-якому разі доведеться відповісти перед законом. «У будь-якому разі буде відомо, звідки ця сировина приїхала. Відбудеться це через структури Курченка або через якісь осетинські фірми – для світового співтовариства абсолютно не важливо. Для нього важливо, що один з провідних представників бізнес-еліти Росії поставив контрабандою свій товар на вкрадені підприємства, чітко усвідомлюючи, куди він поїде», - говорив генеральний директор Метінвесту Юрій Риженков в інтерв'ю НВ Бізнес на цьому тижні. За його словами, всі металургійні заводи, як і споживачі залізної руди в Росії та Україні, відомі. «Говорити про те, що гіпотетичне російське видобувне підприємство поставило комусь залізорудну сировину в Південну Осетію або в Ростов, не знаючи, куди воно піде далі, – це казка, яка може пройти перед податковими органами Російської Федерації, але точно не пройде перед світовим співтовариством», - переконаний Риженков.

Скандали, через які великі міжнародні компанії несуть фінансові та репутаційні втрати, в світі не рідкість. У 2015 році повідомлялося, що Volkswagen Group буде змушений заплатити приблизно 14,7 мільярда доларів в рамках знаменитого «дизельного скандалу». Тоді з'ясувалося, що автоконцерн підробляв результати тестування автомобілів з дизельним двигуном на викиди шкідливих газів в атмосферу. У США до розслідування дій німецького виробника підключилися Конгрес і Міністерство юстиції, проводили власні розслідування влада Німеччини і Південної Кореї. Тільки за один день біржова капіталізація VW обвалилася тоді на 13 мільярдів євро.

Керівний партнер юридичної фірми Kinstellar Костянтин Лікарчук вважає, що наслідки такої поведінки для російських компаній можуть бути дуже серйозними. «По-перше, діяльність терористичних організацій «ДНР» і «ЛНР» перебуває під санкціями, і може бути дуже жорстка реакція з боку ЄС і США: можливе застосування великих штрафів до підприємств-порушників санкційного режиму. Розмір санкцій може обчислюватися сотнями мільйонів доларів, і в разі продовження такої поведінки компанії просто не зможуть її собі фінансово дозволити. Іншим аспектом цієї ситуації є ймовірність початку кримінальних проваджень Службою Безпеки України за фінансування тероризму. І це теж може мати дуже серйозні наслідки як для компаній, так і для їхніх посадових осіб», - вважає Лікарчук.

Керівний партнер АО «Чудовський та партнери» Ігор Чудовський нагадує, що «сіра зона» – завжди великий ризик для бізнесу, що займається зовнішньоекономічною діяльністю. «У зв'язку з санкціями щодо Росії, експорт з РФ зараз перебуває під пильним контролем. Ввезення руди з РФ на Донбас та вивіз металу, при проведенні розслідування і встановлення його походження, загрожують не тільки санкціями, але і кримінальним переслідуванням «Северсталі» і «Металоінвесту» з відповідними наслідками – аж до обвалу акцій цих монстрів металургійної галузі Росії. У разі оголошення делістингу акцій міжнародний ринок для цих компаній істотно скоротиться, зокрема, буде накладена заборона торгівлі через основні біржі США і ЄС», – попереджає експерт.

Показати ще новини
Радіо НВ
X