Рейки-шпали: Як давні проблеми Укрзалізниці шкодять її бізнес-інтересам

5 травня 2018, 18:30

Укрзалізниця позбулася збитків і має позитивні фінансові результати. Чи вистачить цього, аби позбутися старих проблем у компанії.

Найбільша українська компанія – Укрзалізниця – нарешті стала прибутковою. У першому кварталі цього року компанія втричі збільшила інвестиції, закупила нові вагони й відремонтувала старі.

Відео дня

Здавалося б, усе добре. Вагонів стало більше, проте проблем із перевезенням не поменшало. Євген Кравцов, в.о. голови Укрзалізниці (УЗ), нещодавно заявив, що компанія виходить на новий рівень стабільності. Якщо за підсумками 2016 року УЗ мав збиток у 7,3 млрд грн, то цьогоріч держкомпанія має показник прибутковості у 100 млн грн.

Капітальний поворот

Дійсно, компанія збільшує інвестиції, вже придбала найбільшу кількість вагонів та обладнання за останні чотири роки.

Утім, це тільки загострило іншу проблему, про яку говорять у компанії Лемтранс – найбільшому приватному перевізнику країни. Оператор наголошує – зараз приблизно тисяча вагонів простоює на різних напрямках: на Придніпровській, Львівський дорогах. Фактично вони стоять від 18 до 92 годин.

"Тобто вагони давно мали б їхати до споживача, завантажитися й розвантажитися – бути в обороті. Але немає тягового рухомого складу, що й спричинило цю проблему", – зауважує Володимир Мезенцев, генеральний директор Лемтранс.

Хоча цьогоріч УЗ планує придбати ще 9 тис. вагонів, що частково вирішить проблем з дефіцитом, вважає Олександр Паращій, керівник аналітичного відділу інвесткомпанії Concorde Capital. Та все ж таки у майбутньому може також провокувати дефіцит рухомого складу– це недостатня кількість локомотивів. Поки що проблему дефіциту тягового рухомого складу в УЗ вирішують лише за допомогою ремонту старих локомотивів. "Якщо торік ми здійснили 126 капітальних ремонтів, то план на цей рік становить 219. Побачимо: зробимо чи не зробимо", – каже Антон Соболевський, директор зі стратегічного розвитку й інвестицій УЗ.

Але, більшість локомотивів працює з радянських часів. Тож, регулярні ремонтні роботи призведуть до витрачання часу та грошей.

Хоча зміни вже відбуваються. У лютому цього року компанія підписала контракт із американською машинобудівною корпорацією General Electric на поставки 30 локомотивів на загальну суму $1 млрд.

Добре, але мало...

"Якщо в УЗ сьогодні працює десь 3 тис. локомотивів, то це [закупівля 30 одиниць техніки] дуже мала кількість. Та й термін експлуатації цих локомотивів близько 40 років. Тому потрібен комплексний підхід: і модернізація, і ремонт, і будівництво нових", – вважає Мезенцев.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Вочевидь, залізнична галузь потребує радикального реформування. Про це йдеться у проекті нового закону Про залізничний транспорт. Вже декілька років він знаходиться на розгляді у парламенті. Ухвалити його досі не можуть. Адже він зачіпає інтереси не лише транспортників. Це сплетіння багатьох інтересів, що, мабуть, і пояснює, чому це так довго триває. "Зокрема, пропонуються достатньо важливі новації та революційні норми, як-от доступ приватної "тяги" до залізничної системи. Це буде великий крок уперед", – переконаний Марк Магалецький, старший банкір із питань інфраструктури та енергетики ЄБРР в Україні.

Рух у гору

Задовольнити потреби залізниці в інвестиціях лише силами держави буде складно. "Для того, щоб залізниця не відставала від решти економіки, важливо створити систему, яка сприятиме залученню приватного капіталу в цю галузь", – каже Магалецький. А Паращій вважає, що найкраще було би приватизувати УЗ, завести в компанію приватного інвестора, який би розробив стратегію реструктуризації, реформи, тощо.

Якщо ж на приватизацію держава не зважиться, треба буде вирішити проблему неефективності компанії.

Отже, підприємці мають зробити зрозумілу ту прозору пропозицію УЗ. Якщо їм нададуть можливість заробляти на перевезеннях, вони самі придбають необхідні локомотиви. Якщо у тариф на вантажні перевезення не закладатимуть гроші для субсидіювання пасажирських перевезень, бізнесу буде легше отримати прибутки. Ринок зробив свою пропозицію – м’яч на боці держави.

Крім того, дивіться у щотижневику Перша Шпальта сюжет про те, як розвивається бізнес на іпотечних кредитах. А у спеціальному репортажі розповідають про те, як заробити на делікатесах.

Завершує випуск огляд економічних подій за тиждень від блогера та ділового журналіста Дениса Безлюдька.

Програма Перша Шпальта виходить на каналі UA:Перший у партнерстві з журналом Новое Время.

Показати ще новини
Радіо NV
X