Продажна дорога: Як зробити Укрзалізницю прозорою компанією

1 лютого 2017, 22:39
За кілька років реформування залізниць так і не вдалося викорінити корупцію і вплив олігархічних структур

Днями міністр інфраструктури Володимир Омелян звинуватив держкомпанію Укрзалізниця в корупції. «Є структури Укрзалізниці, які дають дозвіл на застосування тієї чи іншої продукції для потреб залізниці. Але чомусь вони одну продукцію сертифікують дуже швидко, а в інших цей шлях вимірюється роками», – скаржиться Омелян в інтерв'ю РБК-Україна.

Відео дня

За словами міністра, на тендер ProZorro потрапляє тільки допущена до експлуатації та узгоджена залізницею продукція: «І в результаті ProZorro вже не ProZorro». Точно так само відбувається з іншими закупівлями, того ж дизельного палива. Перемагає компанія, яка виставила на торги найменшу ціну, але після закриття аукціону, постачальник вимагає підняти ціну, оскільки ринкова ціна стала вищою, ніж була на момент тендеру і без цього він не може почати відвантаження. Справа стопориться, поки ситуація не стає критичною, коли палива залишається на добу-дві і є ризик зупинки перевезень. Тоді Укрзалізниця без з'ясувань погоджується підняти ціну. Навіть попри те, що ринкова ціна піднялася не значно і не відповідає рівню запиту постачальника.

Максим Нефьодов, перший заступник міністра економіки, пояснює, що така схема працює ще з тих часів, коли Укрзалізниця була по суті відомством – сама визначала правила гри і проводила внутрівідомчу сертифікацію. «Тут не тільки спроба обмежити конкуренцію, але і маса інших структурних проблем, які УЗ повинна терміново вирішувати», – попереджає Нефьодов. Член СFA Ростислав Чайківський закликає не перебільшувати роль ProZorro, називаючи його інструментом для поставки, функція якого полягає лише в публічному оприлюдненні результатів.

Всі біди залізниці виникають внаслідок безкарності. Володимир Шульмейстер, який займав крісло першого заступника міністра інфраструктури команди Андрія Пивоварського, вважає, що ситуацію можна виправити жорсткими методами. За порушеннями повинні відбутися серйозні покарання, не обмежені звільненнями і штрафами, а більш суворими рішеннями, як-от в'язниця або страта, як у деяких країнах. «Повинно спрацювати два фактори: конкурентна зарплата і страх перед крадіжкою», – говорить Шульмейстер.

Серед ключових напрямків, здатних протистояти корупції, він також називає заборону на втручання в роботу залізниці сторонніх олігархічних структур. Один з яскравих прикладів конфлікту інтересів – брати Ярослав і Богдан Дубневичі, розповідав раніше НВ нардеп Сергій Лещенко. Ярослав керує комітетом Верховної Ради з питань транспорту, а Богдан є членом бюджетного комітету, а також відповідає за підкомітет з питань державних інвестиційних проектів та аналізу ефективності управління підприємствами держсектора. За даними Лещенка, Дубневичі використовують владу для особистого збагачення. У Дубневичів є бізнес у транспортній сфері, наприклад, корпорація Колійні ремонтні технології, яка виробляє деталі для залізничних колій, або компанія Експозиція, продукцію якої активно закуповує Укрзалізниця.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Згідно з інформацією Лещенка, Експозиція в 2014 році отримала від Укрзалізниці замовлення на 103 млн грн, у 2015 році – на 173 млн грн, а в 2016 – ще на 300 млн грн. При цьому у нардепів є свої люди в держкомпанії, які вирішують питання на місцях – головний з яких член правління, директор з інфраструктури Укрзалізниці Сергій Михальчук. Приклад Дубневичів лише маленька частина олігархічного ланцюжка, що роками сидить на потоках залізниці.

Внутрішніми регуляціями небажання обходити систему електронних закупівель не побороти, особливо для такої величезної структури, як Укрзалізниця, вважає керівник аналітичного департаменту інвесткомпанії Concorde Capital Олександр Паращій. «Вивести закупівлі на держпідприємстві в абсолютно об'єктивну площину оптимального співвідношення ціна/якість неможливо, оскільки завжди присутній людський фактор, який грає не на користь раціонального витрачання бюджету», – говорить Дмитро Чурін, голова аналітичного департаменту інвесткомпанії Eavex Capital. За його словами, Укрзалізниця має у своїй політиці прозорості керуватися принципом граничного порогу ціни закупівлі по основних товарних групах: «Завдання топ-менеджменту підприємства: зробити систему незалежного контролю за адекватністю цін основних закупівель».

Чайківський називає серед інших пунктів, необхідних Укрзалізниці – публічний план закупівель на рік у розрізі всієї номенклатури. Щоб постачальники мали час на вивчення, уточнення і можливість знайти і додати якісні аналоги. «Скарги на маніпуляції повинні йти відразу в службу внутрішнього аудиту, яка повинна підкорятися наглядовій раді. Внутрішній аудит – це постійні люди, які працюють на Укрзалізницю. Але на їх відбір, звільнення, заохочення повинна впливати тільки незалежна наглядова рада. Така світова практика, – говорить Чайківський. – Питання тільки в тому, чи довіряємо ми цій наглядовій раді. Якщо вся державна машина налаштована на крадіжки, то з боку ми нічого не зробимо».

Показати ще новини
Радіо НВ
X