Порошенко бере контроль над виплатами ПДВ

19 квітня 2017, 18:30
Адміністрація президента продублює функції Міністерства фінансів. В АПУ запевнюють, що це реформа, а Мінфін відмовчується

Державна фіскальна служба надасть доступ до своїх автоматизованих інформаційних і довідкових систем аналітичному Ситуаційному центру АПУ. «Це спрямовано на забезпечення прозорої системи ефективного моніторингу та аналізу функціонування системи електронного адміністрування ПДВ», – сказано в заяві, розміщеній на сайті ДФС.

Відео дня

Раніше стало відомо, що під час засідання Національної Ради Реформ, 31 березня 2017 року, учасники порушили питання, що відсутня перевірена та оперативна інформація стосовно адміністрування податку чи масштабів зловживань під час відшкодування ПДВ. У прес-службі АПУ наголосили, що навіть після запуску публічного реєстру заявок на відшкодування ПДВ продовжують надходити сигнали щодо ручного втручання та зловживань навколо адміністрування податку. У зв’язку з чим, президент Петро Порошенко доручив Раді національної безпеки і оборони (РНБО) вивчити питання корупції навколо адміністрування цього податку. До процесу залучений також заступник голови АПУ та секретар Національної Ради Реформ Дмитро Шимків.

«ПДВ є найбільшим бюджетоутворюючим податком, який складає понад 38% усіх податкових надходжень за 2016 рік. Реєстр відшкодування цього податку майже 20 років залишався таємницею за сімома замками, – зазначають представники АПУ, аргументуючи доцільність доступу до бази даних ДФС. – Саме тому з метою проведення більш глибокої аналітики було погоджено початок аналітичних робіт шляхом надання доступу до даних у режимі читання». Ситуаційний центр АПУ має запропонувати аналітичні інструменти, які дозволять в процесі роботи з великими даними ДФС виявляти моделі зловживань та маніпуляцій.

Необхідність додаткового аналізу роботи ДФС зі сторони АПУ виглядає як дублювання функцій Мінфіну. Так, 12 квітня 2017 року Міністр фінансів Олександр Данилюк презентував аналіз порядку відшкодування ПДВ за 10 місяців 2016 р. саме з метою встановити, наскільки процес бюджетного відшкодування відповідав вимогам Податкового кодексу.

«Результати аналізу реєстрів заяв про відшкодування вказують на низку потенційних порушень норм Податкового кодексу з боку посадових і службових осіб, відповідальних за відшкодування ПДВ», – заявили у прес-службі Мінфіну.

Зокрема, експерти Мінфіну встановили, що 72 із 100 підприємствам-платникам податку відшкодування було необґрунтовано зменшено, на загальну суму 3,2 млрд грн. У половині випадків порушувалися строки виплат.

Нагадаємо, що 1 квітня Мінфін запустив оновлений електронний реєстр відшкодування податку на додану вартість. Адже, як зазначав Данилюк, 50-60% всієї корупції в ДФС пов’язані саме з непрозорим відшкодуванням. Проте вже наступного дня, 2 квітня, хакери «поклали» систему Акредитованого центру сертифікації ключів ДФС. Безперебійна робота центру сертифікації ключів є обов’язковою умовою для ефективної роботи реєстру автоматичного відшкодування ПДВ.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

«Замість посилення інституційної спроможності Мінфіну в адмініструванні ПДВ в АПУ видумали собі завдання «запропонувати аналітичні інструменти, які дозволять в процесі роботи з великими даними ДФС виявляти моделі зловживань та маніпуляцій». Під цим соусом люди з АПУ матимуть усю конфіденційну інформацію. А можливість неформального впливу у них завжди є», – відреагував на нововведення експерт з податкових питань, коррдинатор ГО Нова країна Тарас Козак на своїй сторінці у facebook.

На його думку, після усунення голови ДФС Романа Насірова [якого у кулуарах називають поплічником регіонала Віталія Хомутинніка], у боротьбу за контроль над потоками відшкодування ПДВ включилася Адміністрація президента. Надто ласий шматок випав з-під контролю «правильних» людей.

До того ж, додатковий контроль за виконанням Податкового кодексу в частині адміністрування ПДВ, мала б виконувати Служба фінансових розслідувань, яку наразі намагається запустити Мінфін. Реформу силового блоку гальмують незацікавлені треті особи, так само, як і запуск єдиного реєстру.

В АПУ впевнені, Мінфін технічно не справляється з аналізом настільки великого потоку інформації щодо адміністрування ПДВ. Як мінімум тому, що бази даних лише зараз перейшли до міністерства від ДФС.

«Ви думаєте, що аналізувати дані об'ємом 17 млн. документів на місяць, це просто?.. Запитайте у Мінфіну, пане Тарасе! Мені зайвої роботи не потрібно», – апелює Козаку у facebook керівник проекту Шимків.

Як не дивно, але наразі міністерство фінансів відмовчується щодо ініціативи АПУ. У прес-службі відомства питання коментувати відмовилися.

Як повідомив НВ Бізнес державний секретар Міністерства фінансів Євгеній Капінус, до Мінфіну жодних звернень щодо доступу до баз даних від АПУ чи інших органів не надходило. «У мене немає інформації про те, які бази даних повинні передаватися», – сказав він.

Показати ще новини
Радіо НВ
X