Нацбанк в тумані. Експерти вказують, чим зайнятися центральному банку

25 травня 2017, 20:00
Ринок в очікуванні голови НБУ і нових кроків центрального банку у середньостроковій перспективі

Депутати Верховної ради звернулися до президента України Петра Порошенка з проханням не відкладати звільнення з посади голови Національного банку Валерії Гонтаревої. Та якнайшвидше визначитися з новим очільником центрального банку.

Відео дня

Поки президент вираховує вимоги політичних сил і настрої професійної спільноти. НВ Бізнес запитав у експертів, кого вони бачать у кріслі голови НБУ та якою має бути подальша політика Нацбанку.

Олена Коробкова, виконавчий директор Незалежної асоціації банків України

Якби я була президентом, могла би когось обирати. Коли президент дасть кандидатури, тоді можна буде коментувати, наскільки це сильна людина. Можу сказати, в. о. голови НБУ Яків Смолій – це хороша кандидатура. По-перше, його всі знають його як хорошого спеціаліста з великим багажем знань і досвіду. Він знає, що потрібно зробити, він знає, як треба зробити, він знає, як це довести до кінця. В цілому, ми бачимо головою Нацбанку технократа, який буде флагманом всіх реформ, який буде за нововведення і підтримувати ту стратегію, ту політику, які вже веде НБУ, які почала Валерія Олексіївна.

В першу чергу, це валютна лібералізація, це свобода капіталів, відкриті ринки. Потрібно скасувати декрет 1993-го року, тому що він вже морально застарів. І з урахуванням розвитку технологій, ми повинні зробити новий закон про ринок капіталу. Щоб у нас була вільна можливість капіталу з країни в країну ходити на зрозумілих і правильних умовах.

Є чек-поінти місії МВФ, згідно з яким, можна проводити валютну лібералізацію, коли відповідні закони прийняті. Відповідно, потрібно прийняти низку законів, які дозволять повною мірою зробити валютну лібералізацію. Ми спілкуємося з МВФ, і вони вже чекають і готові розглядати новий закон, який дозволить відкрити нам ринки капіталу.

Друге – це зменшення звітності для банків. Кожен банк в середньому складає 5 тисяч звітів. Питання в тому, щоб не було дублювання одного звіту з іншим.

І третє – необхідно вирішити проблему з негативно класифікованими активами. Безнадійну заборгованість можна списувати, але цього недостатньо. Зараз ми спільно з ЄБРР і НБУ пишемо новий законопроект щодо створення агентства, негативний досвід бед-банку, який у нас вже був.

Що стосується банківського ринку, то, в першу чергу, потрібно закінчити стрес-тести для малих банків. За результатами буде зрозуміло, який рівень капіталізації їх потрібен і які у них бізнес-моделі. Буде зрозуміло, яку вони займуть нішу на ринку і куди вони будуть рухатися.

Гліб Вишлінський, виконавчий директор Центру економічної стратегії

При виборі голови НБУ я бачу три основні критерії, яких варто було б дотримуватися. Перше – щоб людина не була політично заангажованою, щоб не була пов’язана з жодним політичним угрупованням чи бізнесом, який має вплив на політику.

Друга характеристика – людина має розумітися в обов’язках і роботі НБУ, мати досвід у банківській системі або в макроекономічній політиці. Оскільки ті, хто має досвід в макроекономічній політиці, більшою мірою є політизованими, відповідно, краще шукати серед банкірів.

Третя характеристика: варто розуміти, що Національний банк є великим колективом, тому кандидат повинен мати успішний управлінський досвід. Відповідно, якщо ми говоримо про макроекономістів, то багато з цих людей ніколи ніким не керували. Саме тому, знову ж таки, розглядатися повинні кандидати серед банкірів.

Основний виклик, який стоїть перед Нацбанком наразі – відбиватись від спроб посягнути на незалежність НБУ. Це стосується проведення грошової політики, тобто встановлення відсоткових ставок, недопущення політичного втручання, недопущення спроб видавати дешеві кредити окремим «пріоритетним» галузям.

Важливе і збереження незалежності в здійсненні банківського нагляду. Тобто не допустити знову ситуації, коли олігархи або просто великі бізнесмени зможуть у будь-який момент створити банк, набрати грошей громадян під великі відсотки, спрямувати їх на фінансування власного бізнесу, потім не повернути кошти і спихнути ці борги державі.

З іншого боку, хочу побачити зі боку НБУ спроби досягти нових результатів, активного просування стратегії реформи фінансового сектору, яка лишилася в спадок від Гонтаревої.

Також розраховую на завершення валютної лібералізації. Йдеться не лише про скасування жорстких норм, які були запроваджені в 2014-2015 роках. Але й про зміну парадигми валютної політики шляхом прийняття закону про валютний ринок, який врегулює здійснення валютних операцій в зовнішньоекономічній діяльності та контроль над рухом капіталу.

Дуже важливо, щоб НБУ міг виступити у ролі лобіста і довести до кінця законодавчий захист прав кредиторів. Без цього ми не можемо очікувати на відновлення кредитування навіть за тих низьких відсоткових ставок, які вже досягнуті. Українська судова система є глибоко корумпованою і наявне законодавство не дозволяє у повній мірі захищати права кредитів в таких умовах.

Тамаш Хак-Ковач, голова правління ОТП Банку

Я особисто нікого не чекаю. Найголовніше, щоб збереглася інституція і незалежність цієї інституції. Основна заслуга Гонтарєвої, що при її керівництві створилася інституція, яка не залежить від однієї людини.

Кажуть, що буде представник банківського сектора. Я не вважаю, що якщо людина є хорошим комерційним банкіром, то він буде хорошим центральним банкіром. Це різні професії. З іншого боку, якщо це буде представник банківського бізнесу, то є велика надія, що він збереже команду НБУ і продовжить реформи. Головне пам'ятати, що присутність незалежної людини посилює незалежність інституції.

Завдання не змінюються. Відстояти і зберегти незалежність Національного банку перед політикою, завершити реформу банківського нагляду, удосконалити грошово-кредитну політику.

Національний банк почав працювати в режимі інфляційного таргетування. Це дуже тривалий процес. Тому я вважаю, що акцент має зміститися з банківського нагляду на грошово-кредитну політику.

Програма реформи банківського сектора вже є і важливо просто не збитися з цього шляху. Я не думаю, що банки повинні працювати легше або вільніше. Банки повинні працювати під наглядом Національного банку. Тому що є асиметрія – банкір може аналізувати фінансовий стан позичальника, але вкладник не може аналізувати фінансовий стан банку. Тому потрібен надійний нагляд, щоб відновлювати довіру до банківської системи.

Залишилося завдання удосконалити норми фінансового моніторингу. І не завершена докапіталізація дрібних банків, не визначена бізнес-модель. Банк не має існувати на ринку, якщо не зрозуміло, чим він буде займатися, ні бізнес-моделі, ні мети.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X