На що жити будемо. Ризики і позитиви держбюджету на 2019 рік – підсумки експертного опитування НВ

3 грудня 2018, 21:15

НВ провів опитування експертів, щоб з'ясувати, чи не стане бюджет на наступний рік чорним, які ризики може принести країні багатосторінковий фінансовий план-2019, і що в ньому є позитивного. На підставі відповідей аналітиків редакція визначила ключові позитивні і негативні сторони майбутнього держбюджету.

Два тижні тому Верховна Рада прийняла в другому читанні головний фінансовий документ України на наступний рік - Закон про державний бюджет на 2019 рік.

Депутати зробили це рано вранці 23 листопада, в день, коли в країні почалася торгова вакханалія, іменована чорною п'ятницею.

Відео дня

Позитив

1 МВФ задоволений

Верховна Рада прийняла держбюджет-2019 рекордно рано — 23 листопада. Зазвичай цей процес затягувався до самого Нового року.

Тепер же деякі депутати скаржилися НВ, що не встигли навіть прочитати фінальну версію документа, два томи по 200 сторінок у кожному, адже отримали її в ніч перед голосуванням. Проте прем'єр Володимир Гройсман представив бюджет для прийняття у першому читанні ще у вересні, тож депутати мали час оцінити всі основні цифри.

За словами експертів, нинішня квапливість вимушена: швидкого прийняття фінансового плану на наступний рік від офіційного Києва вимагав Міжнародний валютний фонд (МВФ). І нинішній результат у фонді, якщо вірити Владиславу Рашковану, заступнику директора МВФ від України, оцінили позитивно.

Головне положення документа, дотримання якого вимагав фонд, — бюджетний дефіцит, який не перевищує 2,3% ВВП. Цей параметр у держбюджеті витримано (розмір дефіциту — 90 млрд грн).

2 Консервативний і реалістичний

У прийнятому бюджеті немає економічної бравади і відверто нездійсненних показників. Зростання доходів і витрат склало 12% проти показників 2018-го. У бюджеті поточного року було закладено зростання доходів на 16%, а витрат — на 18%.

До того ж нинішній документ базується на реалістичному прогнозі зростання ВВП на 3% та інфляції в 7,4%.

Щоправда, історія українського бюджетування показує, що показник прогнозу інфляції уряд часто занижує. І якщо інфляція у 2019 році перевищить 7,4%, то дохідна частина бюджету (гривнева) теж може вирости.

3 Українці будуть здоровішими, розумнішими і поїдуть по хорошим шосе

Бюджет-2019 передбачає зростання витрат на медицину, освіту і будівництво доріг.

Має запрацювати Нацслужба здоров'я, яка займається реформою первинного рівня медичних послуг, — вона отримає 19,3 млрд грн. У бюджеті передбачено кілька медичних програм, а також діагностика та лікування українців за допомогою нових технологій і в зарубіжних клініках. Порядок розподілу цих грошей викликає питання, але однозначно добре, що їх закладено в урядовий кошторис.

Міністр освіти Лілія Гриневич протягом останніх місяців зробила кілька гострих заяв про те, як сильно освітня система країни потребує грошей. Депутати її почули, підвищивши фінансування цього напрямку до 127 млрд грн.

На дороги Мінфін в останній момент погодився виділити додаткові 4 млрд грн, довівши загальну суму до 55 млрд грн. Укравтодор вже оголосив 27 тендерів на ремонт і будівництво доріг: у 2019-му планується масштабний ремонт траси Київ — Одеса, а також магістралей Київ — Довжанське, Знам'янка — Луганськ, Одеса — Новоазовськ

.

Негатив

1 Бюджет виживання і проїдання

Найбільша стаття витрат держбюджету — виплата та обслуговування держборгу. На цю мету уряд передбачив 417,4 млрд грн, або третину всієї видаткової частини. Він муситиме як розрахуватися за старими боргами, так і залучити нові, щоб профінансувати дефіцит. Успішне залучення грошей на зовнішньому ринку залежить здебільшого від продуктивної співпраці з МВФ.

Величезна сума піде також на соціальні потреби: Мінсоцполітики отримає 189,6 млрд грн, з яких левову частку — 166,5 млрд грн — відправить на виплату пенсій клієнтам Пенсійного фонду. Крім того, держкомпанія Укрпошта, яка не може вибратися із великих збитків, отримає з бюджету 500 млн на доставку пенсій. Ігор Смілянський, глава поштового оператора, поставив депутатам ультиматум: без цих грошей доставка пенсій у сільській місцевості здійснюватися не буде.

Ще одна грошова стаття соціальних витрат — субсидії для небагатих українців, які не можуть дозволити собі повною мірою платити за житлово-комунальні послуги. Цифра складе 58 млрд грн. Проте навіть їх може не вистачити, адже Київ має зобов'язання перед МВФ ще раз підвищити ціни на газ у 2019-му. Планується, що в травні ціну газу для населення збільшать до 10 тис. грн за 1 тис. куб. м.

2 Популізм правлячої коаліції

В останній момент депутати-мажоритарники з керівної коаліції, готуючись до парламентських виборів 2019 року, проштовхнули в бюджет положення про якісь "субвенції на соціально-економічний розвиток" у розмірі 4,9 млрд грн.

МВС отримає 83,1 млрд грн замість нинішніх 65,9 млрд

Також вони перекинули 2 млрд грн, узятих із програм підтримки аграріїв та будівництва доріг, до Державного фонду регіонального розвитку (ДФРР) — ці фінанси підуть на будівництво басейнів, дитячих і спортивних майданчиків. Експерти називають ДФРР "фондом для передвиборного перерізання стрічок".

Окрім того, вирішив створити власний фонд для підтримки молодих учених президент Петро Порошенко. І депутати виділили на цю приватну структуру 1 млрд бюджетних гривень. До того ж розмір освітньої субвенції для регіонів зменшили на 1,4 млрд грн.

3 Зайвий оптимізм

Недобрати доходи бюджет може насампепед через занадто оптимістичні цифри з приватизації держпідприємств. За цією статтею в документ закладені надходження у розмірі 17,1 млрд грн. Імовірність продажу держмайна на таку суму вкрай низька, бо прогресу в цьому питанні немає вже багато років.

Крім цього, бюджет повинен отримати 1 млрд грн від розмитнення автомобілів на єврономерах. Але поки що так звані євробляхери бунтують проти нового закону щодо цього, і навряд чи побіжать офіційно оформляти свої машини.

Ще одна заковика — у Нацбанку: він муситиме наступного року перерахувати до бюджету 47,6 млрд грн, що на 12,7 млрд більше, ніж попередні оцінки власних можливостей, зроблені регулятором.

4 Зростання витрат на силові структури

Разом з очікуваним зростанням витрат на оборону — з 165,3 млрд до 211,9 млрд грн — в бюджеті заплановано відчутну прибавку у справі фінансування силовиків.

Так, СБУ отримає 9,5 млрд замість торішніх 7,6 млрд грн. А МВС — 83,1 млрд замість 65,9 млрд грн.

Експерти сумніваються, що ці гроші буде витрачено ефективно. І не бачать причин, чому подібні витрати слід збільшити, якщо немає пропорційного погіршення криміногенної ситуації в країні.

До оцінки держбюджету-2019 НВ залучив таких експертів: Володимир Дубровський, старший економіст Case Ukraine; Олена Білан, старший економіст Dragon Capital; Олександр Паращій, глава аналітичного відділу Concorde Capital; Олексій Блінов, головний економіст Альфа-Банку; Марія Репко, заступник директора Центру економічної стратегії; Ірина Піонтковська, старший економіст Центру економічної стратегії.

Цей матеріал опублікований в №43 журналу Новое Время від 22 листопада 2018 року.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X