На що вистачить дорожніх коштів Гройсмана – думки експертів

5 квітня 2018, 20:45
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

У березні цього року Кабмін затвердив програму розвитку автомобільних доріг на 2018-2022 роки, виділивши на це 298 млрд грн.

За рахунок цих коштів планується відремонтувати дороги міжнародного значення і з'єднати автомагістралями обласні центри. З 2020 року середній ремонт доріг зникне, а ямковий буде тільки аварійним.

Відео дня

У нинішньому році на ці цілі витратять 50 млрд гривень. Вони підуть на автомагістралі державного значення. А місцеві дороги мають утримуватися коштом місцевих бюджетів та дорожнього фонду.

НВ Бізнес опитав експертів, щоб дізнатися, наскільки реалістичні ці плани і до яких змін вони приведуть.

Олександр Кава, радник глави Укравтодору

В Україні нещодавно ухвалили закон про внесення змін до законодавства про концесії щодо доріг. На жаль, у нас раніше дуже багато розповідали щодо концесійних доріг, щодо інвесторів, які прийдуть і побудують дуже багато доріг на умовах концесії. Це не відповідає дійсності. Наприклад, у Польщі, де ВВП на душу населення в рази вищий, ніж в Україні, щільність населення набагато вища, рівень достатку людей також майже в десятки разів вищий. Ця країна за 25 років побудувала лише 400 кілометрів доріг коштом приватних інвесторів.

У середньостроковій перспективі, тобто в найближчі 10 років, у нас може бути реалізовано максимум три проекти будівництва доріг на умовах концесії. Що стосується інших напрямів, то там інвестором буде тільки держава.

Узагалі, для того, щоб відновити дорожню мережу України за 5-7 років, потрібно щорічно ремонтувати щонайменше 10-12 тис. км. Тільки з такими темпами дорожня мережа стане нормальною.

Володимир Омелян, міністр інфраструктури

Якщо бути чесними, то ситуація з дорогами в Україні катастрофічна. Адже зношеність українських доріг сягає більш ніж 90%. Це - проблема не одного і навіть не п'яти років.

Зазначу, що Міністерство інфраструктури було ініціатором створення дорожнього фонду, який почав роботу з січня 2018 року. Також безболісно і не відчутно для громадян відбулася децентралізація Укравтодору, хоча "експерти" пророкували колапс.

Протягом останніх двох років відремонтовано понад 3 тис км автодоріг - ця цифра більша, ніж під час підготовки до Євро-2012. Цього року заплановано ремонт 4 тис. км автодоріг, і це цілком реально.

Андрій Мартенс, експерт Реанімаційного пакету реформ

Одна з причин того, що ми на сьогодні маємо погані дороги - це проблема фінансування. Коштів, які сьогодні виділяють, недостатньо для реальних змін із дорогами. Для змін нам потрібно щонайменше 200 млрд, а це вже приблизно 20% від ВВП. Однак, якщо ці кошти використовувати розумно, то ми побачимо зростання економіки в 2-2,5 рази. Адже коли будуються дороги, побічно запускаються суміжні сфери економіки. Таким чином, кошти, вкладені в дорожню сферу, дадуть можливість отримувати додаткові доходи протягом трьох років.

Цьогоріч на дороги виділили 44 млрд грн, що майже вдвічі більше, ніж торік. Але є ймовірність, що вони не будуть використані на 100% з кількох причин. Зокрема, це нестача підрядників, які спроможні виконувати середній капітальний ремонт і колапс з передачею доріг на рівень обласних адміністрацій. Очікується, що це призведе до того, що обсяг фінансування буде не використаний.

Загалом, без глибокого реформування самої галузі збільшувати обсяг інвестування, це означає прирікати якусь частину коштів на розкрадання.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X