Як покращити експорт українських агротоварів – думки експертів

21 грудня 2017, 20:11
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке
За даними Міністерства аграрної політики за десять місяців 2017 року (січень-жовтень) обсяг експорту аграрної продукції України збільшився на $2,7 млрд - до $14,7 млрд

Тільки в Євросоюз Україна відправила аграрної продукції на $1,3 млрд більше в порівнянні з попереднім роком.

Відзначимо, що суттєво зріс експорт не лише традиційних сировинних продуктів, таких як зерно і соняшникова олія, а й продуктів з високою доданою вартістю: ягід, фруктів, сиру та кондитерських виробів.

Відео дня

Найбільші темпи зростання експорту показали такі продукти як цукор (на $121,4 млн), м'ясо птиці ($83 млн), масло ($69,1 млн), крупи ($52,6 млн) та яловичина ($36,1 млн).

У п'ятірку основних покупців української агропродукції за цей період увійшли Індія, Єгипет, Нідерланди, Іспанія та Китай. До країн Азії поставлено понад 42% української продукції, до країн ЄС - 31,9% і до країн Африки - 14,7%.

Проте сьогоднішні обсяги продажів - далеко максимум, на який здатен український агросектор.

Про те, які заходи потрібно вжити для розвитку експорту агропродукції України та як можна збільшити обсяг продажів, НВ Бізнес дізнався у експертів.

Тарас Висоцький, генеральний директор асоціації Український клуб аграрного бізнесу

Ми виступаємо за відкритий ринок земель сільськогосподарського призначення. Агросектор забезпечує близько 15-17% ВВП, у майбутньому може забезпечувати до 25%. Першим кроком для нарощування експорту продукції з більшою доданою вартістю є розвиток тваринництва. У принципі 85% аграрного експорту – рослинництво. Наступний крок – переробляти цю продукцію рослинництва в тваринницьку продукцію. Що для цього потрібно? Перший сигнал від держави – довгострокові правила гри і їх дотримання. Друге – залучення інвестицій як приватними компаніями, так й інвестування державою. І тоді третє – допомога виробникам вийти на продаж на зовнішніх ринках. Є перспективи рекордного аграрного експорту за підсумками року. Частково був ціновий перерозподіл, а також ріст продукції інших сегментів. Виробники однозначно відчули це. Збільшення валютної виручки покращує фінансовий стан виробників-експортерів, і вони вкладаються в розвиток. У перспективі 2-3 років це відчують не тільки виробники, а й сільське населення. Тому що буде розвиток виробництва, додаткові робочі місця, підвищення зарплат. І чим швидше аграрний експорт зростатиме, тим кращим стане фінансовий стан як компаній, так і сільських жителів.

Мар'ян Заблоцький, заступник голови Української аграрної асоціації

У світі залишилось 5 країн, яке ще мають земельний мораторій різного роду. Серед них і Україна. Зараз є 7 млн людей, які підпали під мораторій і втрачають доходи. Мораторій на сільськогосподарську землю точно знижує вартість оренди, тому що немає іншого вибору. Український аграрний сектор щороку росте, здобуває певну додану вартість. Але граничну точку ефективності визначити дуже важко. Ми точно знаємо, що у нас вкладення добрив, використання техніки у 2-3 рази менше, ніж в ЄС. Минулого тижня Верховна Рада прийняла рішення про не відшкодування ПДВ при експорті олійних культур, сировини. Зараз приблизно 85-90% експорту сої відбувається у вигляді сировини. Тоді як переважно інші країни вживають певні заходи для того, щоб утримати сировину всередині країни і експортувати вже готову продукцію. Це один з прикладів тих нових заходів, які були здійснені для того, щоб ми експортували більше сировини з доданої вартістю. Аграрії кожного року здобувають більше ресурсів. З одного боку, вони збільшують ефективність і продають більше за кордон, але також у них зросли витрати на обробіток земель.

Наталя Шпигоцька, старший аналітик інвесткомпанії Dragon Capital

Чергове продовження мораторію на продаж сільськогосподарських земель є негативним для нашої країни. Це стримує інвестиції в агросекторі, його розвиток в цілому. Якщо ми говоримо в цілому про сектор, про валову додану вартість на гектар, то потенціал зростання приблизно 30-60%. Як шляхом підвищення ефективності у рослинництві, так і шляхом збільшення секторів з більшою часткою доданої вартості. Перш за все необхідно наростити виробництво продукції з доданою вартістю. Для цього потрібно ввести ринок сільськогосподарських земель. Тому що на даний момент у структурі виробництва в агросекторі домінує рослинництво з часткою 70%. При цьому серед цього рослинництва домінують культури з високим темпом окупності. Тобто поточний статус-кво мотивує проекти з коротким терміном окупності, з низькою часткою доданої вартості. Оскільки уже останні 4 роки ціни на класичні сільськогосподарські культури, які Україна експортує, залишаються на низькому рівні, у виробників є два ключові шляхи: або шукати нові продукти, нішеві культури, які забезпечуватимуть високі доходи, або підвищити ефективність виробництва зернових та інших культур.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X