Іранська нафта може піти в Словаччину та Чехію через Україну
Про це 1 серпня 2016 року повідомив міністр нафти Ірану Біжан Зангане за підсумками переговорів з главою Міністерства енергетики та вугільної промисловості України Ігорем Насаликом в Тегерані.
Міністерство нафти Ірану зазначає, що Тегеран також згоден розпочати співробітництво щодо поставок нафти безпосередньо Україні. Навіть незважаючи на те, що українські нафтопереробні потужності зношені і країна імпортує нафтопродукти.
Аналітик консалтингової компанії UPECO Олександр Сіренко вважає, що мета візиту Носалика в Іран – це можливість заохотити Азербайджан почати відвантаження нафти Україні вже найближчим часом. Так як Азербайджан ближче до України і маршрут більш зрозумілий. "Там вже протоптана дорога в обхід Росії", – констатує Сіренко.
Раніше ніхто цей проект всерйоз не розглядав, відзначає директор консалтингової групи А-95 Сергій Куюн, але на даний момент – це цікава пропозиція. Тут зрозуміла і зацікавленість української сторони. "Оскільки обсяги прокачування по нашій нафтопровідній системі падають і необхідно шукати якісь нові ресурси", – пояснює Куюн. Він додає, що Іран дуже проблемний напрямок, так як там дуже складна логістика поставок нафти і її якість залишає бажати кращого.
Директор енергетичних програм центру Номос Михайло Гончар пояснює, що з технічної точки зору цей проект реальний, так як Одеса-Броди інтегрована в трубопровід "Дружба", який веде до Словаччини і Чехії. Інша справа, що це не єдиний маршрут з числа можливих, тим більше, для іранської нафти. За його словами, в ту ж саму Чехію можна доставити нафту з Ірану через Середземне море до терміналу Трієст, потім по трансальпійського нафтопроводу, далі нафтопроводом Інгольштадт-Кралупи, Литвинів, і нафту в Чехію. З Перської затоки танкери потрапляють в Середземне море традиційним шляхом через Суецький канал.
"І цей шлях є конкурентним для нашого шляху, який виглядає логістично більш тривалим, тим більше, що потрібно точно також йти через Суец в Середземномор'ї. Але потім ще потрібно подолати Дарданели і Босфор, Чорне море, розвантажуватися в терміналі "Південний" під Одесою, і далі вже трубопровід. Тобто не факт, що для іранської нафти наш маршрут буде більш оптимальним. Для словацького варіанту наш шлях більш прийнятний. Але для чеського варіанту більш вигідний маршрут, який пов'язаний з терміналом в Трієсті, він більш прямий", - каже Гончар.
Іранські медіа IRNA і Shana відзначають, що Україна також пропонує Ірану розглянути варіант транзиту іранського газу через українську територію.

За словами Куюна, швидкого результату від переговорів чекати не варто. Це поки що перші візити, які більше ознайомлювальні, щоб зрозуміти цю кон'юнктуру. "Тому це перспектива року – півтора за найбільш сприятливих умов", – зазначає Куюн.
Поки що ж Міненерго вже готується до того, щоб технічно приймати нафту в Бродах. Цього тижня міністерство схвалило техніко-економічне обґрунтування будівництва нефтерезервуару в Бродах об'ємом 4,7 тис. куб. метрів.