В Україні відкрився перший магазин H&M. Як ритейлер захоплював світові ринки

18 серпня 2018, 09:18

Один з найвідоміших глобальних ритейлерів одягу 18 серпня офіційно заходить на український ринок - сьогодні в Україні відкривається перший магазин H&M.

Розташується H&M у київському ТРЦ Lavina Mall, загальна площа магазина 2900 кв.м. Напередодні такої важливої для українського споживача події НВ Бізнес розібрався в тому, як гігант завойовував світові ринки.

Відео дня

Як усе починалося

На початку 40-х років ХХ століття Ерлінг Перссон відвідав Нью-Йорк. Побачивши велику кількість невеликих роздрібних магазинчиків, що пропонують одяг за демократичними цінами, він зрозумів, що заробити гроші можна на масовості товару і відкрив у 1947 році магазин під назвою Hennes, що пропонує тільки жіночий одяг за низькою вартістю. Через майже 20 років Hennes почав перетворюватися на мережу. Швидкий успіх ритейлеру принесли обставини. У той час в Швеції була порожня ніша недорогого якісного одягу, яку Перссон і заповнив.

Переломним моментом для рітейлера став 1968 рік, коли стокгольмський магазин одягу для риболовлі та полювання Mauritz Widforss, викуплений Перссоном і Hennes об'єднуються. Злиття двох компаній поклало початок появи ліній чоловічого та дитячого одягу, зробивши H&M магазином для всієї родини.

Рітейлер розвивається і вже до 1969 року має 42 магазини, а в 1960-х і 1970-х роках починається міжнародне зростання бренду. Магазини з'являються в Норвегії, Данії, США та Швейцарії.

Високий темп зростання дав можливість відкривати щороку по шість нових магазинів. А в асортименті шведського гіганта з'являються лінійки нижньої білизни і косметика. Також для залучення клієнта запровадили послугу доставки товарів поштою.

У 1974 році компанія з'являється на Стокгольмській фондовій біржі і назва бренду скорочується до абревіатури H&M. Станом на 16 серпня 2018 року капіталізація компанії становить $20,7 млрд.

У 1982 році у бренду змінюється генеральний директор, водночас змінюються і цілі компанії – H&M починає експансію європейського і американського ринків. Наприкінці 1998 року H&M виходить в онлайн, з першим ринком у Швеції. Сегмент онлайн-продажів на європейському ринку ритейлер продовжує і в 2000-х.

Тоді ж H&M виходить на американський ринок, але в офлайні, відкриваючи великий флагманський магазин у Нью-Йорку. Вихід на новий ринок привертає увагу до бренду з боку модних дизайнерів, які приносять бренду комерційну вигоду. Наприклад, капсульну колекцію одягу та аксесуарів Карла Лагерфельда, створену для шведського ритейлера в 2014 році, розпродали протягом години. Комерційного тренду співпраці з кутюр'є і світовими зірками ритейл дотримується і зараз.

Підкоривши США і Європу ритейл вирішує рухатися в бік Сходу, відкриваючи перші магазини в Шанхаї і Гонконзі. А об'єднавшись зі шведською FaBric Scandinavien AB поповнюється брендами Weekday, Monki і CheapMonday. За два роки з'являється окрема лінійка декору для дому H&M Home. З 2010 року ритейл дотримується ще одного маркетингового тренда – вперше випускає повну колекцію з екологічно чистих матеріалів.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Що відбувається зараз

H&M Group постійно зростає. За даними на кінець травня 2018 року, у всьому світі працювала 4801 торгова точка. Найбільша кількість магазинів розташована в Німеччині і США. Також важливим ринком для бренду, судячи зі швидко зростаючої кількості точок у період з 2010 по 2015 роки, є Китай – 514 магазинів. Водночас у самій Швеції є щонайменше 4,5% магазинів. Представництва H&M є в Європі, Північній Америці, Азії, на Близькому Сході, в Африці, Південній Америці та Австралії.

У планах ритейлера на 2018 рік відкриття 390 магазинів на ринках, що розвиваються. Крім України ритейл виходить на ринок Уругваю. У 2019 році заплановано вихід на ринок Боснії і Герцеговини, а в Мексику заходить з новим онлайн-ринком.

Водночас компанія також запланувала і закриття 170 торгових точок. Це найбільша програма закриття магазинів H&M за останнє десятиліття, пише Bloomberg. Річ у тому, що світова мережа зіткнулася з низкою проблем. Ще з 2016 року прибуток компанії пішов у мінус на 10,8%, до $2,1 млрд. Рекордне зниження квартальних продажів тривало у 2017 році. Операційний прибуток знизився на 14% – до 20,6 млрд крон, що стало найбільшим скороченням за шість років.

Компанія щосили намагалася скоротити запаси, які до кінця року виявилися вищими від запланованих – на суму понад $4 млрд. Порятунком для ритейлера мало стати збільшення уцінки на 2% в першому кварталі. Однак, поліпшити фінансові показники це не допомогло. У першому кварталі 2018-го шведський мас-маркет оголосив про падіння прибутку на 44%, що стало найнижчим показником за останні 20 років.

В основному, продажі скоротилися тільки в магазинах флагманського бренду H&M, тоді як онлайн-продажі того ж H&M та інших брендів групи як в інтернеті, так і в магазинах і далі зростали.

Як пишуть ЗМІ, криза Н&M пов'язана із занадто швидким зростанням мережі в гонитві за нарощуванням товарообігу за допомогою низьких цін, а також збільшенням ролі онлайн-торгівлі. Також конкуренти ритейлера виграють від затримок постачання одягу до магазинів, це стає величезною перепоною в модному бізнесі, раніше заявляли аналітики Goldman Sachs.

E-commerce і новий бренд

Втім, H&M не впадає у відчай і має намір заманювати покупця новими форматами й електронною комерцією. Рітейл цього року запустив новий бюджетний бренд Afound, де продається одяг як власної марки, так й інших виробників. Магазини відкриті у Стокгольмі та Мальме. Очікується, що саме Afound зможе розпродати зайві запаси і тим самим зайняти нішу дисконтних магазинів на ринку.

Водночас шведський ритейлер планує запустити онлайн-продаж у всіх 69 країнах присутності та інших ще не зайнятих ринках. За минулий рік додалося 8 країн, загалом зараз шопінг на онлайн-майданчиках H&M доступний в 43 країнах. Незважаючи на те, що онлайн-продажі на деяких ринках зростають на 25-30% на рік, позиції брендів групи в онлайні слабкі.

Проте, шведи вирішили надолужити згаяне. У грудні стало відомо про розширення співпраці H&M Group з китайським онлайн-майданчиком TMall, яка входить в Alibaba Group. До вже представленого на TMall бренду групи Monki додалися H&M і H&M Home.

H&M в Україні

Один з найочікуваніших в Україні ритейлерів здійснював не одну спробу зайти на український ринок. Першу спробу H&M зробив у 2013 році. Незабаром ритейлер уклав договір з ТЦ Respublika, відкрив офіс і навіть набрав персонал, але на етапі узгодження документів угоду заморозили.

Причиною заморозки тоді стали політичні події і нестабільна економічна ситуація в Україні і корупція. Всі ці фактори значною мірою не дали змоги ритейлеру відкритися в той час, і більш ніж на 4 роки відтермінували його вихід на ринок, каже директор компанії UTG Євгенія Локтіонова.

Наприкінці 2016 року H&M зробив другу спробу, коли до Києва приїхав голова з розвитку нових ринків компанії Маттіас Ламберг. Уже влітку минулого року ритейлер офіційно підтвердив запуск в Україні у 2018 році, а також почав підбирати співробітників.

Договір про оренду приміщення в ТРЦ Lavina Mall сторони підписали в 2017 році. Площа магазину H&M в Україні становить приблизно 3000 кв. м на одному поверсі. Це небагато, адже у країнах Східної і Західної Європи торгові точки ритейлера часто розташовуються на двох-трьох поверхах, а всередині магазину працює ескалатор.

Утім, на цьому шведський ритейлер вирішив не зупинятися, і відкрити у жовтні другий магазин у ТРЦ Sky Mall. Але і це не межа шведської експансії. Як розповіла генеральна директор H&M в Україні Домініка Фантачіно в інтерв'ю Buro 24/7, розглядається можливість виходу в інші міста. За її словами, це можуть бути Одеса і Львів.

Появи світового ритейлера в Україні чекали 50% українців, стверджують у компанії UTG. Такий інтерес до приходу цього ритейлера обумовлений європейськими цінами, широким асортиментом і новинками, підкреслює Локтіонова: "Ціни в Україні встановлені такі самі, як і в Європі".

Показати ще новини
Радіо NV
X