Електромобільний рік. Чим приваблюють українців машини на електротязі
Ця цифра збільшилася на 32% в порівнянні з показниками 1 кварталу 2016 року, свідчать дані Головного сервісного центру МВС. Головним драйвером зростання стала економічність і екологічність порівняно з дизельними і бензиновими побратимами.
Такий успіх не пройшов повз автодилерів. Три бренди з топ-10 найбільш продаваних - BMW, Hyundai і Renault - оголосили про плани виведення на ринок своїх електромобілів.
Про потенціал українського ринку електромобілів, причини зростання ринку та прогнози НВ Бізнес розповіли представники бізнесу.

Анаіт Ованесян, директор з розвитку компанії Oxygen Group
Торік Україна посіла п'яте місце в міжнародному рейтингу за розвитком електромобілів і за кількістю електромобілів. Якщо в цифрах, то кількість електромобілів збільшилася в 4 рази. Середній міжнародний рівень зростання - приблизно 100% на рік, в Україні це 300-400% на рік. Якщо в 2016 році українськими дорогами їздило 2,6 тисячі електромобілів, то на сьогоднішній день це близько 3 тисяч.
Одним із значних факторів придбання електрокарів є економічність. У порівнянні з цінами на пальне на сьогодні це майже в 10 разів економніше. Так, наприклад, проїхати 1 км на електромобілі коштуватиме 40 копійок, а на паливі - 2 грн 25 копійок.
Цього року Міністерство інфраструктури розробило програму реформування ринку електромобілів в Україні. Вона запланована в кілька етапів. Один з основних етапів - це скасування ПДВ на ввезення електромобілів в Україні. Тому це буде одним з найшвидших поштовхів для придбання електромобілів в нашій країні.
Сьогодні стримуючим фактором більш динамічного розвитку ринку електромобілів є нерозвинена мережа швидкісних зарядних станцій. Річ у тім, що людині не потрібні зарядні станції протягом дня. В середньому автомобіліст проїжджає за день 40-50 км. А, наприклад, одного заряду Nissan Leaf вистачає на 150 км.
Електромобіль можна зарядити вдома від розетки за одну ніч. Єдиний фактор, для чого необхідні швидкісні зарядні станції - це для подолання великих дистанцій, наприклад, між містами. Тому на основних магістралях країни потрібні швидкісні зарядні станції.
Сьогодні в Україні налічується близько 400 зарядних станцій, як повільних, так і швидкісних. У цьому напрямку розвиток йде паралельними темпами. Без розвитку зарядної інфраструктури не може бути розвитку ринку електромобілів взагалі.
Також одним з факторів є фінансування для громадян. Наш салон розробив унікальну програму кредитування електромобілів в розстрочку на 3 роки. Це є унікальною можливістю практично без додаткових витрат отримати електромобіль.
Ми продаємо нові та б/у електромобілі. Минулого року ми продали близько 10 нових автомобілів Tesla Model S і Х. На нові Nissan Leaf такого попиту немає, оскільки вони коштують більше $30 тис.

Ми розраховуємо, що до кінця року ринок електрокарів буде лише зростати і становитиме близько 10 тисяч, а наступного року - 30-40 тис.

Вадим Сидорук, генеральний директор DHL Express в Україні
Наведу приклад, щоб показати те навантаження, яке транспортні компанії здійснюють на навколишнє середовище. У 2015 році на частку транспортної компанії припало 24% від негативного ефекту, пов'язаного з викидом вуглекислого газу в навколишнє середовище. Цей показник сам по собі говорить про те, яке навантаження йде тільки від однієї індустрії. Ми маємо на увазі глобально. Якщо взяти тільки групу нашої компанії Deutsche Post DHL - 61 мільйон відправлень на день.
Якщо взяти по світу - це сотні мільйонів, ближче до мільярдів щоденних відправлень, які доставляються авіа та автомобільним транспортом. На частку авіатранспорту у нас в компанії припадає практично 70% негативного ефекту від викиду вуглекислого газу в навколишнє середовище. Далі йде автомобільний транспорт.
Не можна сказати, що захист навколишнього середовища, зниження парникового ефекту, зниження викиду СО2 в атмосферу - це щось, що з'явилося в останні кілька років.
Перша програма у нас була запущена багато років назад. І завдання було поставлене до 2020 року скоротити викид СО2 в порівнянні з 2007 роком на 30%. І це завдання було виконане вже в 2016 році.
На сьогоднішній день компанія Deutsche Post DHL поставила перед собою дуже амбітну мету - до 2050 року довести цей показник до нуля.
Що робить компанія? Перш за все це заміна автомобільного транспорту. На сьогоднішній день поставлена мета - до 2025 року замінити наявний транспорт на екологічно чистий і довести цей показник до 70%. У самій компанії Deutsche Post в Німеччині було навіть куплено власне виробництво на базі стартапу. Ці машини відомі під брендом Streetscooter. За останній час до парку компанії додалося більше тисячі автомобілів. І загальна кількість електромобілів в компанії глобально вже доведена до 13 тисяч.
Якщо брати Україну, то тут перш за все має бути готова інфраструктура. Ми частина глобальної програми із захисту навколишнього середовища. І ця програма у нас називається Go Green. Основна активна фаза заміни транспорту на електромобілі у нас почнеться в найближчі 2 роки. Ми очікуємо, що за ці 2 роки буде значно поліпшена інфраструктура.
Переходячи на електромобілі, ми маємо бути впевненими, що це ні в якому разі не позначиться негативно на сервісі, який отримують наші клієнти. А при цьому ми будемо робити свій внесок у захист довкілля.
Для нас також важливо кількість заправок. Наші кур'єри долають 70-150 км за день. Природно, там є певні обмеження щодо пробігу транспорту до заправки. В цьому випадку інфраструктура активно розвивається. Я б не сказав, що вона дійшла до якоїсь точки, коли можна сказати, що її вже досить. Якби на сьогоднішній день постало питання про заміну електротранспорту, то це були б центральні райони Києва, де обмежені відстані і є можливість заправлятися. Чим далі ми відходимо від центру, тим ці питання стають все гострішими.

Олександр Тимофєєв, генеральний директор АВТ Баварія (BMW)
У минулому році ми тільки почали продавати електромобілі, було продано не більше десяти машин. Це невеликий показник. Цього року почалися інтенсивніші продажі. Ми зробили велику роботу з просування продукту на наш ринок. На сьогоднішній день у нас вже є десь по 5-6 контрактів на місяць, але я впевнений, що це не максимум.
Ми очікуємо дуже великого зростання продажів електромобілів на наступні роки. Оскільки Україна - один з тих ринків електротранспорту в Європі, який найшвидше розвивається.
На мій погляд, є кілька факторів такого попиту. Перший фактор - це дешеве паливо. Електрична зарядка набагато дешевша, ніж бензин або дизель. Другий аспект - в Україні зростає кількість громадян, які замислюються про екологічні наслідки.
Безумовно, велику роль відіграє те, що електроавтомобілі практично не вимагають сервісу. Електричний автомобіль не має мастила, не має змащення, він гальмує електрикою, при цьому заряджаючи батарею. Він має тільки один фільтр, який фільтрує повітря в салоні. Сьогодні в Європі продаються мільйони електрокарів, через десять років це значно змінить структуру автосервісу.
Я думаю, до 2020 року кожен бренд матиме як мінімум п'ять електричних автомобілів. Технології дуже швидко йдуть вперед. Зростає інфраструктура зарядок. Кожен виробник сьогодні декларує більший пробіг між зарядками. Час зарядки на дорозі зменшується з кожним роком.
Перш за все, державі не потрібно прагнути заробити на цих автомобілях. Адже ця інновація дозволить нам заощадити енергоресурси, яких в Україні катастрофічно не вистачає.
Я думаю, що необхідно скасувати ПДВ. Зараз цей проект пробує Міністерство інфраструктури. Але я думаю, що це буде важко. Від ПДВ мало хто може відмовитися. Але, якщо відмовитися зараз, то ми зробимо крок до цивілізації. Тому що десь через 10 років більшість країн взагалі заборонять використання двигунів внутрішнього згоряння.