Експортна стратегія: як торгувати за кордоном
Перша перевага – це повернення ПДВ, тобто фактично у вас є 20% плюс до вашої ціни. Друге – захищенність від захеджованих відрізків, тому що ви отримуєте валюту в євро, яка не коливається так, як гривня. І третя перевага – європейський ринок набагато дорожчий, ніж ринок України.
Та як українському фермеру вийти на цей європейський ринок? Для початку варто зрозуміти, чи готові ви до цього.
Зробити перший крок – це зайти на веб-сторінку або Facebook ресурсу офісу з просування експорту і пройти тест на експортну готовність. За результатами тесту компанія попередньо отримує якісь рекомендації що їй робити далі, до якої їй програми приєднатися, що їй можна зробити. Новачкам підкажуть, де знайти потрібну інформацію. Та аби від теорії перейти до практики – слід звернутися до консультантів.
"Їм однозначно потрібно залучати додаткових консультантів, людей, які будуть займатися юридичними питаннями, аудитом, можливо, якимись сертифікаційними процедурами", – зауважує Наталія Микольська, заступник міністра економічного розвитку і торгівлі України.
Тож варто бути готовими до витрат. Та аби вони не стали марними – детально вивчіть ринок.
Проаналізуйте ваш цільовий ринок та вашу цільову аудиторію. "Не існує якоїсь однієї універсальної стратегії експорту. Кожен випадок унікальний, кожен ринок унікальний", – відзначає Андре Піллінг, керівник проекту Агроторгівля України.
Європейський ринок має свої особливості, які залежать від виду продукції. В залежності від того, яка це продукція – рослинницька, тваринницька – треба дивитись вимоги Європейського Союзу або країн, куди він хоче експортувати,бо фітосанітарні, ветеринарні вимоги є всюди, стандарти треба виконувати.
Якщо мова йде про продукцію тваринництва, то, відповідно, на сьогоднішній день для України відкриті двері до Європи лише для деяких продуктів. "Це в першу чергу риба, мед, молоко і м'ясо птиці", – перелічує Алекс Ліссітса, президент Українського клубу аграрного бізнесу.
Якщо це рослинництво, питання: фермер хоче продавати свіжу чи заморожену продукцію. "Можливо, підприємцям треба подумати про кооперацію, щоб разом мати доступ до холодильників, елеваторів чи до того, що буде потрібно", – додає Вероніка Мовчан, керівник Центру економічних досліджень.
Найпростіше потрапити на європейські ринки ягідникам. Тому що у нас ягоди в більшості випадків повністю відповідають відповідають європейським нормам.
Чому настільки складно малим і середнім підприємствам України пробитися на європейський ринок? Тому що ще не встановлено чітких контактів між Україною та Євросоюзом. "Та ситуація потроху змінюється з початку дії асоціації вільної торгівлі між Україною та ЄС", – підкреслює Піллінг.

Процедура сертифікації для Європейського Союзу – досить складна. Але якщо дотримуватися вимог – ви її пройдете. І наступний крок, який ви маєте зробити, – це визначитися з об’ємами експорту. Адже маленькі партії зазвичай не цікаві європейцям.
Аби почати експортувати продукцію в ЄС, експерти радять знайти партнера у Європі. Для будь-якого виробника дуже важко потрапити на європейський ринок і переконати, що ця продукція досить якісна. "Для цього необхідний партнер в Євросоюзі, це може бути торгова компанія або європейський імпортер, який знає, яким чином продати, упакувати цей товар, щоб він був прийнятий європейськими споживачами", – каже Ліссітса.
Треба займатись не тільки питанням, як довезти, але і як запакувати, якою мовою написати етикетку, яких приватних стандарти дотримуються, адже стандарти бувають дуже різними у кожній країні.
Піллінг радить зробити перший крок та завжди бути активними. Треба відвідувати різні міжнародні виставки та аналізувати інформаційні ресурси. "Іноді потрібно зробити 10-12 дзвінків, перш ніж вам дадуть позитивну відповідь. Але це того варте", – вважає Піллінг.