Дороги не ремонтують, бо немає охочих нести відповідальність

28 липня 2017, 20:15
Експерти діляться спостереженнями наскільки ефективно на сьогодні місцеві бюджети використовують бюджетні кошти

НВ Бізнес розпитав у провідних економістів, наскільки ефективно використовуються бюджетні кошти, і чи ефективним є зберігання акумульованих податків на банківських рахунках?

Відео дня

Олександр Кашко, економіст Центру економічних стратегій

Зараз місцеві бюджети достатньо ефективно використовують свої засоби. За 2016 рік рівень їх виконання склав 80%. Тобто бюджети були виконані з меншим планом, але не можна твердити однозначно, що це неефективно. Тому що деякі процеси можуть розтягуватись. Складні проекти часто реалізуються протягом кількох років і строки можуть переноситись.

Сьогодні загальний рівень виконання бюджетів по видатках – це 44% від запланованого. Враховуючи, що це середина року, то виконання йде у запланованому темпі. Єдине, що місцеві бюджети відстають по виконанню капітальних видатків. Виконано тільки 24% від запланованого на рік. Це свідчить, що досі не подолано традицію збільшувати видатки у кінці бюджетного періоду.

Разом з тим, згідно зі звітом Державного казначейства, обсяг депозитів місцевої влади, у банках становить 13,2 млрд грн. Вони повністю розміщені у державних банках, переважно у Приватбанку. Це не є добре. Кошти мусять спрямовуватись на капітальні видатки, адже інфраструктура наших міст знаходиться в достатньо поганому стані.

Найбільш важливим сьогодні є вкладення коштів в інфраструктуру, капітальний ремонт доріг. 95% доріг в Україні потребують капітального ремонту. Більша частина цих доріг буде у підпорядкування місцевих органів влади. Наразі також є критичним вкладення у капітальні ремонти лікарень і закладів освіти, у будівництво нових закладів освіти. Адже в Україні у містах, особливо великих, катастрофічно відчувається нестача вільних приміщень для шкіл і дитячих садків.

Звісно, хотілося б, щоб місцеві органи влади підходили ефективніше до цього питання і заздалегідь готували такі проекти і повною мірою реалізовували ресурси, залучені ними завдяки децентралізації. До того ж, оскільки є тимчасово вільні кошти, то їх логічно було б спрямовувати на полегшення ведення бізнесу, або умов життя населення у конкретній адміністративно-територіальній одиниці. Бо такі вкладення дадуть ще більший кумулятивний ефект для доходів.

Олександр Почкун, керівний партнер Baker Tilly Ukraine

Ситуація з використанням місцевих бюджетів достатньо складна. Люди не звикли приймати рішення щодо їхнього використання. Коли децентралізація не була настільки широка, вони просто виконували ті рішення, які приходили згори.

Тож для того, щоб кошти використовувати ефективно, їх потрібно почати використовувати. Це бюджетні кошти, і усі невикористані видатки протягом року списуються з бюджетних рахунків, вони не накопичуються на рахунках громад. Досить часто виникає ситуація, що їх не використовують, щоб потім не відповідати за те, що вони не таким чином використані, як планувалося.

Наприклад, по влаштуванню дорожнього покриття. Вони думають так: "я витрачу ці кошти на дорожне покриття, потрібне громаді, а потім прийдуть перевіряючі, почнуть шукати щось, а я не впевнений у тому, наскільки я все можу оформити документально, тому що бюрократична процедура дуже складна". І це одна з головних причин, чому такі великі залишки. Але з іншого боку, це ще й підтвердження того, що боротьба з корупцією у нас йде, якщо люди бояться відповідальності.

Нам ще треба пройти шлях збалансування питань, пов'язаних із відповідальністю, з документальним оформленням, з плануванням і так далі. Треба знайти баланс між вимогами до документування і наслідки для лідерів місцевих громад при виявленні помилок і порушень.

А на рівні місцевих влад дуже багато проблем із дорогами у населених пунктах, зі школами, з освітою, з дошкільним навчанням, з медичними послугами для мешканців громад. І це все ті напрямки, в яких могли б використовуватись ці кошти. Але, як завжди, все дуже сильно залежить від особистості. Якщо є на рівні місцевих громад особистості, готові відповідати за те, наскільки ефективно ці кошти використані, то вони використовуються. А якщо ні – вони просто лежать на бюджетних рахунках і не приносять користь громаді.

Але є громади, яким навіть не вистачає коштів, які вони збирають у вигляді податків. Вони беруть субвенції, вони отримують гранти від міжнародних донорів. І все тому, що у них є план розвитку, вони знають, як вони витратять ці кошти, і у них не буде залишків.

Сергій Фурса, фахівець відділу продажу боргових цінних паперів Dragon Capital

Безумовно, місцеві бюджети поки тільки вчаться використовувати бюджетні кошти. І тут не можна говорити про середню температуру по лікарні. Ми бачимо регіони, де місцева влада виявилася досить ефективною і знає, що робити з цими грошима. І там люди дійсно бачать переваги децентралізації.

У той же час, є регіони, де державний менеджмент працює по-старому і ефективність їх близька до нуля.

Безумовно, зберігати на рахунках кошти, які йдуть до бюджету, які в наступному році прийдуть, і через рік прийдуть, неефективно. Ці кошти повинні витрачатися, повинні працювати на регіон. Найкраще, коли це вкладають в інфраструктуру. Але насправді в кожній місцевій раді України є досить проблематичних тем, на які можна витратити ці кошти. Це говорить про те, що вони не звикли працювати з такими грошима.

Інша справа, якщо місцева влада переслідує корупційні інтереси, окремі взаємини з конкретними банками. Але, на щастя, вони вже побоюються, що грошова шара, яка прийшла до них, скоро закінчиться. Можливо, вони просто бояться вичерпали кошти, залишаючи їх на голодні роки, тому що бояться, що ефект децентралізації є тимчасовим.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X