Дешево та сердито. Мінінфраструктури переглянуло кошторис Повітряного експресу
Як розповіли НВ Бізнес в Міністерстві інфраструктури, знизити вартість планують за рахунок відмови від будівництва третього залізничного шляху, мостових переходів, деяких інженерно-лінійних споруд, підземних тунелів і терміналів.
Термін будівництва скоротиться з 37 до 3-4 місяців. На адміністративну підготовку піде ще 3-4 місяці, а комплексна держекспертиза триватиме не більше 90 днів. Точну дату початку будівництва у міністерстві не повідомили. Раніше повідомлялося, що перегляд кошторису дозволить завершити будівництво у 2018 році.
Проект Повітряного експресу розпочато у 2011 році. Він передбачав будівництво швидкісного залізничного сполучення для з'єднання Міжнародного аеропорту Бориспіль з Дарницьким вокзалом і метро Видубичі.
Очікується, що транспортні засоби для Повітряного експресу виготовлять менше, ніж за півтора року. Це має бути чотирвагоний рухомий склад вітчизняного виробництва з двома дизельними тягловими двигунами. Всього їх буде потрібно п'ять. Вартість кожного – 189 млн грн.
У 2011 році Повітряним експресом займалося Держагентство з інвестицій та управління національними проектами України під керуванням нині біглого Владислава Каськіва. Тоді ця структура підписала кредитний договір на суму $372,3 млн з Експортно-імпортним банком Китаю. Агентство сплатило страховий платіж і комісійні на суму понад $40 млн і встигло отримати перший транш кредиту в розмірі $52,1 млн. Ці кошти зникли. А після цього держава виплатила кредитору понад $20 млн.
За словами заступника міністра інфраструктури Євгена Кравцова, сума, яку спочатку заклали на реалізацію цього проекту, була фантастичною і нераціонально розрахованої.
Крім того, експерти взагалі сумніваються у раціональності самого проекту. Екс-заступник міністра інфраструктури Олександр Кава каже, що виходячи із світового досвіду, місто зазвичай пов'язують з аеропортом залізничним сполученням при пасажиропотоці в 15-20 млн осіб на рік. Тобто в два-три рази більше, ніж сьогодні пропускає Бориспіль.
Гендиректор консалтингової компанії Friendly Avia Support Олександр Ланецький додає, що якщо вже і будувати залізничне сполучення, то робити це потрібно за прикладом Парижу або Брюсселю, де безпосередньо в аеропорті є повноцінний вокзал для транзитних поїздів.
“І тоді вийде інтермодальний хаб для різних видів транспорту, – каже Ланецький. – Але це коштує грошей і не окупиться швидко".
Більш реальною альтернативою було б налагодити регулярне автобусне сполучення між Борисполем та метро Харківська на лівому березі, вважає Кава: "Все що для цього потрібно – п'ять сучасних автобусів загальною вартістю $600-700 тис.".

Втім, у міністерстві вважають, що Повітряний експрес вкрай необхідний столиці. Зараз у місті переїзд автомобільного транспорту з одного берега на інший утруднено. І необхідна альтернатива, пояснює Кравцов. Він нагадує, що пасажиропотік в Борисполі зараз швидко збільшується. І через 3-4 роки досягне 10 млн осіб.
У міністерстві думають і про вирішення більш глобальних проблем. Кравцов нагадує що, це перший великий проект, який планувалося реалізовувати з Китаєм. Якщо ж він нічим не закінчиться, то це буде вкрай негативне реноме.
“У майбутньому це стане серйозним контраргументом для нашої співпраці, - пояснює він. – Це для нас важливе політичне і стратегічне питання".