Це бета-версія нового сайту Нового Времени. Надсилайте свої зауваження на адресу newsite@nv.ua

Чистий вихлоп. Що чекає ринок електромобілів в Україні

27 червня 2017, 17:24
185
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Найпопулярніший електромобіль серед українців - Nissan Leaf. За п'ять місяців цього року його купили 816 людей

За п'ять місяців цього року в Україні зареєстровано 958 легкових електромобілів

У порівнянні з аналогічним періодом минулого року попит на екологічний вид транспорту зріс майже втричі.

При цьому істотно змінилася вікова структура ринку таких машин. Якщо рік тому частка нових машин в первинних реєстраціях електрокарів становила майже 45%, то зараз лише 18%.

Абсолютним лідером на українському ринку автомобілів на електричній тязі залишається модель Nissan Leaf, перевагу якій віддали 816 автомобілістів. З цієї кількості лише 124 придбали нові машини, інші з пробігом.

Про те, чому зростає попит на автомобілі на електротязі, коли електромобілі замінять своїх побратимів з традиційними двигунами внутрішнього згоряння і яке майбутнє є у цього виду транспорту, НВ Бізнес розповіли учасники ринку.



1_01


Яна Міненко, голова правління компанії Renault в Україні

Зростання продажів електромобілів, в першу чергу пов'язане з тим, що українці цікавляться інноваціями. А по-друге, не проти заощадити, адже коли використовуєш електромобіль, витрати на паливо падають в 10 разів.

На сьогоднішній день українці в основному купують б/у електромобілі з інших країн. За вартістю вони виходять, як нові автомобілі з бензиновим і дизельним двигуном такого ж класу або ж б/у. Тому зараз це не питання вартості, бо в основному продажі відбуваються в б/у сегменті.

Якщо ми порівнюємо Україну з іншими країнами Європи, то у нас одна з найвищих динамік з продажу електромобілів. Це говорить про те, що у нас є шанс швидше замінити автомобільний парк дизельних і бензинових машин на електромобілі.

Якщо буде прийнятий закон про скасування ПДВ на цей вид транспорту, то я думаю, що темпи продажів прискоряться. Скасування ПДВ дозволить ціні нового електромобіля наблизитися до вартості машини з дизельним або бензиновим двигуном.

Що стосується компанії Renault, то в Україні ми вирішили привезти такі моделі, як Renault Zoe і Renault Kangoo. Ми також думаємо над Renault Twizy.

Якщо говорити про інфраструктуру зарядних станцій, то я б сказала, що їх відсутність не заважає купувати електромобілі. Як показує статистика в Європі, 90% власників електромобілів заряджають їх удома. Тобто в дилерському центрі вони можуть придбати так званий Wallbox (це поліпшена зарядна станція для домашнього використання) і користуватися цією зарядною станцією. Якщо ми говоримо про публічні зарядні станції на 22 кВт і вище, то на сьогоднішній день в Україні їх близько 600.

Якщо ми порівнюємо Україну з Румунією, то в Румунії їх було близько 50 одиниць на кінець минулого року. У нас на сьогодні вже 600. Тобто інтерес у українців набагато більший, ніж у тих же румунів.

Якщо в майбутньому з'являться ще якісь пільги чи умови для розвитку цього напрямку від держави, то динаміка зростання ринку буде ще більшою.



2_01


Дмитро Ніколайко, керуючий партнер Green Fuel

Перш за все ринок електромобілів зростає за рахунок дуже високої вартості палива в Україні. Інша справа - екологія. Наприклад, в Європі, ринок електромобілів зростає тільки з екологічної точки зору. Там вартість палива і енергоресурсів приблизно однакова. Тому там люди купують електромобілі для того, щоб змінити свій стиль життя і дбають про екологію. В Україні екологія далеко не на першому місці.

Щоб у нас електромобілі замінили традиційні автомобілі, має дуже багато часу пройти. Це не один десяток років. Навіть у світі, за прогнозами експертів, немає такої тенденції, щоб електромобілі повністю замінили бензинові або дизельні моделі. Тому що зараз технологія тільки розвивається, акумуляторні батареї стають все дешевшими, все більшими за ємністю. Але до точки, коли вона зможе повноцінно замінити бензинові агрегати, дуже далеко.

Справа в тому, що ринку електромобілів, який почав активними темпами розвиватися, йому десь близько 10 років. Однак сама технологія існує близько 100 років.

Сьогодні електромобільна інфраструктура в Україні розвивається дуже повільно. На сьогоднішній день існує лише кілька компаній, які працюють на українському ринку і розвивають мережі зарядних станцій. Це перша категорія компаній.

Друга категорія компаній, які просто будують зарядні пристрої собі на приватних територіях або на комерційних об'єктах. Але якщо брати загальну кількість зарядних станцій в нашій країні, це приблизно 500 одиниць.

Якщо порахувати кількість електромобілів, які їздять на сьогоднішній день в Україні - це приблизно 4 тис. одиниць. І співвідношення 1 до 8 - це досить мале співвідношення. Особливо, якщо враховувати, що ці 4 тис. машин в основному їздять в Києві, Одесі та Харкові. А зарядні пристрої розташовані по всій Україні.

Для того, щоб розвивалася електромобільна інфраструктура, потрібна державна підтримка, потрібні зрозумілі державні програми розвитку зарядної інфраструктури. Тому що в Європі при покупці електромобілів існують державні дотації. При облаштуванні зарядних станцій - знижки на електроенергію. Там дуже великий пакет державних програм. І основним двигуном прогресу електромобілів в Європі виступає держава

На сьогоднішній день, провівши приблизно 2 роки переговорів з різними потенційними інвесторами в сфері розвитку електромобільної інфрастурктури в нашій країні, вони всі говорять одне: ми не розуміємо правил гри. Ми не розуміємо, як це буде регулюватися надалі - ринок електроенергії, ринок продажу електроенергії, ринок торгівлі зарядними пристроями (бо навіть поняття "зарядний пристрій" в Україні немає в законодавстві) і ринок продажів електротранспорту. І коли ці правила гри хоча б намітяться і стане зрозуміло, як держава на все це дивиться, тоді, я думаю, бізнес буде зацікавлений інвестувати в цей напрямок.



3_01


Сергій Топорков, директор з питань сервісу Хюндай Мотор Україна

Електромобілі мають попит серед українців за рахунок вартості експлуатації цього виду транспорту. Адже електрика коштує набагато дешевше, ніж коштують нафтопродукти. А також дуже велике значення має вартість його обслуговування. Там не треба міняти мастила в таких кількостях, в яких вони замінюються на двигуні внутрішнього згоряння. Досвід показує, що люди купують охоче дизельні автомобілі, які дорожче від бензинових автомобілів, з розрахунком на те, що вони будуть менше витрачати на експлуатацію автомобіля. Те ж саме відбувається з електромобілями.

Сьогодні ми набагато випереджаємо ті прогнози, які були щодо розвитку електротранспорту в Україні. Парк електричних автомобілів дуже сильно зростає і випереджає всі прогнози, які були раніше. Думаю, років через 10-15 ми навіть переженемо Європу за кількістю транспорту на одиницю населення.

Якщо говорити про інфраструктуру, то вона залежатиме від того, наскільки будуть узаконені деякі моменти, наприклад, продаж електроенергії. Тому що до цього часу це питання на законодавчому рівні не вирішено. У цьому криються багато перешкод для розвитку інфраструктури. Багато хто поки не афішує того, що вони можуть продавати електроенергію, а говорять лише те, що вони надають послуги із зарядки електрикою.

Я думаю, більшість власників електромобілів - це ті власники, які мають можливість заряджати автомобіль вдома. З іншого боку, в розвитку переважатимуть парки автомобілів різних служб, господарств, які будуть закуповувати певну кількість автомобілів і заряджати їх на своїх підприємствах. Поки що відсоток власників, які розраховують заряджатися на якихось публічних станціях, досить малий. Але з ростом парку він буде рости. Тому в першу чергу буде рішення за нашою владою. І від того, як це буде вирішено, залежатиме розвиток цієї інфраструктури".

Адже по суті сьогодні існують два напрямки в розвитку інфраструктури. Перший - це комерційний, пов'язаний з компаніями, які будують мережі заправок в надії на те, що вони будуть на цьому заробляти гроші.

І другий - це компанії, які встановлюють біля своїх торгових і офісних центрів зарядні станції. Вони надаватимуть ці послуги безкоштовно, для того щоб залучати до себе більшу кількість клієнтів. Тому як буде далі, дуже важко сказати. Напевно, все-таки переможе біллінгова система. Поки у нас бензин ще безкоштовно ніхто не роздавав. Рано чи пізно це прийде на все зарядні станції, до всіх операторів.