Боротьба з піратами в Україні: закриють усе
Почалося полювання на онлайн-піратів
Упродовж останніх кількох днів про своє закриття оголосили інтернет ресурси FS.to, Ex.ua та Torrents.Net.Ua. Почалося все з того, що силовики вилучили сервери у FS.to. За словами заступника начальника управління Департаменту кіберполіції Національної поліції України Сергія Кропиви, його відомство провело обшуки в офісі цієї компанії 15 листопада 2015 року.
Він відзначив, що з середини минулого року Кіберполіція неодноразово отримувала звернення від вітчизняних і закордонних правовласників про порушення їх прав. Вони оцінили збитки, завдані FS.to, у розмірі 5 млн грн., а щоденну кількість відвідувачів сайту – в 1 млн користувачів. Після цих звернень прокуратура завела кримінальну справу.
З вилучених при обшуках у власників сайту записів Кіберполіція встановила, що щорічний дохід FS.to складав $0,5-1 млн. Правоохоронці виявили, що у сайту є сервери-дзеркала за кордоном і цей ресурс може відновити свою роботу. Однак Кіберполіція пообіцяла заблокувати всі доменні імена та банківські рахунки, пов’язані з FS.to.
Працівники FS.to розповсюдили офіційну заву, що "сайт не працює і це продовжиться деякий час", але натякнули, що зможуть відновити роботу сайту. Інтернет-користувачі в мережі почали ділитися посиланнями на сайт із відеоконтентом, назва якого асоціюється із FS.to, і з Ex.ua.
"Будуть спроби зайняти місце закритих ресурсів", - Олексій Куракін, МГУ
Ресурс Ex.ua оголосив про те, що припинить роботу 30 листопада цього року та попросив користувачів вилучити з архівів цього сайту свої файли. За останній рік Ex.ua "відчув погрози, шантаж, DDoS-атаки". Працівники сайту підкреслили, що завжди працювали в правовому полі, але "не схвалюють розподіл і управління авторськими та суміжними правами", які склалися в Україні. Ex.ua заявив, що, "можливо, нашому ринку варто повернутися до безконтрольного торрент-піратства. Ресурс Torrents.Net.Ua заявив, що "сайт не працює і якийсь час так і буде, але ми сподіваємося на краще і передумови для цього є".
Повна перемога – лише за рік-два
Гравці ринку легального контенту не чекають від закриття FS.to, Ex.ua та Torrents.Net.Ua, що рівень піратства в Україні зменшиться. "Навпаки, будуть спроби зайняти місце закритих ресурсів", - переконаний директор з розвитку бізнесу Медіа Група Україна (МГУ, куди входить oll.tv) Олексій Куракін. Кардинально ситуація може змінилися лише у випадку, коли кіберполіція буде системно працювати впродовж щонайменше одного-двох років. Закриваючи інших піратів і створюючи перепони для всіх інших, хто захоче заробити на піратському контенті. "Ну й самі українці шукатимуть нових піратів, оскільки нема нічого міцнішого, ніж звичка отримувати розваги безкоштовно", - підкреслив Куракін.

Піратство повністю не зникне, але може зменшитися на порядок, якщо уряд буде послідовним у боротьбі з ним, переконаний комерційний директор Divan.TV Аркадій Канюка. За його словами, зміни відбуватимуться поступово, на перших порах глядачі шукатимуть інші піратські сайти, налаштовуватимуть торренти. Але поступово стан справ зміниться і інтернет-користувачі все частіше задаватимуть собі питання: "Навіщо я витрачаю цілий вечір, намагаючись знайти фільм безкоштовно та дивлюся на ноутбуку, якщо лише за 29 грн. в місяць можу абсолютно легально кожен день дивитися 100 нових фільмів на великому екрані телевізора?!" – підкреслив Канюка. Він відзначив, що українці вже давно звикли платити за фільми. Разовий похід у кінотеатр сім’єю з трьох людей складає приблизно 300 грн., в які входять квитки, попкорн, транспорт.
Скористатися шансом
Стрімкого зростання заробітку у легальних гравців після закриття піратських сайтів представник МГУ не очікує. Сервіси ще не готові з точки зору асортименту, який у них є. Пірати робили ставку не тільки на безкоштовність, а й на свіжість вкраденого контенту. "А на легальному ринку купити новинки так само швидко, як їх можуть вкрасти – просто неможливо. Та ще й не збанкрутувати при цьому", - зазначив Куракін.
Наприклад, Netflix полюбляє купувати контент відразу на весь світ, не даючи нікому можливості придбати для локального ринку. Американці, звісно ж, не переймаються перекладами на якісь інші мови. Тож ринок без піратства ще треба вміти збудувати, вважає директор з розвитку бізнесу МГУ.
Маркетинг-директор Megogo Іван Шестаков вважає, що для України відкрився шанс, щоби домовитися з правовласниками, зменшити ціни та закупити побільше контенту. Він зазначив, що в Україні передовсім існує потреба в західних серіалах. Є позиції, які не закрив жоден легальний гравець ринку через високу вартість і доступність у піратів.
"Хоча тут революцію в головах треба робити, щоби відучити красти", - Олена Мініч, МЕРТ
Поступово доходи ОТТ-операторів (Over the Top) будуть зростати, переконаний комерційний директор Divan.TV. Окрім закриття піратських сайтів, на ринку очікуються й інші зміни, підкреслив Канюка. Через 45 днів оператори кабельного ТБ зможуть виключити зі своїх пакетів найпопулярніші канали. За 225 днів уряд має відключити аналогове ТБ, а через 400 днів – будуть закодовані супутникові телеканали. "Поступово, але впевнено ринок рухається до здорової бізнес-моделі, яка дозволить компаніям вижити та розвиватися", - підсумував Аркадій Канюка.
Директор департаменту розвитку інновацій та інтелектуальної власності Міністерства економрозвитку і торгівлі (МЕРТ) Олена Мініч сподівається, що українці поступово перейдуть на легальний контент. "Хоча тут революцію в головах треба робити, щоби відучити красти", - підкреслила вона. В Європі подібні дії інтернет-користувача, як скачування чи перегляд піратських фільмів, переслідується законом та карається.
Куди підуть рекламні бюджети
За словами Куракіна з МГУ, закриття згаданих піратських сайтів викликало переполох на рекламному ринку. Вивільнився трафік і бюджети рекламодавців, і навряд чи існуючі легальні гравці зможуть задовільнити попит на інтернет-рекламу. Він розповів, що є альтернативний і бездонний майданчик – YouTube, але якщо рекламні бюджети підуть туди, то потім перенаправити їх кудись буде дуже складно.
Перелік доступних рекламних інструментів зменшився, погодився Іван Шестаков (Megogo), отже не виключено, що зростуть ціни на рекламу. Нарешті почнуть розвиватися інші формати, в тому числі нативна реклама, яка більш ефективна, але не дуже поки що популярна.