Це бета-версія нового сайту Нового Времени. Надсилайте свої зауваження на адресу newsite@nv.ua

Де МСБ шукати альтернативне фінансування

18 квітня 2017, 16:35
707
Спецпроект
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке
Краудфандингові платформи, донори або онлайн-платформи приватного кредитування. Куди крім банку малий і середній бізнес може звернутися за фінансуванням в Україні

Ключовою проблемою розвитку малого і середнього бізнесу в Україні є важкодоступність і висока вартість кредитних ресурсів. Про це свідчить опитування представників МСБ, проведене CIPE-Україна. Доступ до фінансів 73% респондентів поставили на перше місце серед проблем, з якими стикаються підприємці.

До 2014 року основним джерелом інвестування були банки, але банківська криза вивела з ринку 90 фінустанов. Але навіть ті, хто зараз надають кредит бізнесу, вимагають заставу, що перевищує вартість усього майна підприємства, а також поручительство власників і третіх сторін. Інша перешкода полягає в тому, що банки віддають перевагу великому бізнесу. Із загального обсягу кредитування в 750 млрд. грн., на частку малого бізнесу припадає лише 6% або 45 млрд. грн. З чого виходить, що банківське кредитування не може задовольнити попит малого бізнесу у фінансах. Серед банків прийнятні кредити можна знайти тільки у тих фінустанов, які співпрацюють з Німецько-Українським фондом, і видають кредити саме МСБ до 250 тис. євро під ставку 17% річних.

Банківське кредитування не може задовольнити попит малого бізнесу у фінансах

В Україні ринок альтернативних джерел фінансування тільки починає розвиватися. У 2016 році обсяг обсяг альтернативного кредитування, відомого як p2p/р2b кредитування, склав 6 млрд. грн. бізнесу на більш ніж 1,5 млрд. грн.

«Малий бізнес шукає кредити зі строком використання від 6 до 18 місяців і готовий платити за кредитами до 35-40% річних. Такі ставки прийнятні для бізнесу при відсутності додаткових витрат на оформлення застави, оцінку і страхування застави, прихованих комісій та платежів», - вважає CRO MO CASH Світлана Лагута.

Основними альтернативними джерелами для МСБ залишаються: персональні позики у рідних і друзів, ломбарди, кредитні спілки, ломбарди. У більшості випадків, такі джерела дуже дорогі (процентні ставки до 800% річних) і ризиковані. Заміною цьому у світі існують онлайн-платформи кредитування, такі як Funding Circle, Kabbage, Lending Club або RenRen. З березня 2017 р. в Україні підприємці також можуть отримувати позики на платформі MO CASH.

«Проведене MO CASH дослідження показало, що малий бізнес потребує невеликих сум (до 1 млн. грн.) для поповнення обігових коштів, покриття касових розривів, розширення бізнесу. Такі суми найбільш важко отримати в банках через те, що витрати на оформлення та супроводження кредитної операції для банку вищі, ніж отримані доходи», - говорить Світлана Лагута.

Через платформу малий бізнес може отримати позику до 500 000 грн і терміном до 18 місяців без застави. Процентні ставки в діапазоні 25-35% річних. Для позичальників існує цілий ряд переваг. Це низькі процентні ставки в порівнянні з банками, ломбардами, кредитними кіосками, лихварями за рахунок відсутності посередників. Швидкість і прозорість ухвалення рішення про публікації кредитної заявки. «Ми плануємо конкурувати з банківськими депозитами по прибутковості. Одночасно, MO CASH має намір знижувати відсоток по інвестиціям, щоб кредитування ставало більш доступним для малого бізнесу», - говорить Світлана Лагута.

Однак, українські підприємці відкрили для себе і таке джерело фінансування, як «краудфандинг» – фінансування натовпом, що також давно популярне у світі

Замість того, щоб отримувати гроші від однієї особи, наприклад, банку, підприємець отримує багато невеликих сум від різних людей - бізнес-ангелів або бейкерів. Зазвичай це робиться через онлайн-платформи, такі як Kickstarter, Etsy (США), де бізнес подає заявки на фінансування, а інвестори можуть вибрати ідеї, які вони хочуть підтримати. Успішно скористалися краудфандінгом: 3D конструктори Ugears, проект Олени Місник по виробництву закладок для книг та інші.

Збір через такі платформи в Україні в основному практикують технологічні стартапи, але вже є і кілька малих бізнесів, яким вдалося зібрати на Kickstarter необхідну суму. У грудні 2015 року киянка Анна Мартиненко зібрала на Kickstarter понад $170 тис. на запуск свого бренду в'язаного одягу під назвою Ohhio. Тоді ж свою кампанію на Kickstarter і запустив бренд дерев'яних пазлів U Gears. Проект за час кампанії зібрав у 20 разів більше, ніж просив спочатку - $400 000.

«Ми вирішили вийти на краудфандінг як раз, коли хотіли дізнатися, чи буде попит на наші моделі в США. Kickstarter користується найбільшою довірою серед усіх платформ краудфандингу, і більше половини всіх його беккерів живуть саме в Штатах, так що це був відмінний варіант», - розповідає представник компанії U Gears Ірина Біленька.

В Україні з цим явищем тільки починають знайомитися, тому не всі розуміють, що це і чи варто за нього братися. Єдина перешкода для українських підприємців в тому, що деякі краудфандингові платформи мають обмежений список країн, резиденти яких мають право створювати свої проекти. Україна не входить у список країн Kickstarter, тому для створення проекту знадобиться надійний партнер в країні з вищезгаданого списку. Для всього іншого на Kickstarter є безліч розділів, які більш ніж докладно розкажуть, що і як потрібно робити, щоб провести якісний і успішний проект.

Основна запорука успіху в тому, щоб продукт був новим і креативним

«Основна запорука успіху в тому, щоб продукт був новим і креативним. Великою популярністю на Kickstarter користуються новинки у сфері сучасних технологій, не відстають всілякі настільні ігри, предмети для відпочинку, для дому», - коментує Ірина Біленька.

Крім фінансової підтримки, в Україні існує ряд консультаційних програм, які дають МСБ освітню підтримку. Наприклад, цим займається Торгово-промислова палата України, Німецька організація SES або програма "Fit for Partnership with Germany".

«Німецький фонд SES допомагає компаніям і підприємцям по всьому світу, відправляючи своїх експертів для реалізації проектів на місцях. На сьогоднішній день SES - це найбільш простий, ефективний і доступний українським підприємцям інструмент для отримання потрібного досвіду, знань і допомоги у вирішенні будь-якого роду завдань або проблем діяльності компанії. Крім того, це унікальна можливість для українських підприємців, не перетинаючи кордонів, дізнатися, як працює конкретний вид бізнесу (або інша сфера) в Німеччині, з перших вуст, від людей з колосальним життєвим і професійним досвідом», - коментує представник в Україні програми SES Максим Даницький.

Топ-5 матеріалів