Відлуння анексії. Жителі Криму можуть залишитися без автомобілів, куплених в лізинг у українських компаній — ЗМІ
Тисячі автомобілістів Криму можуть залишитися без автомобілів, куплених в лізинг до анексії півострова. Цей транспорт досі формально належить лізинговим компаніям України.
У Криму власники автомобілів, куплених в лізинг ще до початку 2014 року, можуть залишитися без своїх транспортних засобів або отримати заборону на їхню експлуатацію на дорогах загального користування.
За даними російської газети Коммерсант мова йде більш ніж про 10 тис. автомобілістів. Справа в тому, що формальними власниками автомобілів досі є лізингові компанії, які залишилися в Україні. А в 2015 році влада Російської Федерації питання відносин з ними врегулювали тимчасово на 5 років.
«По суті, машини мали перейти у власність кримчан. Це оформлено рішенням уряду (РФ — ред.), Але тимчасово, на п’ять років, з можливістю перереєстрації у власність в майбутньому. Зараз термін добігає кінця, але громадяни не можуть стати офіційними власниками машин через юридичні перешкоди, а в цьому випадку транспортні засоби підлягають конфіскації ГИБДД (Державна інспекція з безпеки дорожнього руху — ред.)», — повідомляє Комерсант.
Йдеться про договори фінансового лізингу, укладені з компаніями, засновниками яких були українські банки, які припинили роботу на території Кримського півострова в травні 2014 року.
Наприкінці 2015 року в Росії був прийнятий федеральний закон N 422-ФЗ Про особливості погашення та позасудове врегулювання заборгованості позичальників, які проживають на території Республіки Крим або на території міста федерального значення Севастополя, і внесення змін до Федерального закону Про захист інтересів фізичних осіб, які мають вклади в банках і відокремлених структурних підрозділах банків, зареєстрованих і (Або) діючих на території Республіки Крим та на території міста федерального значення Севастополя (зі змінами та доповненнями). Документ визначив, що вимагати погашення боргу за українськими зобов’язаннями можуть тільки акредитовані російські компанії, які придбали борги. «Лізингові компанії свої позики не продавали, тобто зобов’язання перед ними в Росії вважаються припиненими. У випадку зі звичайним кредитом це не створило б проблем: машини виступають заставою, але відразу оформляються на позичальника. У лізингу ж до повної оплати машина залишається майном лізингодавця. В результаті зобов’язання за договорами були припинені, але переоформлення права власності не відбулося», — повідомляють російські журналісти.
Пізніше уряд РФ зробив спробу виробити механізм, який дозволив би оформити машини у власність. Згідно з постановою № 399 (Про спрощену реєстрацію авто), при відсутності документального підтвердження права власності на транспортний засіб жителі Криму отримують тимчасові реєстраційні документи на п’ять років (без видачі паспорта транспортного засобу).
Але ці п’ять років закінчуються. Передбачалося, що громадяни зможуть оформлювати право власності на автомобілі через суд, ґрунтуючись на положеннях ст. 234 Цивільного кодексу РФ про «набувальну давність»: якщо «добросовісно, відкрито і безперервно» володіти машиною протягом п’яти років, то потім можна претендувати на неї. Але суди Криму і Севастополя визнавати права власності власників лізингових автомобілів не поспішають.

В результаті власники більше 10 тис. машин не можуть зареєструвати їх на себе. Більш того, методичні рекомендації ГИБДД свідчать, що із завершенням режиму тимчасової реєстрації, якщо відсутній власник, машину потрібно конфіскувати. Крім того, жителі Кримського півострова можуть втратити можливість використовувати такі автомобілі на дорогах загального користування.