Через російський саботаж. Український експорт зерновим коридором різко впав у січні — інфографіка

Вантажне судно чекає на перевірку для заходу в протоку Босфор (Фото:REUTERS/Umit Bektas)
Через дії Росії, яка блокує та затримує інспекції суден, Україна у межах зернової угоди відправила у січні на 25% менше агропродукції, ніж у грудні.
Як повідомляє Міністерство інфраструктури у Facebook, у січні 2023 року 77 суден експортували 3 млн тонн агропродукції з портів Великої Одеси до країн Африки, Азії та Європи, що на 25% менше обсягів грудня. У грудні-2022 Україна відправила 94 судна з 3,7 млн тонн агропродукції.
«Переважна більшість країн отримує українську агропродукцію з величезними затримками в часі через простої суден у Босфорі», — зазначили у міністерстві.
Зберігається тенденція щомісячного зниження обсягів експорту агропродукції через порти Одеса, Південний, Чорноморськ. За 6 місяців роботи зернового коридору світ отримав 19,7 млн тонн продовольства, а мав отримати понад 30 млн тонн за умови стабільного функціонування коридору.
«Єдина перешкода для доступу української агропродукції на світові ринки — це дії російської сторони в Спільному координаційному центрі (СКЦ), яка всіма доступними шляхами та під вигаданими приводами блокує інспекції суден в Босфорі та реєстрацію нових суден до ініціативи», — сказано у повідомленні.
У Мінінфраструктури наголосили, що зберігається критично низький показник виходу суден із портів — 2,5 судна на добу. В січні порти працювали лише на 30−40% через дефіцит флоту під завантаження. 3 судна на добу при запропонованих 9 проходять інспекцію у Босфорі і отримують дозвіл рухатися в українські порти за продовольством.
- СБУ та БЕБ викрили корупційну схему. Митники розкрадали мільйони гривень на експорті українського зерна
- Через російський саботаж. Український експорт зерновим коридором упав удвічі
- Стратегічно важливий об'єкт. Кернел купив термінал у порту Південний заради зернового коридору
- «Зерновий коридор» по-російськи. Кількість виходів суден з українських портів впала до антирекорду
«Щодня СКЦ планує проведення по 10 інспекцій на добу, але російські інспектори завершують вдало лише половину з них. Так, в січні було проведено 204 інспекції, з яких успішними були 173, ще 31 інспекція не була завершена через передчасне та самовільне закінчення робочого дня інспекторами Росії о 15 год. 30 хв. (регламентовано роботу до 17.30) або через претензії інспекторів РФ до суднових документів, які не мають перевірятися СКЦ», — сказано у повідомленні.
Крім того, гальмується і реєстрація суден для участі у зерновій ініціативі. При заявлених понад 80 суднах представники країни-агресора, без пояснення причин, реєструють 2−3 судна на добу. Станом на 4 лютого 120 суден очікують інспекції в територіальних водах Туреччини (98 — на вхід в порти під завантаження, 22 — з агропродукцією на вихід). Переважна більшість з них очікує по кілька тижнів.
«Це цілеспрямована дестабілізація ситуації з метою обмежити доступ українського продовольства на світові ринки через уповільнення руху суден з/до українських портів. Україна неодноразово звертала увагу партнерів на неприпустимість блокування вільного судноплавства країною-агресором і насадження несправедливої продовольчої політики», — резюмували у Міністерстві інфраструктури.

Як повідомлялося, в ООН запевнили, що працюють над подальшим продовженням зернової угоди.