Через російський саботаж. Український експорт зерновим коридором упав удвічі

19 січня, 16:09
Вантажне судно чекає на перевірку для заходу в протоку Босфор (Фото:Umit Bektas / Reuters)

Вантажне судно чекає на перевірку для заходу в протоку Босфор (Фото:Umit Bektas / Reuters)

Експорт української агропродукції зерновим коридором в останні місяці знижено вдвічі через саботаж з боку РФ.

Росія продовжує саботувати роботу Спільного координаційного центру у рамках роботи зернового коридору, що спричинило скорочення експорту української агропродукції на 47%, або на 2−3 млн тонн щомісяця, повідомило Мінінфраструктури України.

Відео дня

«Якщо у жовтні на експортні ринки було недопоставлено майже 2 млн тонн агропродукції, а у листопаді та грудні це вже по 3 млн тонн на місяць. Така тенденція зберігається також у січні», — зазначило у Міністерстві.

В умовах повноцінного функціонування зернового коридору обсяг експорту з України вже міг би досягти 25−29 млн тонн, проте за час дії угоди з 1 серпня з портів Великої Одеси (Одеса, Чорноморськ та Південний) до 40 країн світу було відправлено 17,8 млн тонн зерна.

«Починаючи з жовтня 2022 року, делегація Росії в СКЦ штучно гальмує процес інспекції судів», — заявив представник України в СКЦ Руслан Сахаутдінов.

За його словами, щойно обсяг експорту почав зростати, російська сторона скоротила кількість інспекційних команд з п’яти до трьох без жодних пояснень, а також штучно завищує час на проведення самих інспекцій, перевіряючи показники роботи судів, які не регламентовані документами СКЦ та не мають жодного відношення до зернової угоди.

«В результаті перевірка одного судна займає до чотирьох годин, що дозволяє провести не більше п’яти-семи перевірок на день за мінімально необхідних 16−18», — пояснив він.

Станом на 18 січня в Босфорі на інспекції СКЦ чекає вже 121 судно (28 — з агропродукцією на борту, 93 — судна, які йдуть у порти під завантаження). Середній час очікування — від двох до п’яти тижнів, що також призводить до мільйонних збитків відправників вантажів, зазначили в Мінінфраструктурі.

Усього за час роботи зернового коридору три порти відправили 659 суден із продовольством для країн Африки, Азії та Європи, а взяли під завантаження українською агропродукцією 643 судна.

Для вирішення проблеми українська сторона залучає допомоги партнерів за угодою, які збільшують кількість інспекційних груп та інспекцій.

«У листопаді, коли у Босфорі чекало понад 200 суден, ООН і Туреччина самостійно провели за два дні 86 інспекцій і довели, що це цілком реально», — зазначив Сахаутдінов.

Раніше повідомлялося, що першого тижня січня експорт зерна з України знизився на третину через саботаж російської сторони.

Показати ще новини
Радіо NV
X