Здорова конкуренція. Чому польська компанія виграла тендер на обслуговування українських дорог
Польська компанія доглядатиме українські дороги державного значення. Вона виграла тендер на суму у чверть мільярда гривень, тобто майже 9 мільйонів доларів.
Такі дані внесені до системи держзакупівель Прозорро.
Польська фірма Гном, яка спеціалізується на зимовому й літньому утриманні доріг та озелененні, доглядатиме майже 300 км покриття, зокрема траси Київ – Чернігів – Нові Яриловичі, Київ – Харків – КПП Довжанський; Київ – Чоп; Київ – Ковель – Ягодин.
Йдеться про холодне фрезерування, облаштування асфальтобетонного покриття, очищення доріг від снігу і сміття, обробку протиожеледними матеріалами, нанесення розмітки та інше
Тендерна сума
Тендерна сума – це очікувана вартість робіт. Проте наскільки вона буде профінансована, залежить від Уряду країні, зауважив в коментарі Радіо НВ керівник служби автомобільних доріг у Київській області Володимир Козак.
За його словами, на проект орієнтовно скоріш за все виділять 100-120 млн гривень. Польська сторона про це поінформована, додав Козак.
"У нас просто така специфіка, скажімо так, в Україні, що очікувана вартість така-то. Можливо, до кінця року вона наблизиться до цієї суми, але на сьогоднішній день маємо те, що маємо. Тому що у нас держава виділяє в залежності від потреб: у нас більша зима, гірша – трохи додають грошей. На жаль, не безмежна бюджетна основа", – зазначив Козак.
Конкурентами польській фірмі були Київське обласне дорожнє управління і товариство з обмеженою відповідальністю ДС Пром Груп, яке єдине не знижувало ціну. Радіо НВ не вдалось отримати коментар українських учасників тендеру.
Позитивний сигнал
Те, що в тендері берали участь також іноземні команії, – лише збільшує конкуренцію на ринку. Від цього виграють передусім українські дороги, зазначив в коментарі Радіо НВ експерт з питань транспорту Олександр Кава.
За його словами, ціна догляду за дорогою ринкова в українських умовах. Польська компанія змогла запропонувати кращі умови, а українські фірми, очевидно, не хотіли змінювати стратегію.
"На ринку експлуатації однозначно повинна бути конкуренція, і прихід європейських компаній – дуже позитивний сигнал. Користувачі доріг зможуть оцінити їх експлуатаційне утримання на прикладі цієї дороги з боку приватної інвестиційної компанії. Наприклад, там, де у нас діє договір OPRC спільно з Європейським банком реконструкції та розвитку, там вартість утримання набагато вище, тому що пакет робіт, які повинні виконуватися в рамках цього договору, набагато більше", – зауважив Кава.
Здорова конкуренція
Не усі українські фірми мають готовність та бажання до здорової конкуренції на ринку доріг, розповів Радіо НВ колишній радник голови Укравтодору Андрій Мартенс.

За його словами, здебільшого українські фірми не орієнтовані на ринок експлуатації доріг, адже вони могли отримувати на ремонті автошляхів значно більше. Це не було в їхніх інтересах, тому деякі фірми навіть могли не мати відповідної техніки для експлуатації доріг.
"Те, що сьогодні відбувається в облавтодор, техніка і той стан техніки, яка є, воно не дозволяє робити максимально якісно і ефективно свою роботу. Часто ми стикаємося з тим, що під час снігопадів вони не справляються зі своєю роботою і привертають служби МНС. Це одна з перших великих і серйозних "ластівок", які повинні дати поштовх для активності участі в інших програмах", – зазначив Мартенс.