Комісія з ресторанів і заробіток кур'єрів. Як влаштований український ринок доставки їжі — інтерв'ю з власниками компанії Raketa

23 грудня 2020, 09:40
НВ Преміум

Український сервіс доставки їжі Raketa запускається на Кіпрі, а з наступного року — в Нідерландах, потім ще в кількох країнах. Проєкт, що почався з трьох кур'єрів у 2018 році, хоче по 15% ринку в кожній новій країні

Ринок доставки їжі в Україні динамічно розвивається: кількість замовлень збільшується вдвічі за рік протягом декількох років. Послуга виявилася затребуваною особливо під час локдауну навесні і карантину вихідного дня в листопаді-грудні. Охочих доставити страву з ресторану або покупки з продовольчого супермаркету вистачає. Крім Glovo, на українському ринку цей сервіс надає Raketa і Bolt Food. Їх ряди в червні залишила компанія Uber Eats.

Відео дня

Болюче питання подібних сервісів — період розрахунку з ресторанами за поставлені замовлення. Заклади громадського харчування неодноразово звинувачували сервіс Glovo в затримках оплат. Ресторани платять за доставку чималу комісію — 30% від вартості замовлення, ще в середньому 40 грн — сам споживач.

Як працює український ринок доставки їжі і який сенс запускати сервіси в інших країнах — в інтерв'ю НВ Бізнес розповіли засновники Raketa Олексій Юхимчук і Станіслав Дмитрик.

Чому Кіпр

— Перша країна, куди планує виходити Raketa — Кіпр. Чому ви вирішили почати експансію на європейські ринки з цього ринку?

Олексій Юхимчук (О.Ю.): — По-перше, Кіпр — країна Європейського Союзу. Зараз завдання нашої компанії — виходити за межі України, щоб нівелювати ризики присутності в одній країні і розвиватися як міжнародна компанія.

По-друге, на Кіпрі всього два-три міста, в яких необхідно запуститися і, вважайте, що країну вже покрили. Населення Кіпру перевищує мільйон осіб, тобто в кожному з міст, відповідно, проживає від 200 до 300 тис. осіб. Конкуренція невисока — на цьому ринку працює три міжнародних гравці. Це великі компанії з мільярдною капіталізацією, але, так чи інакше, дві з них зайшли туди в 2020 році. Великої частки ринку у них поки немає. Їхня стратегія — це органічне зростання.

Кілька місяців ми працювали з аудиторською компанією PwC, разом з ними визначали той перелік країн, в якому хочемо запуститися насамперед. У нас було 20 параметрів, які враховувалися під час проведення дослідження. Кіпр — у топ-3 в цьому списку країн.

Це основні фактори, які нас зараз рухають до запуску в Кіпрі. До того ж там досить невеликі міста, утилізація кур'єрів буде досить високою, і, крім цього, досить немаленька, скажімо так, діаспора з пострадянських країн (російськомовних, україномовних) — ми якоюсь мірою розраховуємо теж на органічну підтримку з їхнього боку.

Станіслав Дмитрик (С.Д.): — Перед тим, як ми будемо заходити на більші й більш розвинені ринки, нам потрібно ще відтестувати бізнес-процеси, які й дадуть нам можливість правильно заходити в ту чи іншу країну. Якщо подивитися, як ми розвивалися в Україні, то спочатку ми зайшли в одне місто, потім — у друге, і кожне місто вдавалося робити простіше, з уже напрацьованою експертизою, з розумінням.

— Кіпр, скажімо так, — не найстабільніша країна Євросоюзу. Чи оцінювалася вами політична ситуація в країні?

О.Ю.: — Оцінювалася, але, в принципі, ми, як хлопці з України, де ситуація не найстабільніша, напевно, певним чином толерантні до ризику в цьому плані. У будь-якому разі ми спиралися на наших колег з PwC. Обираючи ринок, оцінювали всі ризикові моменти, легкість ведення бізнесу та інші параметри.

— Які зі згаданих 20 параметрів аналізу для вас були ключовими?

О.Ю.: — Найважливіші — собівартість одного замовлення. Саме та сума, яку кур'єр отримує за кожну доставку. У нашому бізнесі саме це — основна стаття витрат. Враховувалася комісія, яка на цьому ринку вже усталилася, далі — середній чек, вартість доставки для клієнтів.

Далі — набір економічних параметрів: проникнення доставки, тобто відсоток населення, який в принципі користується цією доставкою, і ряд інших чинників.

— Середній заробіток кур'єра з одного замовлення в Україні — 70 гривень. Наскільки ця цифра вища в Європі?

О.Ю.: — Істотно вища. Якщо ми говоримо про Кіпр, то це може бути приблизно від чотирьох до п’яти євро на годину. Там і вищий середній чек.

— Крім Кіпру, хто ще потрапив у ваш топ-3 країн для старту?

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X