Керувати простором. Як Олексій Баранов і його партнери створюють знакові для столиці будівельні проєкти

31 січня 2021, 12:31
Новини компаній
Олексій Баранов, засновник компанії А Девелопмент (Фото:Дмитро Коренев)

Олексій Баранов, засновник компанії А Девелопмент (Фото:Дмитро Коренев)

2019−2020 роки запам’ятаються киянам не тільки виборами, локдаунами і масками. Але й появою в столиці нових місць для роботи, відпочинку, прогулянок, а головне — знайомства з історією рідного міста. У сучасного міського простору A-Station (а це — Kyiv Food Market, Osvitoria Hub, Creative States і багато іншого) і недавно реконструйованої площі перед метро «Арсенальна» — один автор, компанія А Девелопмент. В інтерв'ю її засновник, 42-річний Олексій Баранов, розповідає про свою нелюбов до безладної забудови столиці і зізнається, що в девелопменті потрібно віддавати, а не тільки отримувати.

Як Ви опинилися в сфері девелопменту та скільки років уже в ній? Чому зосередилися саме на цьому бізнесі?

Я займаюся управлінням комерційною нерухомістю з 2003 року. Свого часу я був топ-менеджером у Київській інвестиційній групі, потім UDP. Очолював офіс у Криму.

Відео дня

Тоді тривала ще первинна приватизація. У нашому портфелі були й універмаги, і магазини, і санаторії, і виробничі бази. Основним завданням було «купити дешевше», здійснити реконцепцію і продати дорожче.

Першим своїм досвідом саме в девелопменті я вважаю реставрацію з облаштуванням під готель і апартаменти «Будинку композитора Спендіарова» в Ялті. Цей особняк — пам’ятка архітектури республіканського значення XIX ст. — розташований на Набережній Ялти. Його ще називають «Будинок з каріатидами». Ми придбали будинок у 2005 році, він був у жахливому стані. Ми його повністю відреставрували і прибудували будівлю з анфіладами, панорамними ліфтами і басейном на даху. Проєкт вважаю не зовсім успішним, оскільки його вихід на ринок відбувся в другій половині 2008 року і збігся з початком кризи в нашій країні.

Як народилася компанія А Девелопмент? З якою місією вона вийшла на київський ринок?

Суть роботи нашої компанії я сформулював би просто: ми рятуємо Київ від неуспішних забудовників і безгосподарності.

У 2009 році я пішов з компанії UDP і почав самостійний бізнес. Ідея про створення А Девелопмент народилася в 2014 році, якраз коли ми з партнерами придбали недобудовані корпорацією Валентина Ісака будівлі на станції метро «Політехнічний інститут». Ми не гналися за великими обсягами і будівництвами. Нам були цікаві об'єкти, які розташовані поруч з метро, мають велику фасадну лінію і створюють унікальну торгову пропозицію (парк, площа, пам’ятка архітектури — тобто, об'єкти, які, крім своєї функціональності, привносять певну культурну цінність).

Суть роботи нашої компанії я сформулював би просто: ми рятуємо Київ від неуспішних забудовників і безгосподарності. Наприклад, до нашого приходу, об'єкти на станції метро «Мінська» стояли недобудовами з 2009 року. Зараз це успішно реалізований проєкт концепції «живи-працюй-відпочивай» Smart Plaza Obolon і проєкт на стадії реалізації — Smart Hub Obolon. Обидва відповідають потребі сучасної людини ефективніше розподіляти свій час — невідновний, по суті, ресурс.

У 2015 році ми придбали 19 000 кв. м приміщень колишньої кінокопіювальної фабрики на Голосіївському проспекті. Її застарілі будівлі перебували в аварійному стані. Тут ми реалізуємо проєкт, який, безумовно, стане окрасою Києва — White Lines. Комплекс продуманий до дрібниць: торговий центр, фітнес, нові офіси, Голосіївський парк у безпосередній близькості, цілий гектар експлуатованої покрівлі — на сьогодні це найбільша експлуатована покрівля в Україні.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю
Проєкт White Lines, ілюстрація надана A Development
Фото: Проєкт White Lines, ілюстрація надана A Development

Чи турбує Вас переважно негативна репутація київських забудовників, яких звинувачують у безконтрольному заповненні столиці будинками? І, якщо так, чи робите Ви щось для того, щоб цю репутацію поліпшити?

Мене більше непокоїть не репутація забудовників, а містобудівні помилки, з якими вже нічого зробити неможливо.

Потрібні прозорі правила гри на будівельному ринку України, особливо столиці. Я підтримую позицію мера Віталія Кличка щодо того, що всі об'єкти в центральному історичному ареалі повинні проходити містобудівну раду. Це дозволить мінімізувати такі помилки і прорахунки.

А Девелопмент спеціалізується на зведенні сучасної комерційної та соціальної інфраструктури. Якщо до прикметника «комерційний» питань немає, то «соціальний» викликає цікавість. Що мається на увазі? Яку цінність дає ваша робота Києву і його жителям?

У всіх своїх проєктах так чи інакше ми приділяємо увагу соціальній інфраструктурі. У поточних проєктах — White Lines і A-Station, які ми реалізуємо в партнерстві з UDP під управлінням Quarter Partners Андрія Іванова, створення цінності для городян займає особливе місце. Зокрема, по сусідству з White Lines розташований єдиний у своєму роді культурний простір, який створив і очолює Іван Козленко — «Музей кіно», для якого ми реконструювали ґанок і лобі. Плануємо реконструкцію фасадів Музею і площі.

Спільно з партнерами і Володимиром Василенком, президентом «Української асоціації розвитку дитячого та юнацького футболу», ми брали участь у реконструкції колишнього стадіону «Арсенал», який понад 15 років залишався занедбаним. Цей проєкт вдалося реалізувати завдяки підтримці Віталія Кличка і Кирила Шевченка, який на той момент очолював Укргазбанк.

Також вже закінчили реконструкцію першої черги площі «Арсенальної». До Дня Києва плануємо завершити реконструкцію другої черги, яка передбачає не тільки озеленення та мощення території навколо станції метро, але й облаштування сухого фонтана. Всього витрати на реконструкцію «Арсенальної» площі складуть близько 75 млн грн. А соціальну цінність цих проєктів визначати не нам, а киянам і гостям столиці.

Факт того, що саме «А Девелопмент» придумала об'єкт A-Station (реконструйована частина заводу «Арсенал» на станції метро Арсенальна), що став культовим для киян, не особливо відомий широкій аудиторії. Ви свідомо не хотіли афішувати свою причетність до проєкту?

А Девелопмент — компанія порівняно молода. Ми працюємо на результат. A-Station — унікальний проєкт для нас і для міста. Ми збирали цей простір як пазл, з елементів. Деякі будівлі купили на вторинному ринку, частину будівель взяли в довгострокову оренду у Фонду держмайна. Цей проєкт об'єднує єдина концепція, яка передбачає наділення історичних будівель сучасною затребуваною функцією. Як наслідок, пам’ятки архітектури національного та місцевого значення отримують нове життя.

Сергій Савченко
Фото: Сергій Савченко

Поговоримо про реконструкцію публічного простору біля метро «Арсенальна». На презентації Ви говорили, що ця площа — своєрідний «причіп» до будівлі Військової комендатури, не відреставрувати який не дозволяла совість. А в чому, на ваш погляд, може бути сенс і вигода «дарувати» місту дорогу (для девелопера) інфраструктуру?

Реконструкція будівлі Військової комендатури без площі немислима за визначенням. Не повинні в європейській столиці сусідити нетрі й палаци. Під час реконструкції площі перед входом у станцію метро «Арсенальна» ми використвали високоякісний німецький клінкер, крапельне зрошення для дерев і газонів, а також високоякісні малі архітектурні форми. Незабаром додамо світломузичний сухий фонтан, і площа перестане бути просто транзитом. Вона відновить свою первісну функцію — місця для прогулянок і комфортного відпочинку.

Ми хочемо задати тренд для всієї галузі. Ми віримо, що не все міряється виключно нормою прибутку. Без збереження історичної цінності і якісного благоустрою прилеглих територій втрачає сенс навіть найуспішніший проєкт.

Чому «А Девелопмент» обрав шлях реновації пам’яток архітектури? Адже типовий підхід для київських забудовників — це зрівняти старі будівлі з землею і на цій основі звести свої ЖК і центри.

Нам, українцям, на жаль, не пощастило. У Києві після Другої світової війни, в радянський і пострадянський періоди до наших днів збереглося не так вже й багато пам’яток архітектури. Серед них дуже мало в доброму стані. Наприклад, на території заводу «Арсенал» знаходиться 3 пам’ятки національного значення та 8 пам’яток місцевого значення. Всі — в жалюгідному стані. І коли я читаю або чую, що «вони прийшли на „Арсенал“ і знищили завод», я, чесно кажучи, здивований. Тому що в аварійних приміщеннях, які ми взяли в оренду або купили, більше ніж 10 років нічого не робилося. Ми повернули киянам одну пам’ятку національного значення і три місцевого. Повторюся: інші пам’ятки на території заводу продовжують руйнуватися. Хоча після їх ревіталізації можна було б відкрити продовольчий ринок, як у Мадриді, мультифункціональну арену, конгрес-центр, музей сучасного мистецтва. Тобто все те, що ми бачимо в європейських містах. Все те, що створює умови для розвитку бізнесу, а, значить, привносить поліпшення в життя суспільства.

Які найближчі плани у А Девелопмент? Чи плануються нові проєкти реконструкції історичних об'єктів? Наскільки сильно впливають на плани компанії нестабільність в економіці та Covid-19?

Почну з планів. Як я вже раніше казав, ми шукаємо цікаві місця з унікальною торговою пропозицією. На A-Station у партнерстві з UDP планується реалізація багатофункціонального простору (магазини, ресторани, готель, коворкінг, офіси) з критою площею.

Концепція ревіталізації та розвитку території заводу Ріхтера. Ілюстрація надана A Development
Фото: Концепція ревіталізації та розвитку території заводу Ріхтера. Ілюстрація надана A Development

Наш наступний самостійний проєкт змінить Поділ: дві земельні ділянки на вулиці Нижньоюрківській/Кирилівській (територія колишнього цегельного заводу та заводу Ріхтера), які були занедбані протягом останніх десятиліть, перетворяться на багатофункціональний житловий, торговий і офісний комплекс зі своїм дитячим садком, школою, парком і озером. Проєкт розташований біля надзвичайно цікавої та мальовничої гори Юрковиця. Ми відреставруємо завод Ріхтера і інтегруємо його в загальну концепцію з новою функцією.

Загалом, проєкт цікавий і водночас дуже складний. Якраз все пропорційно масштабу нашої місії і цілям.

Показати ще новини
Радіо НВ
X