Старт онлайн-бізнесу: мінімум вкладень — максимум ефекту

22 квітня 2020, 18:52
Новини компаній
Допомагають оптимізувати процес переходу бізнесу в онлайн (Фото:НВ)

Допомагають оптимізувати процес переходу бізнесу в онлайн (Фото:НВ)

Керівник департаменту клієнтського сервісу OLX в Європі та Центральній Азії Ігор Сироватко розповідає про динамічний процес перебудови українського бізнесу з оффлайн-режиму в онлайн.

 — Онлайн-сервіс прямо на наших очах заміняє втрачені в реальності канали продажу. Як відбувається цей процес?

— Ця ситуація була непередбачувана. Глобальний процес переходу бізнесу в онлайн-режим запустився несподівано прямо на наших очах. В одну мить двері зачинилися, і велика кількість людей стикнулася з проблемою, як перебудувати свій бізнес чи запустити той, що вже був готовий до переходу в онлайн. При цьому змінилися не тільки умови для ведення бізнесу, але й поведінка користувачів онлайн-послуг.

Відео дня

Бізнесу вкрай необхідно швидко реагувати на перебіг ситуації. Єдиний вихід — це вихід в онлайн.

Наприклад, в Україні стає все більше людей похилого віку, які оперативно освоюють навички користування онлайн-замовленнями. Декілька місяців тому важко було уявити, що пенсіонери в якомусь невеличкому українському містечку будуть замовляти онлайн доставку продуктів додому. А тепер це наша реальність, і бізнесу вкрай необхідно швидко реагувати на перебіг ситуації. Єдиний вихід — це вихід в онлайн.

Як вплинули нові реалії на поведінку користувачів, які ведуть свій бізнес на платформі OLX?

— З моменту введення карантинного режиму ми співпрацюємо з ними дуже близько. У нас є спеціальний підрозділ — B2B Unit — для тих, хто веде свій бізнес на OLX. В режимі інвестиційної «няні» ми підтримуємо зараз кожного свого бізнес-користувача. Наші персональні менеджери допомагають оптимізувати процес переходу того чи іншого бізнесу в онлайн, адже бізнесмени зіткнулися з великою кількістю проблем. Наприклад, як у таких умовах перебудувати операційну роботу чи організувати процес доставки.

Так, є певні бізнес-категорії, де адекватно навіть онлайн-варіант не допомагає. Мова йде, наприклад, про роботу за кордоном — немає зараз таких роботодавців. В таких випадках потрібно просто перечекати. Втім, є й інші варіанти, що пов’язані з торгівлею товарами та наданням послуг, де відбуваються різноманітні зміни. Дехто зменшив свою активність і переходить на якісь інші товари та послуги. А декотрі переносять свої інвестиції з оффлайну в онлайн, і вони спостерігають зростання в тих категоріях, що зараз стали трендовими.

— А хто у виграші, якщо говорити, скажімо, в рамках поточного місяця?

— Ми вимірюємо таке зростання, в першу чергу, у кількості оголошень, а також у кількості відгуків на оголошення. Наприклад, кількість відгуків на оголошення про побутову хімію зросла майже в 6 разів, а пропозиція таких товарів на OLX збільшилась втричі. Або ж, візьмемо, наприклад, фітнес. Сидячи вдома, люди активно зайнялись різноманітними фізичними вправами, і попит на товари для фітнесу зріс у 1,5 рази, а пропозиція — на 11%. Також зріс попит на велосипеди та мотоцикли. Частково це явище сезонне, частково ці транспортні засоби вирішують проблему пересування в режимі карантину. А також їх активно купують компанії, що надають послуги кур'єрської доставки. Завдяки цьому кількість оголошень про продаж цих товарів збільшилась приблизно на 15%, а кількість відгуків наполовину виросла. Такої кількості відгуків щодо мотоциклів і велосипедів на OLX ніколи не було.

Окрім того, зріс попит на настільні ігри та ігрові приставки. І, звісно, на продукти харчування, що виросли за пропозиціями десь на 40%. Продуктовий напрям на OLX динамічно розвивається і поповнюється новими категоріями харчових продуктів.

Таким чином видно, що продажі на деякі категорії товарів зросли, і попит випереджає пропозиції. Це свідчить про те, що, розуміючи тенденції сьогодення, можна сміливо переходити з оффлайну в онлайн.

Чи є у вас якісь рекомендації щодо такого інтернет-переходу малого і середнього бізнесу чи його модернізації в онлайн-просторі?

— Робота департаменту клієнтського сервісу OLX сфокусована якраз на представниках малого і середнього бізнесу. Це бізнес-армія, на якій тримається здорова економіка нашої країни. Саме з цією рушійною силою ми і працюємо.

Робота департаменту клієнтського сервісу OLX сфокусована якраз на представниках малого і середнього бізнесу. Це бізнес-армія, на якій тримається здорова економіка нашої країни. Саме з цією рушійною силою ми і працюємо.

Щодо рекомендацій, то почну з тих, хто саме зараз почав свій перехід в онлайн. Мова йде про невеликі локальні торгові точки, розташовані, скажімо, в торгівельних центрах, чи маленькі магазинчики, які зараз зачинені. Для запуску рекламної кампанії чи створення власного сайту потрібно багато часу та обізнаність в деталях створення та просування контенту. Зрозуміло, що власнику для цього знадобиться найняти спеціалістів та витратити певні кошти.

Втім, є інший варіант — готові майданчики для продажу на кшталт OLX. За нашою статистикою, кожен другий українець, що має інтернет, заходить на OLX.ua хоча б раз на місяць не просто «поскролити», а конкретно щось купити. І така аудиторія — перевага нашого онлайн-майданчика. Фактично саме тут зараз сконцентрований найбільший ринок в Україні. І він в десятки або навіть сотні і тисячі разів перевищує торгівельні можливості, скажімо, тієї ж київської Троєщини чи харківського Барабашово. До того ж обмежень щодо відвідування сайтів в умовах карантину не існує.

НВ
Фото: НВ

Як швидко можна реалізувати цей перехід і скільки це буде коштувати?

— Перевести свої товари в режим онлайн на платформі OLX реально можливо за один день, якщо ви підготували фотографії своїх товарів та опис до них. Це дуже легко зробити на таких платформах, як наша, і ціна входу буде мінімальною. Наприклад, в розділі «Дитячі товари» на OLX ціна бізнес-оголошення на місяць становить приблизно 9 грн, а в розділі «Меблі» — 55 грн на місяць.

Скажімо, якщо у вас є 100 товарних меблевих позицій, то ви платите близько 4500 грн й онлайн-магазин на OLX у вашому розпорядженні. У вас буде веб-сторінка, тобто готовий веб-сайт, що має власну адресу і індексується в Google в один момент.

Онлайн-ринок — простір висококонкурентний. Як досягти в ньому успіху?

Продажі на деякі категорії товарів зросли, і попит випереджає пропозиції. Це свідчить про те, що, розуміючи тенденції сьогодення, можна сміливо переходити з оффлайну в онлайн.

—Ми організували спеціальні вебінари на цю тему — про всі деталі можна дізнатися саме там. Якщо ж говорити про перші кроки, то перш за все необхідний високоякісний контент — фотографії і максимально детальний опис товарів. Також необхідно розмістити оголошення в цільових рубриках, використовуючи правильні ключові слова. Вийти в топ допоможе правильна стратегія, що потребує фінансових інвестицій. Саме про це ми будемо говорити на наших вебінарах. Інформацію про вебінари можна знайти на нашій FB-сторінці.

— Існує цілий ринок послуг, що повністю працює в режимі онлайн — від консалтингових послуг до консультацій психотерапевтів і різноманітних семінарів та майстер-класів. Наскільки ви готові до переходу в онлайн тих спеціалістів, що втратили роботу оффлайн?

— В OLX є підрозділ «Бізнес та послуги», що має такі цільові рубрики. І в нас є спеціалісти, які допомагають представникам таких професій приступити до роботи в онлайн-просторі. Окрім того, ті люди, які втратили свою роботу, можуть знайти собі нову в нашій рубриці «Робота». Зараз є великий попит на певні категорії роботи — необхідні касири, кур'єри і працівники складів, а також бухгалтери, юристи та водії.

Впевнений, що виграють ті, хто під час кризи докладе максимальних зусиль, щоб завоювати свою аудиторію з допомогою якісних послуг і реальних цін.

Тим, на кого чекає таки онлайн-перехід, раджу проаналізувати, що саме може бути цікавим вашій аудиторії та наскільки це актуально саме зараз. Вам потрібно сконцентруватися на тих цінностях, що ви можете дати своїм клієнтам, і зайти з цією інформацією на одну з інтернет-платформ типу OLX. А надалі — просувати свої послуги з допомогою таргетованої реклами. Впевнений, що виграють ті, хто під час кризи докладе максимальних зусиль, щоб завоювати свою аудиторію з допомогою якісних послуг і реальних цін. Зараз, до речі, ми бачимо цілу хвилю привабливих акційних знижок в інтернет-просторі.

Шукайте ядро вашого бізнесу — це може бути ваша команда, рівень послуг, унікальні технології, тощо. Збережіть це ядро, і посткризовий період саме воно стане запорукою вашого успіху.

До речі, ми теж йдемо на зустріч першим слухачам наших бізнес-вебінарів і повертаємо 100% коштів, які вони в нас інвестують, щоб вони мали змогу успішно працювати далі.

НВ
Фото: НВ

Чи є у вас яскраві приклади вдалого переходу малого і середнього бізнесу від оффлайн-бізнесу до онлайн?

— Думаю, за місяць їх буде вдосталь. А поки що можу розказати про продаж сільськогосподарської техніки одного з наших клієнтів з Полтавської області. Коли наш менеджер порадив бізнесмену змінити фотографії на більш якісні та виправити буквально одне слово в об’яві, і це було зроблено, він отримав шквал дзвінків.

Сенс роботи наших персональних менеджерів у тому, щоб розповісти простим людям прості речі простими словами. Це наш девіз.

Беріть з нас приклад. Спілкуйтеся з вашими клієнтами безпосередньо і уважно слухайте їхні запити.

Беріть з нас приклад. Спілкуйтеся з вашими клієнтами безпосередньо і уважно слухайте їхні запити. Це дає змогу максимально точно вдовольнити їхні потреби і бути успішними у тій бізнес-ніші, яку ви займаєте.

Чого нам чекати після кризи? Чи витіснить онлайн-рітейл оффлайн-варіант?

— Зараз складно точно спрогнозувати, що буде далі, але тренди доволі красномовні. За останні 5 років щорічний приріст онлайн-рітейлу становив приблизно 20%, а оффлайн приростав десь на 3,5%. Отож глобально йде до того, що до 2036 року онлайн-торгівля буде більшою, ніж оффлан. Вірю, що здоровий баланс знайдеться.

Слухайте також на підкастах НВ

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X