10 місяців війни: як вдалось адаптуватись банкам, рітейлу, e-commerce та логістичним компаніям

27 грудня 2022, 12:15
Партнерський проєкт
depositphotos

depositphotos

Пандемія COVID-19 стала підготовкою українського бізнесу до іспиту на стійкість. І у 2022-му він його склав, завдячуючи високому рівню адаптивності та курсу країни на діджиталізацію. Ключові компанії з чотирьох ринкових сегментів розповідають про те, як досягли цього успіху, та діляться «цифровими» планами у наступному році.

Згідно з даними Національного банку України, попри війну, обсяги безготівкових розрахунків в Україні зростали протягом 2022-го. Навіть в умовах постійних фізичних та кібератак на українську енергетичну інфраструктуру і центри обробки інформації, українці могли дедалі частіше використовувати cashless-операції як всередині країни, так і за кордоном. У різні місяці цього року сума оплат лише за допомогою безконтактних засобів (картки та смартфони) складала десятки мільярдів гривень. Компанія Visa як глобальний лідер цифрових розрахунків забезпечувала безшовний досвід оплат для мільйонів українців та залишається партнером держави у подальшій цифровізації економіки. Як наслідок, Міністерство цифрової трансформації України оголосило Visa своїм «надійним партнером» та вручило компанії «Відзнаку миру».

Відео дня

Підбиваючи підсумки цього року, ми запитали українських партнерів Visa, як їм вдалося вистояти протягом війни та яку роль у цьому відіграла діджиталізація. Серед респондентів — представник банку, логістичної компанії, рітейлу та платформи e-commerce. Кожному з них ми поставили п’ять однакових питань та попросили Visa прокоментувати їх відповіді:

  1. Які головні бізнес-уроки ви винесли за 10 місяців війни?
  2. Як діджиталізація допомогла компанії адаптуватись до військових реалій та перебудувати бізнес-процеси?
  3. Які «цифрові» напрямки плануєте реалізувати у 2023-му?
  4. Що з запровадженого у період війни ви точно залишите в роботі компанії після перемоги?
  5. Якщо 31 грудня закінчиться війна, яке перше бізнес-рішення ви ухвалите?

Ігор Смілянський,

генеральний директор АТ Укрпошта

1. Треба працювати і ні в якому разі не зупинятись, бо поновитись значно складніше, ніж утримувати бізнес на плаву. За весь час ми не працювали лише один день, і зараз одними з перших поновлюємо усю нашу мережу. Тому, головне, як би не було важко ㅡ треба продовжувати працювати і ніколи не зупинятись.

2. Ми вміли працювати на папірцях, рахівницях і без комп’ютерів ще до того, як це стало мейнстрімом. Дещо з цього зараз пригадуємо, і це дійсно підвищує нашу адаптивність та дозволяє швидше відновлюватись. Станом на 17 листопада ми відкрили у Херсоні шість відділень (і ще декілька в області). Складно одразу отримати тисячі генераторів, «старлінків» тощо. Але якщо ми вміємо виплачувати пенсії по паперовим відомостям ㅡ це значить, що ми вже відкрились і вже надаємо послуги людям. Людям треба одразу, тому головне у цій війні ㅡ це швидкість.

Паралельно, зараз ми як ніколи багато інвестуємо саме у цифровізацію, враховуючи уроки цієї війни. Наприклад, ми плануємо обладнати всі наші сільські відділення та листонош девайсами «3 в 1», про які знають у міжнародних платіжних системах, і які зможуть працювати як онлайн, так і офлайн. Ми зможемо обладнати базові точки модемами Starlink і генераторами, а ці девайси можна буде зарядити, завантажити на них інформацію, та працювати цілий день навіть у режимі офлайн.

3. Забезпечення безперебійної роботи онлайн і офлайн ㅡ наше головне завдання на першу половину 2023 року.Нові технології створюють можливість надавати цифрові послуги по всій країні, навіть у найвіддаленіших куточках без зв’язку, та підтримувати постійну роботу компанії за будь-яких умов. Дуже прикро, що ми не реалізували цю ідею до 2022 року.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

4. Ми однозначно збережемо та будемо впроваджувати нові системи захисту інформації, як і резервні системи живлення та зв’язку. Ніхто не відміняв стихійні лиха, техногенні аварії та інші форс-мажорні обставини. Але ми маємо вчитись працювати за будь-яких умов.

5. Бізнес-рішення не залежать безпосередньо від нашої перемоги. Але як Укрпошта ми дуже чітко розуміємо, що думають люди, що вони роблять і що їм треба. Тому зараз ми багато вкладаємо в IT-напрямок, в нове потужне обладнання, нові системи обробки та передачі даних, плануємо відкрити банк, ㅡ все це готує нас до перемоги. Звісно, ми відсвяткуємо цей день, випустимо марку на честь свята перемоги, але вже зараз треба закладати фундамент для цієї перемоги. Ми моделюємо, що може статись після нашої перемоги, ми розуміємо, що будуть повертатись люди і це вплине на нашу завантаженість. На жаль, це не буде якийсь магічний день, після якого все стане легко і просто. У багатьох напрямках треба зробити дуже багато. Ця робота вже почалась, і я сподіваюсь, що вона пришвидшиться після перемоги.

Маріуш Качмарек,

заступник голови правління ПриватБанку

1. Війна — це величезна криза для всього світу. Це приголомшлива зміна, яка дезінтегрує всі процеси. Банк — це складний організм, і ми проходимо зараз такі самі зміни, як і кожен українець. Ми розуміємо, що ця криза може бути величезною можливістю або може стати постійною загрозою. Ми віддаємо перевагу першому варіанту, то ж для керівництва банку важливо конструктивно вирішувати конфлікти, культивувати командну роботу, поважати один одного, обговорювати проблеми та рухатися — діяти. Найбільший роздрібний банк країни також має забезпечувати стійкість та підтримувати всіх, хто спирається на тебе. Тому кожен у нашій команді мотивований і сфокусований на забезпеченні операційної стабільності для клієнтів, співробітників та всіх українців.

2. Ми перенесли всі ІТ-процеси в «хмару», і це була справді титанічна робота нашої ІТ-команди, яка змогла здійснити півторарічний проект за півтора місяці. Нам знадобилося менше 45 днів, щоб безпечно розгорнути та запустити всі важливі програми та служби з хмарного середовища. В умовах блекауту це надає нам можливість безперебійно проводити транзакції, якщо клієнт має доступ до каналів зв’язку. Наразі облаштувано близько 140 «чергових» відділень, які забезпечуватимуть обслуговування у разі відключень світла. На додачу ми впровадили низку заходів кібербезпеки, які дозволяють банку навіть не відчувати численні ddos атаки, що тривають. Завдяки сервісу голосової біометрії, який ПриватБанк запустив у травні 2022-го, розпізнавання голосу клієнта робить більш безпечним та спрощує обслуговування за телефоном. Влітку ми також прискорили впровадження технології дзвінків до банку через мобільний додаток Приват24 для клієнтів з «червоних зон» чи з-за кордону, у яких не має можливості зв’язуватися з банком через традиційний мобільний зв’язок.

3. Ми ніколи не припиняли інвестувати сили, ідеї та гроші в безпеку, стабільність та нові послуги для клієнтів.

4. З початком війни банк запровадив нові цифрові моделі ризик-менеджменту, які дозволили скоротити терміни розгляду та видачі кредитів майже вдвічі. У квітні для аграріїв було вкрай важливо вчасно отримати гроші, щоби провести посівну, а воєнний стан не робить сприятливих умов для зайвої бюрократії з документами. Завдяки цьому навіть попри війну, ми кредитували галузі, які забезпечували країні харчі та експорт.

5. Після перемоги ми повернемося в інновації та діджитал. Ми маємо декілька чудових рішень, які можемо запропонувати там клієнтам. Будемо розвивати продуктовий ряд і для фізичних осіб, і для бізнесу, у основі якого лежать діджитал-продукти.

Микола Палієнко,

CEO та Co-Founder групи компаній EVO

1. Кожен місяць цього року був різним, але, головне, що ми виявились стійкішими, ніж ми думали. Наші клієнти також продемонстрували дуже високий рівень стійкості. Наш бізнес залежить від роботи логістів, банківської системи та іншої інфраструктури. Було дуже складно, коли на початку війни вся ця інфраструктура виявилася тимчасово паралізованою. Але ми побачили, що і бізнес, і держава і люди дуже швидко адаптуються. Тому ніколи не треба впадати у відчай. Варто просто робити все, що від вас залежить. Завдяки такій стратегії ми досягли зростання бізнесу вже у квітні, а до осені ми навіть вийшли на показники минулого року. Слід також ставати параноїками у гарному сенсі цього слова. Більше працювати над стійкістю бізнесу, готуватись до різних сценаріїв та вчитись адаптуватись до будь-яких умов.

2. Загалом діджиталізація дуже сильно допомогла нашій компанії ще на початку пандемії COVID-19. Адже ми не лише самі використовуємо діджитал-сервіси, але і допомагаємо іншим впроваджувати електронний документообіг, електронні чеки і т. ін. І ще тоді на деякий час ми повністю стали бізнесом, що працює у віддаленому форматі, а згодом повернулись до гібридного режиму. Тому в нас налаштовані усі процеси по роботі в онлайн чи міксованому форматі: відповідно облаштовані робочі місця та переговорні кімнати, автоматизовано процес прийняття, адаптації та звільннення з роботи, отримання відпустки тощо. Звісно, з початком війни протягом першого місяця був шок, коли всі люди переїжджали до більш безпечних місць. Однак усі напрацьовані ще в карантин практики у нас збереглись і вони ефективно працювали після 24 лютого.

3. Ми — діджитальна компанія, тому у нас немає окремих нових планів на наступний рік. Ми постійно займаємось розвитком цифрових процесів, як для управління компанією, так і для наших клієнтів. Законодавча база сьогодні сприяє діджиталізації, і з кожним днем держава робить більше конкретних кроків для розвитку нових цифрових систем. Станом на сьогодні ми зменшили кількість паперового документообігу майже до нуля, зберігаючи при цьому високу ефективність. Деякі системи нас не влаштовують, і ми відмовлятимемося від них та впроваджуватимемо нові інструменти. З технічної точки зору, ми плануємо будувати новий надійний майданчик для наших дата-центрів за кордоном.

4. Сподіваюсь, що ситуація з електроенергією покращиться, але джерела резервного живлення все одно залишаться з нами. Усе залежатиме від ситуації, якою буде перемога, які ризики залишаться у майбутньому, але, очевидно, що ми будемо більше дбати про різного роду бекапи та резервні системи, частіше розглядати найгірші сценарії, створювати готові рішення та готуватись до поганих новин. Якщо ситуація залишиться нестабільною, це погано вплине на зростання економіки. А ми всі залежимо від економічного стану країни.

5. Впевнений, що ми зберемося всі разом, враховуючи співробітників, які повернуться з-за кордону, і добряче це відсвяткуємо. Після цього ми продовжимо розвивати діджитал-маркетплейси, впроваджувати нові цифрові сервіси та будемо робити те, що ми робили завжди. Під час війни ми спростили свої продукти через нестачу ресурсів. Після перемоги ця простота збережеться, але поступово ми також почнемо інвестувати у складні проекти, залучати нові галузі та забезпечувати ті потреби, які будуть в країні. Зараз ми багато донатимо на армію, і після перемоги ця традиція точно збережеться у вигляді зборів на відбудову та розвиток справжньої процвітаючої країни.

Марк Петкевич,

СЕО Novus

1. Головний бізнес-урок — давати свободу людям на місцях і завжди готуватися до гіршого. Часто «зайва» підготовка може виявитися непотрібною, але це краще, ніж бути не готовим до раптового шквала проблем. Важливо також не заважати працювати команді, в якій кожен знає свою справу. Ми повністю змінили підхід від централізованої системи управління до автономного функціонування. Зайвий контроль та згубне бажання керівника «допомогти» своєму бізнесу часто дуже заважає. Співробітники і без того стикаються зі складними ситуаціями, а коли над ними з’являються «контролери контролерів», і даремно витрачається багато часу, це завжди негативно позначається на ефективності роботи. У той час, коли керівники ще дискутують, люди на місцях часто вже мають рішення. Ця свобода дій дозволяє пришвидшити важливі операційні процеси. Тож, висновок: не все під час війни можна передбачити та гарантувати. Коли ракети прилітають ㅡ нічого не можна змінити. Тому варто завжди готуватися до гіршого та відмовлятися від вертикальної структури управління на користь децентралізованого менеджменту.

2. Добре, коли бізнес налагоджений до автоматизму і все працює за чіткими інструкціями. Але під час війни все посипалося і, на жаль, коли в тебе у магазині немає електроенергії, зв’язку і так далі, діджиталізація відходить на другий план. До кінця минулого року ми закінчили великий цифровий проєкт з покращення роботи офісу. У 2022-му ми також продовжили діджиталізацію наших магазинів та впроваджували більш клієнтоорієнтовані речі. На жаль, все зупинилося, оскільки для роботи будь-якої такої системи потрібна додаткова електроенергія та засоби комунікації. Сьогодні, наприклад, ми відвозимо до магазинів паперові касові чеки, щоб люди могли купувати продукти за готівку та без касового апарату.

3. Історично у нашій компанії склалася доволі складна система, в якій front office, back office та інші структури використовують різне програмне забезпечення. Через це виникають складності при обміні інформацією. Зараз наша центральна SAP-програма відповідає за логістику, бухгалтерію та фінанси. Нещодавно ми змінили касову програму, а найближчим часом ми плануємо позбутися застарілого програмного забезпечення для магазинів, щоб офіс і магазин працював як єдине ціле.

Це дозволить позбавитися від складних алгоритмів пошуку помилок, енергоємного процесу обміну інформацією тощо. Не можна сказати, що це щось дуже сучасне, але це буде виклик для нас, оскільки купівля тільки європейських ліцензій для такого програмного забезпечення ㅡ це більш ніж дороге задоволення. Ми розуміємо, що наша вразливість підвищує ймовірність хакерських атак. Тому зараз ми плануємо вкладати гроші у стабільне покращення інформаційної безпеки компанії.

4. Я сподіваюся, що супутниковий інтернет Starlink нам більше не знадобиться, і скоро ми повернемось до стабільного оптоволокна. З іншої сторони, у старих магазинах ми знайшли багато дротових телефонів, що не використовуються, і зараз ми намагаємося відновити їхню функціональність. Наше головне завдання сьогодні - забезпечити стабільність. Зробити так, щоб ми не закрилися, а змогли працювати за будь-яких умов. Встановлення генераторів, дротових телефонів чи навіть факсів до певної міри повертає нас у кам’яний вік. Напевно, наступного року ми зможемо повернутися до справжньої сучасної діджиталізації, а поки що всі кошти йдуть на безпеку бізнесу.

5. Рід нашої діяльності дуже давній, попит на нього з’явився ще у середньовіччі, і, як і у випадку з будь-яким іншим бізнесом, наша мета ㅡ заробляти гроші. На жаль, день перемоги України у війні, який обов’язково настане, не принесе водночас багато грошей ні економіці, ні бізнесу, ні людям. Тому ми навряд чи прийматимемо важливі рішення для бізнесу саме цього дня. Ми, напевно, продовжимо продавати свої продукти, годувати людей, створювати робочі місця, підтримувати державу податками, адаптуватися під рівень доходів населення. У 2022-му ми знизили свої націнки, завели більше товарів середньої вартості, і я думаю, що 2023 рік навряд чи буде кращим для нас. Головне, щоб він не був гіршим.

Світлана Чирва,

віцепрезидентка, регіональна менеджерка Visa в Україні та Молдові

Немає жодного сегменту української економіки чи сфери життя громадян країни, які б не виграли від цифровізації. ПриватБанк скористався нашим рішенням Visa Cloud Connect, аби перенести всі свої послуги та операції у «хмару» і таким чином зменшити ступінь власної залежності під апаратного забезпечення і телекомунікаційної інфраструктури. Рішення Visa Tap to Phone, яке ми вже запустили спільно з ПриватБанком, Ощадбанком, Raiffeisen Bank та Kyivstar, дозволяє підприємцям швидко та безпечно отримати клієнтський платіж за допомогою смартфона з NFC-чипом (громіздкий термінал більше не потрібний). Щойно ми, спільно з «Онлайн Каса», запровадили сервіс, який інтегрує технологію прийому платежів Visa Tap to Phone у Telegram-месенджер. Про такі опції оплати підприємці років 5 тому тільки мріяли. Відкритість до цифровізації та впровадження E-comm-токенізації дозволили нашим підприємцям скористатись маркетплейсом Made with bravery, розробленим EVO за нашої підтримки та при сприянні Мінцифри та інших партнерів, як трампліном для експорту «сміливих» українських товарів. За три місяці роботи вироби з нашої країни отримали покупці з понад 50 країн на 5 континентах, і 85% усіх замовлень оформлюються з доставкою за кордон. Також завдяки наявності безготівкових терміналів у рітейл-мережах споживач мав і досі має ще один варіант оплати за товари чи послуги. Те саме стосується і оплати проїзду у громадському транспорті. Лише цьогоріч Visa під'єднала до цифрових розрахунків Черкаси (червень) та Київ (жовтень) — всього17 міст зустрічають гостей та мешканців безконтактною оплатою. Загалом, війна лише пришвидшила цифровізацію країни, і усім зацікавленим сторонам варто тримати темп і навіть його пришвидшити. Адже від цього виграють усі.

Показати ще новини
Радіо NV
X