Ключова умова для бізнесу в наші непрості часи

Наталія Кравчук, NV
Масштаби реальних викликів та загроз, які війна принесла в Україну, на порядок перевищили наші критичні оцінки, побоювання та страхи. Як бізнесу працювати в таких умовах?
Анатолій Редер,
Надважлива допомога бізнесу — ми маємо купувати своє, купувати українське
Будь-який бізнес, маленький, середній чи великий, здатен стабільно успішно працювати та динамічно розвиватися при виконанні однієї з ключових умов — це стратегічна та тактична оцінка можливих ризиків і наявність чіткого реалістичного плану управління такими ризиками.
Хто б що не казав, але передбачити події, з якими ми всі зіштовхнулися 24 лютого минулого року, не могла абсолютна більшість українців. Впевнений, що бізнес-спільнота не стала виключенням. Масштаби реальних викликів та загроз, які війна принесла в Україну, на порядок перевищили наші критичні оцінки, побоювання та страхи.
Наша компанія в грудні 2022 року перетнула 30-річну межу. Отже, ми проходили всі етапи свого розвитку та зростання разом з нашою країною. Стикалися з труднощами, проблемами, об'єктивними негараздами, а іноді з суб'єктивними впливами. Ми були навчені досягати успіху в умовах, коли сподіватися на успіхи виглядало дивним. І, так, ми вміли ставити мету та досягати її, незважаючи на обставини.
Лише один приклад: у 2012 році ми розпочали дуже масштабний проект, як для нас, зі збільшення та розширення науково-виробничих потужностей. Ставку було зроблено на власні фінансові можливості без залучення стороннього капіталу. Очікуваний обсяг інвестицій складав 50 млн євро. Даний проект був стратегічним для нас. Його реалізація мала суттєво зміцнити наші позиції на ринку України та стати базисом подальшого європейського розвитку як в філософському, так і в комерційному сенсі. А далі, як ви знаєте, події 2013−2014 року: початок військових дій на сході, тимчасова втрата значної частини території, глобальні кризові процеси і в політичному, і в економічному житті.
Об'єктивні чинники унеможливили реалізацію нашого проекту, але ми прийняли рішення — рухаємося вперед, працюємо на повну потужність. І в 2016 році основний етап проекту було реалізовано. Ми збудували і оснастили надсучасний восьмиповерховий новий комплекс, що дозволило збільшити наші потужності і в виробництві, і в розробці. Згодом ми також ввели в експлуатацію корпус з виробництва активних інгредієнтів для фармацевтичних продуктів.
Ключові висновки, які ми винесли для себе — запорукою успіху в кризових умовах є чітке розуміння стратегічної мети і системна діяльність з оперативним реагуванням на поточні виклики, націлений на результат колектив. Саме ці базові речі допомогли нам на початку військової агресії обрати правильний темп та в максимальному обсязі реалізувати комплекс заходів для збереження та стабілізації нашої діяльності. Чи змінилися наші пріоритети? На це питання дозволю собі висловитись, мабуть, трішки пафосно: ми не змінили жодних пріоритетів.
Ми зберегли всю команду, 98% людей, які були з нами до війни, залишилися з нами. Десь 3−4% ми знайшли на ринку після того, як в Харкові почалися проблеми.

Ми сьогодні виробляємо продукцію, виплачуємо зарплатню в повному обсязі. Ми не скорочували персонал, ми залучали в нашу команду тих, хто був вимушений залишити своє місце через військовий стан. Ми не скоротили жодної соціальної програми, зберегли всі виплати тим, хто пішов до лав ЗСУ. Допомагали і будемо допомагати тим, хто потребує на нашу допомогу, в першу чергу — захисникам.

Також на прикладі нашого підприємства можу засвідчити, що суми податків в бюджети всіх рівнів в минулому воєнному році склали для нас рекордну суму та суттєво перевищили податкові виплати будь-які за попередній рік. Це було десь на 33% більше, ніж в попередні роки. Для себе ми чітко визначили з своєчасним надходженням податків в державний бюджет — це належна практика функціонування бізнесу.
Ще один з критеріїв, за яким українська бізнес-спільнота максимально наближена до європейських та світових стандартів. Існує таке стале, але я переконаний, хибне уявлення, що бізнес функціонує в протиборстві з державними інституціями, тобто владою. Війна довела протилежне. Тут в Україні переважна більшість представників бізнесу є зрілими не тільки в сенсі спроможності досягати комерційних висот, але й з огляду на сформовану потужну та консолідовану громадянську позицію.
І тут я хочу згадати, що головне для нас було та залишається в безумовному пріоритеті - ми не зупинили жодних гуманітарних та культурних ініціатив в період війни. Впевнений, що саме наші історичні, культурні, гуманітарні цінності - це те, що дає нам сили чинити спротив та натхнення жити повним життям навіть у пеклі. Свого часу я запам’ятав цю фразу Вінстона Черчилля: «Коли йдеш через пекло, головне, не зупинятися». Наш ворог намагається створити в Україні пекло, винищити самоідентичність, привласнити нашу культуру, але навіть в пеклі ми рухаємося вперед. Для нас немає іншого вибору.
Ще напередодні війни ми спільно з ще одним партнером реалізували дуже знаковий проект — порятунок головної святині нашої країни Софії Київської. І забезпечили заповідник інноваційним обладнанням, яке дало б спроможність висушити стіни Софії Київської, які піддавалися руйнації через надмірну вологу. Для нас ця подія стала знаковою. В Софії коронували наших князів, приймали послів, освячували митрополитів та проголошували історичні документи. Вона є символом української ідентичності, місцем духовної сили. І я впевнений, що не тільки для мене, для всіх, хто заходив в Софію, фреска Богоматір Оранта — нерушима стіна. Вона є центральною і тією, як дає максимальну силу. За десять століть вона жодного разу не була ушкоджена, хоча сам собор зазнав пожеж гігантського меча і уламків фашистських снарядів. Існує повір'я, що доки стоїть Софія Оранта — доти стоїть Київ і вся Україна.
Від початку війни наша компанія подарувала два бетонних укриття для Миколаєва та Херсону. На одному із них ми нанесли символічні слова із Пс.45, які також викладені навколо Оранти в Софії: «Бог серед міста і воно не похитнеться, Бог йому допоможе перед світанком». Тому це не тільки 45 тонн бетону, а і наше добро, наша надія на те, що Бог та наша вірна любов захистить українців і буде світанок, і буде перемога добра над злом.
Чого чекати бізнесу у 2023 році? Очевидно, не варто очікувати полегшення. Бізнес невід'ємна частина всього суспільства і ми повною мірою проживаємо долю суспільства. В умовах тривалого форс-мажору, з яким не стикалася жодна європейська країна, наш основний орієнтир — тримання удару, протистояння на всіх фронтах і економічний фронт не виключення.
Надважлива допомога бізнесу — ми маємо купувати своє, купувати українське. І ми зобов’язані не втрачати імпульсу та плекати наш неймовірний, безпрецедентний український громадянський феномен. Волонтерський та благочинний рух. Без активної позиції відповідального бізнесу — це зробити неможливо.