Масовий заплив. Чисельність українців, що відпочивають за кордоном, наблизилася до 4,5 мільйонів на рік

29 червня 2019, 09:00

Завдяки безвізу, відносній стабільності і зростанню числа бюджетних авіарейсів, відпочинок за кордоном стає нормою для все більшого числа українців. Журнал НВ з’ясував останні тренди на цьому ринку

Кількість тих, хто купує тури або відпочиває самостійно, в сумі вже наблизилася до 4,5 млн на рік і ще істотно зросте. І все завдяки безвізу, відносній стабільності і зростанню числа бюджетних авіарейсів

Відео дня

Ц

ьогоріч Андрій Длігач, керівний партнер групи компаній Advanter group і досвідчений мандрівник, встиг відпочити в Парижі. Тут він бував уже не раз, а під час останньої поїздки зустрів як ніколи багато співвітчизників.

Спостереження Длігача підтверджує статистика: дедалі більше українців вирушають подорожувати за кордон. Ринок виїзного туризму щорічно зростає на 25–30%, кажуть представники вітчизняних туроператорів. Фактично такі ж дані у Мінекономіки: торік, скориставшись послугами туристичних агентств, відпочивати за кордон з'їздили 3,4 млн, на 26% більше, ніж у 2017-му.

Експерти ринку рекомендують до цієї кількості "організованих" туристів приплюсувати ще як мінімум 1 млн тих, хто їздив відпочивати самостійно, без допомоги туроператорів. А Володимир Царук, керівник центру розвитку туризму в Україні, взагалі називає цифру в 1,5 млн.

Головними причинами такого істотного зростання аналітики називають економічну стабільність у країні, стійкість національної валюти і, звичайно, безвізовий режим з Європою, а також зростання кількості бюджетних авіарейсів. Роман Синіцин, засновник сайту з пошуку недорогих авіаквитків low-cost.ua, веде ретельний облік кожного нового напрямку і стверджує, що тільки цьогоріч з'явилося 63 нових рейси бюджетних авіакомпаній, які тепер пов'язують Україну зокрема з курортними містами Європи і світу.

Представники ринку очікують, що кількість українців, які вирушають відпочивати за кордон, зросте і в цьому сезоні: за прогнозом Юрія Альби, гендиректора компанії JoinUp, ситуація буде як торік — те ж упевнене зростання на 25–30%. Альба знає про що каже: його компанія — найбільший туроператор у країні, що займає третину ринку організованого туризму, а також володіє ще й власним авіаперевізником. За даними Міністерства економрозвитку, торік клієнтами JoinUp стали майже 1 млн туристів.

Утім, зараз зростання потоку туристів дещо сповільнилося через подвійні вибори, розповідає Ігор Захаренко, власник компанії Феєрія. Спочатку причиною цього стали наслідки президентських виборів і пов'язана з ними невизначеність, а також розмови про дефолт. А зараз на ринок тисне коригування планів на відпустку всіх тих, хто причетний до парламентських виборів.

Берег турецький

Н

аймасовіші напрямки для організованого відпочинку цього літа, як і раніше, — курорти Туреччини і Єгипту, каже Олег Кулик, директор мережі агентств Поїхали з нами, яка займає, за його оцінкою, приблизно 10% турринку. За статистикою продажів його компанії з початку року найбільшу частку займають тури в Єгипет — 45%, далі йде Туреччина з 24,1%, потім Іспанія та Італія відповідно з 2,5% і 2%. А замикає п'ятірку найпопулярніших напрямків Греція — її обрали майже 2% відпочивальників.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Дані аеропорту Бориспіль, найбільшого в країні, також віддають перше місце Єгипту і Туреччині. 90% всього чартерного пасажиропотоку аеропорту станом на травень-червень — турецькі Анталія, Даламан, Бодрум і єгипетські Шарм-ель-Шейх і Хургада.

Втім, зауважує Кулик, популярність Туреччини цьогоріч падає. Це пов'язано з подорожчанням на 15–20% цінників на відпочинок у цій країні. Так, середня вартість туру на двох на курорти Анталії та Бодруму становить 37 тис. грн, тоді як за путівки аналогічного класу в єгипетські готелі в середньому обійдуться на 10 тис. грн дешевше.

Турецький ціновий стрибок пов'язаний із тим, що тамтешні готелі перевели розрахунки цін із долара на євро, внаслідок чого відпочинок у гривні істотно подорожчав.

Парк Тюїльрі, музей д'Орсе переповнені українцями, — Андрій Длігач, керуючий партнер групи компаній Advanter group


І зниження цін чекати не варто, попереджає Олена Бойко, директорка із продажу туристичної компанії TPG. Турецькі готелі не відчувають проблем із кількістю відпочивальників, чималу кількість яких становлять туристи з Росії. За прогнозом у 2019 році найбільше в Туреччині буде саме туристів із РФ і загалом їхній турпотік сягне 6 млн осіб.

Протилежна ситуація в Єгипті, куди ще чотири роки тому Росія заборонила польоти своїм авіакомпаніям — відтоді росіяни тут рідкість. А ось українські відпочивальники займають другу позицію, поступаючись першістю туристам із Німеччини.

Крім Туреччини і Єгипту, цьогоріч серед українських відпочивальників знову входить у моду Болгарія, розповідає Бойко з TPG. "Недалеко і відносно недорого", — пояснює вона. В середньому відпочинок на двох за системою "все включено" в цій країні обійдеться у 30–34 тис. грн.

Крім Болгарії, серед популярних напрямків цього року Бойко називає Хорватію та Чорногорію, а також Тенеріфе, куди виконує прямі рейси авіакомпанія МАУ.

"Сім годин [перельоту], і це вже зовсім інший відпочинок, ближче до класу люкс", — усміхається Бойко. І якщо цінник на тижневий тур у Хорватію без харчування стартує від 30 тис. грн на двох, у Чорногорію традиційно дешевше — 25 тис. грн, то на Тенеріфе відпустка обійдеться дорожче: за турпакет на двох доведеться викласти суму від 60 тис. грн.

"Люди почали більше витрачати на відпочинок", — констатує Царук. Він розповідає, що відпочивальники цьогоріч охочіше, ніж раніше, користувалися послугою раннього бронювання, за кілька місяців до поїздки, яка трохи здешевлює вартість відпочинку.

"Люди могли не боятися, що завтра ціна туру подорожчає в доларах або євро, і сума [витрат на відпочинок] збільшиться", — пояснює Царук.

А якщо прогнози зростання кількості співвітчизників, які відпочивають за кордоном, справдяться, то загалом сума, яку вони заплатять туристичним компаніям за підсумками року, може вперше сягнути $1 млрд, припускають гравці ринку.

ТРЕНД РОКУ: Олег Кулик з мережі Поїхали з нами розповідає, що популярність відпочинку в Туреччині серед українців в цьом році падає: там стало помітно дорожче, а значнау частина відпочивальників складають росіяни (Фото: НВ)
ТРЕНД РОКУ: Олег Кулик з мережі Поїхали з нами розповідає, що популярність відпочинку в Туреччині серед українців в цьом році падає: там стало помітно дорожче, а значнау частина відпочивальників складають росіяни / Фото: НВ

У вільному польоті

Щ

один двигун прогресу в українському туризмі — скасування для громадян України шенгенських віз із боку Європейського союзу. У цьому впевнений Синіцин із low-cost.ua.

За його підрахунками, від часу скасування шенгенських віз для українців майже два роки тому відвідуваність його сайту зросла в півтора рази і становить 0,5 млн осіб на місяць.

Після скасування віз продажі турів до Європи в TPG зросли на 200%, розповідає про свою компанію Бойко. А Феєрія навіть розробила під безвіз нову концепцію: пропонує туристам маршрути Європою, складені таким чином, щоб відпочинок обходився у менші суми, ніж повністю самостійні або звичайні тури.

"Дешевше, ніж самому, краще, ніж з іншими", — формулює Захаренко слоган концепції.

А загалом, за даними Держприкордонслужби, на початок червня, за підсумками другого року дії безвізу з ЄС, кількість українців, які відвідали Європу за біометричним паспортом, зросла в 4,2 рази і становить 2,35 млн осіб. І хоча чимала частина серед них — ті, хто вирушив до Європи у справах, експерти туристичного ринку впевнені: українських туристів, як організованих, так і самостійних, в Європі стало значно більше.

Люди стали більше витрачати на відпочинок, — Володимир Царук, керівник центру розвитку туризму в Україні

Київська підприємниця Євгенія Тазетдінова — одна з таких туристів. Коли з'явилася можливість подорожувати без візи, вона почала частіше літати на курорти Португалії та побувала там тричі. "Тепер можна купити квиток і полетіти в Європу хоч у той самий день, — каже Тазетдінова, — а не тижнями займатися збором необхідних паперів, втрачати робочий день через похід у візовий центр і виконання часом абсурдних вимог посольств".

Тазетдінова захоплюється серфінгом і тому вибирає Португалію, яку багато серфінгістів вважають найкращою для цього виду спорту.

І якщо скасування шенгенських віз зробило подорожі українців до ЄС легшими, то прихід у країну лоукост-авіакомпаній значно здешевив поїздки і розширив їх географію. Так, за даними Синіцина з low-cost.ua, зараз, саме в розпал сезону, італійський лоукост Ernest, який почав літати з Києва та інших міст України в 2017 році, пропонує польоти в міста Італії за ціною $150 туди і назад. Ірландський Ryanair, який прийшов в Україну у 2018-му, цього літа дає можливість злітати з Києва до Афін і назад за суму від $100 або в кіпрське курортне місто Пафос за $68–90.

Розширив кількість напрямків і угорський WizzAir, який за суму приблизно $90 продає квитки на Мальту і назад. Ба більше, прихід лоукостів і збільшення конкуренції на вітчизняному авіаринку призвели до того, що і традиційні авіакомпанії почали пропонувати недорогі квитки. Так, українська МАУ продає зараз рейс Київ — Болонья — Київ за досить скромну суму в $95.

На хвилі: Євгенія Тазетдінова, завдяки безвізу з ЄС, вже тричі за останній час з'їзділа до Португалії, щоб покататися на серфі (Фото: НВ)
На хвилі: Євгенія Тазетдінова, завдяки безвізу з ЄС, вже тричі за останній час з'їзділа до Португалії, щоб покататися на серфі / Фото: НВ

Порятунок відпочивальників

С

нынешнего туристического сезона не обошелся без массовых задержек авиарейсов. Так, в мае украинские туристы почти двое суток не могли вернуться домой из Шарм-эль-Шейха, а в середине июня в Борисполе пассажиры 12 часов ждали своего рейса на Батуми. Затем уже 21 июня в аэропорту Барселоны почти на сутки застряли 150 украинских отдыхающих, которых должен был отправить в Харьков отечественный авиаперевозчик SkyUp.

В прошлом году подобные инциденты коснулись рекордного числа украинцев. К примеру, 1 июля произошли задержки сразу семи чартерных авиарейсов, в результате чего в столичном аэропорту Киев (Жуляны) застряли несколько тысяч человек.

Одна из причин таких историй в том, что некоторые туроператоры продавали больше путевок, чем у них было забронировано кресел в самолетах, объясняет Юрий Лавренюк, замминистра инфраструктуры. Более того, утверждает чиновник, и в этом году спрос туроператоров на чартерные перевозки превышает технические возможности авиакомпаний. По его словам, количество кресел увеличилось всего на 19 %, а по прогнозам, напомним, рынок может вырасти на все 30 %.

К тому же некоторые авиакомпании берут на себя обязательства, не учитывая технического состояния своих судов, их возраста и графика полетов, говорит Сергей Коршук, и. о. первого замглавы Госавиаслужбы, регулирующей авиаотрасль в Украине. Другими словами, подписывают договоры на перевозку, имея неисправные самолеты.

Коршук обещает применять к таким перевозчикам жесткие санкции: ведомство, по его словам, мобилизует весь инспекторский состав для усиленных проверок.

Что касается туроператоров, то в этом году поменялись правила получения лицензий в сфере туризма. Теперь компаниям нужно иметь финансовые гарантии из расчета на каждого туриста, публиковать на своих сайтах перечень компаний-партнеров, а также дважды в сутки уточнять у авиаперевозчиков время рейса. И в случае задержки оповещать клиентов на своем сайте.

С октября прошлого года Мин­экономразвития лишило лицензии уже семь туроператоров.

Показати ще новини
Радіо NV
X