У якому столітті будуть жити споживачі газу

12 грудня 2019, 14:10
Позиція
Наслідувати європейський тренд (Фото:Регіональна газова компанія)

Наслідувати європейський тренд (Фото:Регіональна газова компанія)

Олег Ніконоров, директор Регіональної газової компанії.

У своїх виступах під час недавнього візиту до Києва засновник імперії електронної комерції Джек Ма дав українському бізнесу кілька рекомендацій, які можуть здатися очевидними. Але їх актуальність можна оцінити, якщо спробувати поглянути на окремий бізнес, або економіку країни з іншого ракурсу, ніж зазвичай.

Відео дня

Мені запам’яталося таке висловлювання Джека Ма: «Якщо ваша компанія — маленький трактор, не купуйте для неї потужний двигун від Boeing 747. Тому що ви вирішуєте проблему не компанії Boeing, а свою». Ця метафора з точністю до навпаки описує стан справ в сфері доставки газу в Україні — тобто в газорозподілі.

Десятки років тому система розподільних газопроводів будувалася з розрахунком на 50-мільйонне населення і гігантську промисловість. Але ситуація змінилася — і відтоді споживання газу в Україні скоротилося в чотири рази. Але стара система газопроводів як і раніше готова прокачувати тепер уже нереальні 120 млрд. куб. м газу.

Бізнес з доставки газу в Україні —це і є Boeing 747. Хоча зараз українським споживачам було б достатньо і 50-місного Embraer ERJ 145. Адже Boeing вимагає щоденних зайвих витрат, а нинішній рівень інвестицій в галузь не дозволяє утримувати величезний лайнер, але і не дає шансу на заміну його на Embraer.

Утримання газотранспортної і газорозподільної систем буде перекладено на українських споживачів газу, оскільки системи газопостачання потрібні саме їм. Але якщо у газотранспортної системи є шанс залишитися затребуваною для Європи, то газорозподільна система працює тільки для українських споживачів: промисловості, теплової енергетики та населення.

Ми маємо ситуацію, коли розмір газорозподільної системи залишається величезним, а реальний попит на її потужність —зменшився в чотири рази. Уявіть собі, що в Boeing 747 пасажирами зайняті тільки перші 25 рядів, а решта 75 рядів — порожні. Якою буде вартість квитків на такий рейс?

Еволюційний розрив між Україною і Європою аналогічний прірві між першими автомобілями Ford T і сьогоднішньою Tesla.

Саме в такій ситуації зараз перебуває газорозподільна система України. Такий стан речей не можна залишати в наявному вигляді. Єдиний спосіб зберегти цю інфраструктуру життєздатною — провести повну її реконструкцію. Професійною мовою — «редизайн газорозподільної системи».

Сьогодні ми реалізуємо декілька невеликих пілотних проектів у різних областях України, проводячи заміну обладнання і переформатування мережі в окремо взятих населених пунктах. Перші результати дозволяють нам говорити про те, що за допомогою редизайну системи можна досягти європейських стандартів її експлуатації і надійності.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Ключова проблема в тому, що обсяг інвестицій у розподільні мережі в Україні знаходиться на драматично низькому рівні. В середньому, на одного споживача у нас припадає 1 євро інвестицій. У сусідній Польщі цей показник — 50 євро на рік.

Еволюційний розрив між Україною і Європою аналогічний прірві між першими автомобілями Ford T і сьогоднішньою Tesla. Для того, щоб зрозуміти його масштаби, досить порівняти порядки денні в газорозподільній галузі в Європі і в Україні. Поки у нас міркують, у кого забрати і кому віддати трубу, в Європі всерйоз готуються до використання водню в газопроводах: разом, а в окремих випадках — і навіть замість природного газу.

Кілька європейських країн вже тестують поведінку суміші водню і метану, а Нідерланди всерйоз розглядають програми переведення на водень окремих міст вже в 2025 році. Регіональна газова компанія, як член Європейської Технічної Асоціації газової індустрії — MARCOGAZ — має намір наслідувати європейський тренд. Наші фахівці вже в наступному році почнуть тестувати взаємодію водню з природним газом на закритих ділянках мережі.

Незважаючи на те, що часом у нас держава використовує середньовічні прийоми в спілкуванні з приватним бізнесом, ми віримо, що можемо привнести в Україну європейський порядок денний, щоб через технологічний прорив скоротити цивілізаційне відставання.

Показати ще новини
Радіо НВ
X