Нові можливості. Як UPC з українського процесингового центру стає міжнародною мультисервісною компанією

11 січня 2021, 15:15
Новини компаній
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке
Антон Романчук, СЕО UPC (Фото:Особистий архів)

Антон Романчук, СЕО UPC (Фото:Особистий архів)

UPC із невеликого підрозділу українського банку «Аваль» за 23 роки перетворилася на мультисервісну компанію, котра працює в 17 країнах світу, обслуговує лише в Україні майже три десятки банків та обробляє більше 120 мільйонів трансакцій щомісяця.

НВ поговорив із СЕО UPC Антоном Романчуком про те, як процесинговий центр із десятком працівників зміг вирости до компанії з трьома сотнями співробітників, стати ключовим гравцем на українському ринку обробки карткових операцій і почати завоювання Європи, та про те як пандемія змінила індустрію платежів.

UPC — від процесингового центру до мультисервісної компанії

—  У чому специфіка діяльності UPC?

—  Наш основний напрям — обробка карткових операцій. У той же час, у нас дуже широкий набір сервісів (і банкомати, і авторизація карток, і надання інтеграційних сервісів банкам тощо) і дуже диверсифікований бізнес: різні країни, валюти, типи операцій.

Зокрема, ми розробили власну систему ведення карткових рахунків. Наразі вона встановлена більш ніж у двох десятках українських банків. Також працюємо над відносно новими для себе напрямами — карткових грошових переказів та електронної комерції. Цей ринок швидко розвивається (і в Україні, і за кордоном) і ми можемо запропонувати йому зручні й сучасні рішення.

Також ми частково надаємо функціонал, подібний функціоналу PSP (payment service provider) — компаній, що надають послуги, пов’язані з платежами, роблять їх зручними. Наприклад на веб-сайті або через API ми допоможемо почати приймати оплату картками, розмістивши «кнопки» розрахунку (Visa, MasterCard, Google Pay тощо), надамо онлайн-майданчику адміністративний інтерфейс тощо. Це все елементи PSP-функціоналу, які ми забезпечуємо клієнтам.

— Який ринок для вас наразі пріоритетний?

 — Для нас найбільшим ринком на сьогодні є Україна. Тут ми обслуговуємо 25 банків. За останні декілька років ми також суттєво просунулися на ринках Центральної та Східної Європи: там так само обслуговуємо банки та різні компанії. Кількість закордонних клієнтів збільшується, але, якщо судити саме за обсягами операцій (наше головне мірило), понад 70% з них — український ринок.

— З ким конкуруєте за клієнта?

 — Конкуренти для нас — досить широке поняття. В Україні є компанії, котрі пропонують послуги, схожі на наші. Але компаній, які працюють в Україні і за кордоном як процесори — немає. У нас унікальна позиція, адже ми є частиною австрійської групи Raiffeisen Bank International, що дає величезні можливості, зокрема — щодо роботи на європейських ринках.

І, що важливо, у нас дуже диверсифікована бізнес-модель, що дозволяє нам успішно балансувати в часи кризи.

— Ви обслуговуєте усю групу Raiffeisen?

— Ні, це не зовсім так працює, але ми надаємо ті чи інші послуги в усіх країнах присутності групи, це можуть бути різні послуги в різних країнах, залежно від стратегії. Фактично, трансакції до нас надходять із 16 країн Європи: з одних — трансакції електронної комерції, з інших — банкоматні чи покупки у POS-терміналах, 3D-Secure тощо. Логіка нашого бізнесу достатньо проста: чим більші обсяги трансакцій, тим вигідніше нашим клієнтам і з погляду вартості, і з погляду швидкості виходу на ринок з чимось новим.

Мапа клієнтів UPC
Фото: Мапа клієнтів UPC

— Тобто, ви, своєрідні аутосорсери від банківських технологій?

— Можна сказати і так. Ми робимо те, що банкам робити важко або не цікаво. Чомусь на пострадянському просторі склалася така ситуація, що власний процесинг — ніби як конкурентна перевага для банку. В Європі ж це не зовсім так, особливо в частині обслуговування платежів. Ми і пропонуємо цю reusability нашим клієнтам: можливість працювати швидше, дешевше, а, головне — не залежати від свого ІТ в цих питаннях (а ІТ — це завжди дефіцитний ресурс).

— Як в умовах настільки диверсифікованої роботи тримати все під контролем?

— Це водночас складно і просто, адже ми є гравцем у досить стандартизованій індустрії. Картковий процесинг жорстко регульований стандартами і вимогами платіжних систем. Звісно, на кожному ринку є своя специфіка (іноді навіть свої платіжні системи, підключення, сертифікація, погодження тощо), але, все ж, є стандарти, формати, правила роботи, котрі дуже схожі між собою.

— Ви — українська компанія за генезисом, а вони часто мають труднощі з виходом на міжнародні ринки та залученням клієнтів за кордоном…

— Перший іноземний клієнт у нас з’явився в 2012 році і, дійсно, тоді це був ще не налагоджений процес. Проте згодом ми навчилися, відпрацювали алгоритм, і сьогодні є чітке розуміння того, як клієнту допомогти інтегруватися і реалізувати проєкт, як потім його обслуговувати. Згодом ти стаєш усе кращим і кращим у цьому: наприклад, минулого року у нас з’явилися клієнти в трьох нових країнах, ще кілька — «на підході».

Платежі і пандемія

— Як карантин безпосередньо вплинув на ринок платежів в Україні?

— Під час жорсткого локдауну в Україні, запровадженого у другій половині березня, ми помітили, що найбільше постраждали операції в банкоматах (зняття готівки). Спочатку ми зафіксували в цьому сегменті певний сплеск (збільшилися суми операцій), але потім кількість операцій зняття готівки суттєво зменшилася — на десятки відсотків (рік до року). Це ситуація характерна як для України, так і для інших країн.

У той же час, покупки через POS-термінали зменшилися лише короткостроково і потім відновилися. Можна сказати — не постраждали взагалі. При цьому, зросли операції електронної комерції і, особливо, грошових переказів: під час карантину ми бачили зростання (рік до року) на рівні 40−50% і вище. Цей тренд продовжується. Влітку ситуація дещо змінилася: почали відновлюватися банкоматні трансакції, але вони не досягли тих рівнів, які були до кризи. А безготівкові операції «закріпилися» і продовжили зростання.

Можна сказати, що, безготівкові операції за рахунок карткових переказів, оплати в POS-терміналах та в інтернеті, виросли і в обсягах і в кількості трансакцій.

Структура трансакцій банків-клієнтів UPC за 10 місяців (2019-2020 р.р.)
Фото: Структура трансакцій банків-клієнтів UPC за 10 місяців (2019-2020 р.р.)

Якщо говорити про обсяги трансакцій, то раніше на операції в банкоматах припадала майже половина від загального обсягу трансакцій (середня сума зняття готівки була досить значною). Але, «кеш» зменшився: мінус 8,5% рік до року, що суттєво. Багато хто в умовах пандемії перейшов на замовлення через Інтернет — тут спостерігаємо ріст грошових оборотів майже в 3 рази.

Структура за оборотами банків-клієнтів UPC за 10 місяців (2019-2020 р.р.)
Фото: Структура за оборотами банків-клієнтів UPC за 10 місяців (2019-2020 р.р.)

Якщо говорити загалом, то зараз ми обробляємо близько 120 мільйонів трансакцій щомісяця. Під час першого локдауну їх кількість зменшилася до 98 мільйонів (насамперед за рахунок операцій у банкоматах), але зараз кількість платежів почала відновлюватися і загалом число трансакцій виросло у порівнянні з минулим роком.

— Дивно, адже в теорії, жорсткий локдаун мав би зменшити і кількість покупок у офлайн-магазинах…

— Зменшення було, але досить короткий період і потім ситуація повернулася до докарантинного рівня. Основна кількість трансакцій відбувається в супермаркетах (70% від кількості покупок), потім — аптеки. Громадський транспорт, який практично не функціонував під час жорсткого локдауну, поки не відіграє суттєвої ролі ні в об'ємах, ні в кількості таких трансакцій. Найбільше, все ж, постраждали банкомати.

2020 для UPC: як світова коронакриза вплинула на ситуацію

— Яким для UPC був цей, доволі непростий для усього світу, рік?

Для нас в умовах пандемії було надзвичайно важливо не втратити керованість і перейти на дистанційний режим роботи не зупиняючи при цьому інновацій.

Якщо говорити про наші внутрішні операційні процеси, то вдалося дуже швидко перевести працівників на дистанційну роботу: ми закупили сотні ноутбуків, екстрено розгорнули систему віддаленого доступу і зараз можемо констатувати, що майже вся команда може працювати віддалено. Це, мабуть, був найбільший виклик. Сьогодні в нашому офісі присутність співробітників — як під час жорсткого локдауну: в середньому 10−15% від загального складу.

Втрат у комунікації з клієнтами через пандемію ми не помітили: усі можуть працювати дистанційно, і робота з клієнтами найчастіше стала навіть більш оперативною.

Втрат у комунікації з клієнтами через пандемію ми не помітили: усі можуть працювати дистанційно, і робота з клієнтами найчастіше стала навіть більш оперативною. Єдине, чого не вистачає — івентів. Віртуальні зустрічі не можуть замінити живого спілкування і забезпечити ефективного донесення бізнес-ідей. Такого донесення онлайн потрібно вчитися.

Якщо говорити про наші проєкти, то ті активності, які почалися до карантину — не постраждали (навіть міграції банкоматів у інших країнах, не кажучи вже про запуск в Україні нових сервісів для вітчизняних клієнтів).

— Пандемія вплинула на динаміку нових клієнтів у вашій компанії?

— Попри те, що банківський сектор в Україні поступово консолідується, у нас цього року — два нових клієнти на українському ринку. В Україні у нас багато різних проектів з клієнтами — і в частині процесингу, і в частині електронної комерції, і в частині бекофісних систем, які ми зараз встановлюємо одразу в декількох банках.

Якщо говорити про нових клієнтів за кордоном, то цього року ми запустили 3D-Secure нового покоління для банків в Угорщині і Чехії, рішення для електронної комерції в Болгарії та Боснії і Герцеговині (в останній також і 3D-secure), банкомати в Сербії, Хорватії та Румунії.

— Самі бажання клієнтів та їх потреби змінилися в умовах пандемії?

— Великий банк в один момент не може взяти і сказати «мені не потрібні банкомати», адже це частина його моделі обслуговування клієнтів. Але при цьому, звісно, усі хочуть запускати інноваційні платформи, мобільний банкінг, робити цифрові платежі, оригінальні кредитні картки тощо.

— На що більше звертали увагу в цьому році саме українські банки?

— В зоні уваги були кредитні картки та мобільні рішення. Кредитні картки як продукт приносять банкам досить суттєві доходи. Мобільні застосунки, які тестують і запускають банки, так само вимагають нашої підтримки в частині інтеграції.

Також у нас зараз відбувається дуже велика, але поки непомітна для широкого загалу зміна в 3D-secure. Якщо раніше 3D-Secure — це необхідність ввести код із SMS-повідомлення, щоб підтвердити платіж, то зараз змінюється технологія і автентифікація клієнта стане максимально зручною, але при цьому більш захищеною.

За новим стандартом близько 70% операцій буде проходити без введення підтвердження. Крім того, новий стандарт 3D-Secure дозволяє підтверджувати трансакцію біометрією (наприклад, відбитком пальця чи FaceID). Це великий проєкт, який дає багато можливостей, і яким уже користуються наші клієнти як в Україні, так і за кордоном.

Також цього року було дуже багато проєктів та розробок, що стосувалися електронної комерції та переказів коштів.

— У бізнесі, що, фактично, базується на «обслуговуванні грошей», ніколи не буде зайвим запитати про безпеку. Як ви організовуєте безпеку своїх сервісів?

— Для нас питання безпеки — незамінна складова бізнес-процесу. Поясню на прикладі стандарту PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard) — фактично головного стандарту для процесорів. Якщо спочатку він сприймався індустрією більше як просто аудит, то, по-перше, у нас завжди був німецький аудитор, а, по-друге, зараз цей стандарт для нас еволюціонував у формат «business as usual» і всі твої бізнес-процеси мають будуватися з його урахуванням. Тобто, процес розроблення програмного забезпечення чи обслуговування клієнтів завжди має бути відповідним, а сам процес перевірки безпеки — постійним. Аудити безпеки ми проходимо постійно: крім галузевих аудитів, власне у групи Raiffeisen дуже серйозні вимоги до безпеки, серйозні вимоги також у регулятора…

UPC в 2021: ребрендинг та погляд у майбутнє

— UPC не компанія сектору В2С, але ви вирішили провести ребрендинг, оновитися візуально. Для чого це компанії?

— По-перше, попередній наш стиль і бренд існували з моменту заснування компанії (а їй — 23 роки), коли і можливості і технології були дещо іншими. По-друге, ми активно змінюємося. Сьогодні ми пропонуємо ринку багато рішень, виходимо на нові ринки. Тому, гадаю, маємо виглядати більш сучасно. Більш того, якщо протягом 23 років бренд UPC був впізнаваним і зрозумілим у професійному середовищі, то зараз саме середовище змінюється: з’являються нові гравці, тож ми маємо бути зрозумілими і виглядати сучасними для них.

Новий стиль UPC
Фото: Новий стиль UPC

Наступного року ми завершимо впровадження нової сучасної системи (ми вже туди дуже багато напрямів бізнесу інтегрували), активно інвестуємо в сервіси електронної комерції, а це вже — не тільки про банки, це більш широка аудиторія. Тому, окрім бренда UPC ми перезапустили систему прийому інтернет-платежів ecconnect.com.ua: змінили вигляд (лого, сайт) та суттєво оновили функціонально.

Ми з процесингового центру перетворюємося на сервісну компанію і, знову-таки, хочемо виглядати сучасно і бути привабливими не лише своїми сервісами і тарифами, але й візуально.

— Як дивитеся в компанії на новий 2021 рік, зважаючи на ситуацію в світі?

— Ситуація, звісно, неоднозначна, але, гадаю, 2021 рік дасть нам багато можливостей для розвитку. Кризові речі, як би цього не хотілося, однозначно будуть, але ми є надійним і стабільним гравцем ринку. Гадаю, ті клієнти, які прийшли до нас в 2020-му, вибрали UPC саме через це, адже бачать як ми інвестуємо в якість і безпеку сервісів.

Цього року ми досить багато інвестували в напрям електронної комерції та платежів і пропонуватимемо їх як в Україні, так і за кордоном. Ці сервіси затребувані і дуже швидко розвиваються, тож тут ми маємо певні переваги, як і перспективи для зростання. Також ми бачимо декілька цікавих стартів наших проєктів в Україні і Європі наступного року, розширимо наявні напрями, завершимо кілька проєктів, котрі дадуть нашим клієнтам нові можливості.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X