UNIT.City має стати точкою зростання і магнітом для великого міжнародного капіталу

26 жовтня 2020, 13:48
Новини компаній
Магніт для великого міжнародного капіталу (Фото:Прес-служба UNIT.City)

Магніт для великого міжнародного капіталу (Фото:Прес-служба UNIT.City)

Кирило Бондар про залучення інвестицій Європейського інвестиційного банку та групи «Ковальська», а також про майбутнє першого в Україні інноваційного парку.

У період, коли світ увійшов у дуже складний період коронакризової економіки, команда UNIT.City залучила понад $120 мільйонів інвестицій. У липні, після двох років переговорів, інноваційний парк отримав кредит Європейського інвестиційного банку в розмірі 50 мільйонів євро. А вже у вересні залучив 70 мільйонів доларів інвестицій від промислово-будівельної групи «Ковальська».

Відео дня

Проєкт стрімко розвивається — зараз на території UNIT.City будується майже 110 тисяч квадратних метрів житлової та комерційної нерухомості, створюються інфраструктурні проєкти. На яких умовах перший в Україні інноваційний парк зміг залучити фінансування, куди планується його направити і як він буде розвиватися в найближчі кілька років — розповів партнер і фінансовий директор UNIT.City Кирило Бондар.

Кирило Бондар

партнер і фінансовий директор UNIT.City

Промислово-будівельна група Ковальська оголосила про те, що вкладає $70 млн у будівництво п’яти бізнес-кампусів в UNIT. City. Хто був ініціатором перемовин?

— Ви вірите у збіги? Це якраз той випадок. Керівний партнер UNIT.City Костянтин Євтушенко і генеральний директор «Ковальської» Сергій Пилипенко познайомилися в спортивному залі. Відтоді і почалося знайомство наших команд. Коли цінності партнерів збігаються, вдається досягти справді вражаючих результатів. Подібне рідко трапляється в нашій країні. Хіба що у футболі. Однак у спорті по-іншому не можна. Бізнес же — не менш командний вид «спорту», але ефективне партнерство, на жаль, трапляється не так уже й часто.

Коли Сергій Пилипенко познайомився з вашим проєктом?

— UNIT.City — відомий і неординарний проєкт, про нього знають багато інвесторів як усередині країни так і за її межами. У нас безліч симпатиків, партнерів, компаній-резидентів. Адже ми створюємо екосистему, а не просто будуємо бізнес-кампуси. Ми відкриті і постійно шукаємо можливості для цікавих колаборацій

Управлінням бізнес-кампусами займатиметься менеджмент UNIT. City. Раніше Сергій Пилипенко, генеральний директор Ковальської, говорив, що термін окупності інвестицій після введення будівель в експлуатацію становитиме 5 років. Чи гарантували ви «Ковальській» певну прибутковість і як маєте намір її досягнути?

— Гарантувати прибутковість можна в тому випадку, коли компанія залучає борговий капітал. Банк або інвестор, який купує облігації компанії, як правило, не втручається в процес управління бізнесом і не набуває багато нових компетенцій. Інвестор, власник бізнесу, може розраховувати на більшу негарантовану прибутковість, яку він отримає після того, як роздасть усі борги.

Із «Ковальською» у нас змішана форма співпраці, яка поєднує в собі і борговий капітал, і прибутковість на акціонерний капітал. У компанії є можливість вивчити все те, що відбувається в UNIT.City, ознайомитися з нашим досвідом і реалізувати свої сильні сторони. «Ковальська» будує швидко і якісно із застосуванням сучасних технологій не тільки при спорудженні будівель, але й під час їх проєктування. З кожним партнером ми намагаємося знайти ту формулу співпраці, яка влаштовує обидві сторони.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Відповідаючи на ваше запитання: певну прибутковість ми «Ковальській» гарантуємо.

Прес-служба UNIT.City
Фото: Прес-служба UNIT.City

Чому важливо розвивати екосистему?

Я правильно розумію, що залучення таких партнерів дозволяє UNIT. City швидше розвиватися? Зараз територія інноваційного парку освоєна на 10−15%. Чи є подібні проекти в інших напрямах?

— Так, все правильно. Якщо ви зайдете на територію UNIT.City, то побачите логотипи різних компаній — UNIT, UFuture, UDP, KAN Development, «Ковальської». І це тільки наші партнери в сфері будівництва. Згодом на території UNIT.City буде створено низку великих освітніх та інфраструктурних проєктів, буде завершено першу чергу будівництва житла. Деякі з цих проєктів ми також реалізуємо спільно з партнерами. Наприклад, ми точно не плануємо керувати рестораном.

Ми сконцентровані на розвитку екосистеми. У нас є розуміння, як будувати і розвивати інноваційний парк, що він дасть країні і світу, які клієнти прийдуть до нас, з ким ми хочемо співпрацювати. Ми можемо відповісти на питання, чому компаніям вигідно розвиватися на території UNIT.City. Це все в наших руках і цю компетенцію ми точно не віддамо.

— Іншими словами, ви прагнете комплексно керувати всіма процесами.

— Точно. Тому що без екосистеми — це все просто квадратні метри, які коштують дешевше. А, можливо, взагалі нічого не варті. Ви ж знаєте приклади «мертвих міст» у Китаї і в інших країнах? Які були побудовані добре, але в них немає життя. Тому так, інфраструктура важлива, але екосистема ще важливіша.

— Щоб вдихнути життя в цей проєкт, необхідно впроваджувати інновації. Чи є у вас розуміння того, як саме ви плануєте розвивати UNIT. City?

— Навіщо інвестор міг би прийти в Україну?

— Щоб заробляти.

— Правильно. Але якщо цікавитися лише прибутком, то такий проєкт, як UNIT.City, будувати не потрібно. Кредитний рейтинг України в різні роки перебуває біля позначки «В» — це робить нашу країну непривабливою для інвесторів. Тому у нас невеликий обсяг іноземних інвестицій. Не хочу порівнювати країну з казино, але, напевно, певна частка азарту при інвестиціях в Україну все-таки є. Незважаючи на високі прибутковості, ми не є привабливою для інвесторів країною.

Інвестиції в будівництво інноваційного парку — це дуже довга історія. Необхідно два-три роки займатися будівництвом, потім залучати резидентів, і тільки через п’ять років стане зрозуміло, помилився інвестор чи ні. П’ять років — це період в Україні, за який капітал потрібно повернути. А інвестор тільки почне розуміти, чим стане займатися. Унікальність проєкту в тому, що він контрциклічний і нелогічний у рамках таких ризикових умов. Але виходу немає. Якщо ми не будемо цього робити, не буде змін. Інвестори будуть займатися тільки торгівлею і високорентабельними бізнесами з розподілу товарів.

Прес-служба UNIT.City
Фото: Прес-служба UNIT.City

Як на UNIT.City вплинув коронавірус

— Засновник холдингової компанії UFuture і один з інвесторів UNIT. City Василь Хмельницький говорив про те, що в проєкт буде інвестовано $700−800 млн. Це ризик чи є розуміння, як зробити цей проєкт комерційно прибутковим?

— Ми сподіваємося пройти точку беззбитковості наступного року. У нас вже є підтвердження, що концепція UNIT.City — правильна. Щодо комерційної нерухомості, то вакантність становить менше 2%.

— Навіть зараз, у кризовий час?

— Так. Компанії-орендарі переглядають формати своєї роботи. Наприклад, якщо до коронакризи бізнесу на 15 співробітників потрібен був офіс на 15 місць, то зараз — на 10. Але від офісу все одно не відмовляються. Неможливо бути ефективним, працюючи віддалено.

Однак найважливіше, на мій погляд, — створювати досвід. Припустимо, я б надіслав вам презентацію UNIT. Сity і довго розповідав би про гарні фасади. Це, ймовірно, минуло би повз вас. Але ви приїхали особисто, оглянули територію, витратили на це свій час і отримали певний досвід. Це важливо.

— Україна переживає кризові часи. Чи виходить у UNIT. City залучати нові компанії?

— Ми вдячні існуючим компаніям і резидентам, які працюють в UNIT.City. Майже 95% з них залишилися з нами. Ми постаралися знайти індивідуальне рішення для кожної компанії. Просто зараз ми укладаємо контракти з кількома великими міжнародними компаніями, які заїжджають до нас. І впевнений, це тільки початок великого шляху.

— Ви багато працюєте з підприємцями-початківцями. Чи вдається їм залучати інвестиції?

— Мені часто ставлять питання, де взяти гроші і як отримати капітал. Нещодавно я модерував панель на форумі «Перезавантаження», який був присвячений малому і середньому бізнесу. Участь у панелі брали експерти з банківського та небанківського секторів, грантової і державної підтримки — всі вони сказали, що гроші є. І їх більше, ніж потрібно підприємцям.

А ось чого бракує бізнесменам — це освіти і вміння отримати ці кошти. У нас є навчальна програма Unit School of Business та індустріальний акселератор INDAX (для підтримки виробничих стартапів — ред.). Щоб потрапити в них, підприємці залишають свої заявки. І ми до них звертаємося. Кількість людей, які здатні розповісти про цілі свого бізнесу і про те, як вони будують роботу — невелика. Менше 5%. Для підприємців на Заході питання щодо складання бізнес-плану, фінансової моделі, балансу, звіту про рух грошових коштів — базові, а для нас — складні. Тому багато бізнесменів продовжують ставити запитання, де взяти гроші, хоча самі до цього не готові.

Прес-служба UNIT.City
Фото: Прес-служба UNIT.City

Як буде розвиватися UNIT.City

— Через два роки Ковальська планує ввести в експлуатацію два власних бізнес-кампуси. Що за цей час ще буде зроблено в UNIT.City?

— Зараз на території парку будується 110 тисяч м² комерційної і житлової нерухомості. Житлові проєкти реалізує компанія KAN Development, з якою нас пов’язують тривалі і плідні відносини. У нас є бачення, як розвивати інноваційний парк далі, і якщо KAN Development побачить додаткові можливості, ми будемо тільки раді. На території UNIT.City мають відкритися торгові галереї, ресторани, готель. По суті, ми створюємо ціле місто з населенням 30 000 осіб з високим рівнем доходу. А подібне завжди цікаво для ритейлу.

До того ж ми бачимо світовий тренд — розвиток smart city. Ринок «розумних міст» вже оцінюється в 300 мільярдів доларів і буде тільки зростати за рахунок повсюдної діджиталізації процесів. Ми бачимо цей запит і вже зараз реалізуємо відповідні проєкти всередині UNIT.City.

— Як ви будете керувати цим містом у місті?

— Коли ми брали кредит у Європейського інвестиційного банку, нам ставили запитання, які стосуються сталого розвитку, екології та, звичайно ж, транспортного моделювання. Ми робимо місто для людей, а не для автомобілів, і вже зараз налаштовуємо повну автоматизацію всього UNIT.City: це буде безпечне і комфортне місце для всіх, хто в ньому живе, навчається і працює.

— Наскільки складним виявився процес отримання кредиту?

— Він виявився несподівано тривалим. Я займаюся фінансами більше ніж 20 років, але ми з командою ніколи не робили нічого подібного. Однак вірили, що все вийде. Проєкт правильний і він повністю відповідає стратегії, ідеології та цінностям Європейського інвестиційного банку.

Щоб укласти угоду, знадобилося два роки. Тепер ми розуміємо, чому. Європейський інвестиційний банк — це не банк у класичному розумінні, вони займаються розвитком регіонів. Їм важливо розуміти, який вплив і який ефект матиме проєкт, підтримку якому вони надають. Вони довго спостерігали за нами, щоб зрозуміти, як, що і для кого ми робимо. Здамося ми на півдорозі чи ні. Це був тривалий період.

Прес-служба UNIT.City
Фото: Прес-служба UNIT.City

— На які цілі плануєте спрямовувати кошти?

— Це не секрет. Кошти плануємо скерувати на будівництво кампусів, адже UNIT.City — дуже капіталомісткий проєкт. Взагалі інноваційний парк — це капіталомістка історія з невисокою прибутковістю. Ми не можемо здавати офіси і кампуси дорого, оскільки у компаній, які щойно починають свій бізнес, немає коштів.

Якщо ми будемо націлені тільки на корпоративний сектор, то втратимо стартапи. А такого ми не можемо собі дозволити. Нам потрібен мікс орендарів, які зможуть заплатити потрібну процентну ставку, щоб розрахуватися з кредиторами. У такому складному балансі ми й перебуваємо.

UNIT. City зняв ролик, присвячений підписанню контракту. У ньому віце-президент Європейського інвестиційного банку Ліліана Павлова каже, що банк підтримує інноваційні компанії. Чи плануєте допомагати підприємцям-резидентам UNIT. City залучати фінансування?

— З нами і з підприємцями працює USAID. Ми хочемо створити фонд з інвестування в інноваційні компанії.

— Хто буде наповнювати цей фонд?

— Ведемо переговори з кількома партнерами. Ми б дуже хотіли, щоб це були європейські гроші. Фондом з капіталом менше $100 мільйонів складно керувати, оскільки при такій сумі досить високі витрати. З іншого боку, уявімо, що у нас є ця сума. Куди спрямуємо ці кошти? У які компанії інвестуємо?

— Є в Україні компанії, в які можна вкладати такі суми?

— Це питання. Скільки таких компаній? Гроші — це дуже небезпечна історія. Якщо у компанії 20 співробітників і річні продажі становлять $5 мільйонів, напевно, кредиту на $20 мільйонів їм буде забагато. Може, і $5 мільйонів — забагато. У кожної компанії є проблема органічного зростання. Ми хочемо, щоб такий фонд з’явився і щоб він був в UNIT.City. Керувати ним, найімовірніше, не будемо, щоб не створювати конфлікту інтересів.

Показати ще новини
Радіо NV
X