Інтернет під вибухи. Як відновлювати зв’язок під прильотами та налаштовувати Starlink у ЗСУ — В’ячеслав Мішалов про кейс «Фрегат»

3 вересня, 12:47
Позиція
Олексій Горький

Олексій Горький

З початком війни частина співробітників «Фрегат» перекваліфікувалися у налаштувальників Starlink для ЗСУ, спеціалістів з дронів та кібервійська. Про те, як одному із п’яти найбільших інтернет-провайдерів країни вдалося забезпечувати зв’язком навіть боржників і стати хабом допомоги для інших провайдерів зі сходу країни у цьому інтерв'ю розповів Вячеслав Мішалов, співзасновник «Фрегат»

Як ковідна практика зберегла команду

За час війни ми не звільнили жодного співробітника, — розповідає В’ячеслав Мішалов. — А це 500 людей, з яких приблизно 300 — монтажники. Нашу команду ми формували роками і не збираємося її втрачати, адже попереду — післявоєнна відбудова та модернізація України.

Відео дня

Тому замість «очікуваного» звільнення, ми зробили тимчасову паузу в планах модернізації об'єктів і перевели всі можливі відділи — наприклад, техпідтримки — на дистанційну роботу. У цьому допомогла наша подібна практика під час ковідної пандемії.

Крім того, зберегли робоче місце та повну зарплату багатьох наших колег, які пішли до ЗСУ, включно до їх повернення після перемоги.

А наш топменеджмент постійно залишався на робочих місцях у Дніпрі.

«А чого так мало?» — писали нам боржники у відповідь на безкоштовні Мбіти

Перші три місяці наших абонентів із мінусом на рахунку ми забезпечували сталим інтернет-зв'язком на швидкості 10 Мбіт/с. Такої швидкості достатньо для будь-якої роботи.

І навіть якщо ви вже не були абонентом «Фрегат», але вдома залишився кабель, ви могли його під'єднати та безкоштовно отримувати інтернет.

Олексій Горький
Фото: Олексій Горький

Так, приблизно 30% платежів ми втратили за перші місяці війни, але для нас було значно важливішим, аби люди мали безперебійний зв’язок у критичний час.

Згодом ми відправили усім абонентам повідомлення із проханням: «Якщо можете, будь ласка, продовжуйте платити. Ви даєте нам можливість забезпечувати зв’язок для всіх, у кого немає цієї можливості». Наразі ми вже вийшли на 10% втрат.

Навіть коли люди почали потроху знову платити, ми все одно залишили для боржників доступ до інтернету, проте на швидкості 2 Мбіт/с. «Фрегат» вже мав таку практику під час ковіду.

Хоча після перших слів подяки за безкоштовний портал почались також коментарі типу: «А чого так мало? Чому лише 2 Мбіт/с?!», адже люди досить швидко звикають до гарного.

Ми ставилися до цього з розумінням і продовжували робити так, щоб навіть у незвичайних обставинах у наших абонентів було відчуття захищеності: «Ніхто не здатен вплинути на те, як світ зміниться завтра. Але, що б не трапилось, у вас є мінімальний зв’язок, завдяки якому ви можете спілкуватися з рідними, продовжити працювати з будь-якої точки або знайти нову роботу».

Таким чином ми формували своєрідну нову «гігієну безпеки».

Прямо під вибухами відновлювали зв‘язок

«Фрегат» — найбільший інтернет-провайдер у місті та один із п’яти найбільших у країні. Майже 200 тис. абонентів у Дніпрі, Дніпропетровській і Полтавській областях, а також у Києві, Запоріжжі, Черкасах.

Зрозуміло, що відключення у воєнний час будь-де може призвести до паніки, подібної до блокування кредитних лімітів «Привату» або monobank.

Наприклад, у березні, коли рф влучили в магістральну оптику напрямку Європи та захопили територію, якою пролягали ці кабелі — той самий бучанський напрямок, в частини великих провайдерів просто пропав доступ до Telegram.

Олексій Горький
Фото: Олексій Горький

Форуми наповнилися коментарями на кшталт: «Ну все, почалось!». Усього за декілька днів тоді наші адміни зуміли відновити зв’язок: працювали вдень і вночі, відпрацьовуючи альтернативні маршрути.

Для нас було принципово зберегти емоційну цілісність користувачів. Аби вони відчували: що б не трапилося, зв’язок у них є. Це як «Банкомати працюють і видають готівку — значить усе не так погано».

Під час паливної кризи в компанії шукали талони «по всім знайомим», аби монтажники не зупиняли налагоджувальні роботи після прильотів. А пошкодження ліній зв’язку чи об'єктів із обладнанням є після кожного прильоту, адже покриття «Фрегату» у містах досить велике. Наша команда завжди приступає до відновлення відразу після отримання дозволу від ДСНС.

А коли прилетіло в район заводу ЮМЗ у Дніпрі й детонація продовжувалась до глибокої ночі, наші монтажники в цей час відновлювали мережі на вулиці Робочій, що йде поруч. Бо в людей шок, паніка, вони всю ніч на зв’язку із близькими. Ми не могли дозволити, щоб у такий момент у них ще й не було інтернету.

До цього так само ми відновлювали зруйновані мережі відразу після вибуху в Кременчуці. Тож, фактично ми — це четверта машина, після поліції, карети швидкої та ДСНС, що приїжджає на місце обстрілу.

За півроку війни відправили на фронт 21 авто

Ми щомісяця відвозили бійцям допомоги на 3 млн грн, загалом за пів року — на 15 млн, і зупинятись не плануємо.

У пріоритет поставили великий автопарк для захисників, бронежилети, кулі, аптечки та радіозв'язок. У зоні активних дій авто живе не більше місяця. А від них там залежить і медична, і логістична місія, і оперативність наших захисників. Ми вже загалом передали армії 21 автівку — два Nissan, три пікапи Ford і чотири Navara, три Renault Kangoo та інші.

Олексій Горький
Фото: Олексій Горький

Крім того, наші специ стали до лав українських кібервійськ. Вони і блокували пабліки з пропагандою рф, і відновлювали роботу стратегічних інтернет-ресурсів.

А один зі співробітників «Фрегату», який служить у ЗСУ, паралельно налаштовує Starlink.

Стали хабом допомоги для східних інтернет-провайдерів

У нас багато партнерів серед маленьких і великих інтернет-провайдерів, зокрема у Краматорську, Слов’янську, Лисичанську. Усіх їх турбувало два питання:

1. Як перемістити на захід своїх співробітників і їхні родини;
2. Як транспортувати свої потужності, а саме обладнання та автопаркінг у найближче безпечне місце, звідки вони б змогли повернутись після повернення міст під контроль України для відновлення зв’язку.

Тож, на кілька місяців ми перетворили офіс на місце, де всі ці провайдери тимчасово зупинялись і жили разом із родинами, а всі доступні нам паркувальні майданчики заповнили їхніми авто та технікою.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X