Ціни на нафту пішли у круте піке, але українські АЗС продовжують це ігнорувати – огляд і прогноз ринку нафти і пального
Минулої п'ятниці, 22 липня, ціни на нафту демонстрували різноспрямовану динаміку через статистику про запаси у США і побоювання про надлишок сировини на ринку.
Але вже у понеділок ціни на нафту опустилися нижче $45/барель, вперше з травня цього року. Приводом стали дані про рекордні резерви сировини в США і зростання числа бурових установок.
У вівторок, 26 липня, після вагомого зниження напередодні, вартість нафти незначно скоректувалася і показала позитивну динаміку.
Втім, починаючи з середи відбувся різкий обвал цін на нафту. І вже в п'ятницю її вартість опустилася нижче $42/барель. У ці дні на сировину вплинули дані про її надлишок в США і зниження темпів світової економіки. Таким чином, ціни на нафту досягли мінімумів квітня поточного року.
На минулому тижні на нафту також тиснуло зростання видобутку у країнах Перської затоки, додає директор консалтингової групи А-95 Сергій Куюн.
Наступний тиждень мало чим буде відрізнятися. За словами Куюна, у фокусі інвесторів так само залишаться дані з США про запаси і видобуток нафти. Крім того, ринок буде уважно стежити за курсом долара.
Поточний тиждень продемонстрував українському ринку стрімке зниження цін на паливо в опті. За даними Куюна, залізничні партії дизпалива за тиждень подешевшали у середньому на 500 грн/т, а бензини А-92 і А-95 втратили 600-800 грн/т.
Причиною падіння цін на дизпаливо стало збільшення пропозиції російського ресурсу з нафтопродуктопроводу Прикарпатзахідтранса.
Але зниження оптових цін не стало приводом опускати вартість палива у роздробі. Відпустка 2016 обійдеться українським автомобілістам набагато дорожче, ніж у минулому році. Причому, як і тоді, аргументів для високих цін у нафтотрейдерів не залишилося.
Як зауважує аналітик консалтингової компанії UPECO Олександр Сіренко, рівно рік тому, у липні 2015 року, нафта коштувала на $10/барель дорожче – $55 за барель. При цьому найдорожчий бензин А-95 на українських заправках тоді коштував 23,49 грн/л або на 50 коп/л дешевше.
"Можна довго розмовляти про заробітки нафтовиків, але важко сперечатися з калькулятором", – говорить Сіренко.
В Україні Мало хто знайде зв'язок, який би пояснював логіку залежності цін на стелі з котируваннями енергоносіїв в Європі, за яким українські оператори купують паливо, продовжує Сіренко. Він зазначає, що не допоможе у міркуваннях навіть порівняння акцизів (у 2015 році – €202/т, а у 2016 – €228/т), різниця яких становить не більше 10 коп/л.
"Якщо коротко – сьогодні в Києві дрібним оптом можна купити бензин по 18 грн/л, решту міркуйте самі", – пояснює Сіренко.

Ще одним прикладом може послужити компанія SOCAR, яка готова заправити Укрзалізницю по 14,7 грн/л. Останній тендер по дизпаливу азербайджанська компанія виграла з ціною 17,7 тис. грн/т. При цьому, на АЗС компанії водії бачать ціну на той самий ресурс у 20,99 грн/л. Різниця між оптом і роздробом у 25% на високообертовому продукті – це нонсенс для будь-якого підручника економіки, обурюється Сіренко.
Втім, питання «чи не запросять нас до АМКУ» повинне виникнути не тільки у SOCAR, але і у WOG і ОККО, які також намагаються не помічати спадаючі котирування і зниження цін в опті.
Тим часом водії активно пересідають на скраплений газ, який зараз коштує в два рази дешевше бензину, говорить Сіренко. І втрату у продажах палива АЗС намагаються заповнити продажем напоїв і їжі, яка сьогодні переростає у справжні гастрономічні батли між великими рітейлерами на роздрібному ринку палива.
За прогнозом Куюна, подальше зниження цін на паливо в опті може чинити тиск на українські АЗС. Втім, оператори не зацікавлені реагувати на це падіння і можуть просто продовжити ігнорувати його.