20% штату «Укрпошти» в резервній відпустці, маски й медобладнання на пів мільярда від «Нафтогазу»: як COVID змінив публічний сектор

16 жовтня 2020, 17:27
Спецпроект
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке
Як COVID змінив публічний сектор (Фото:KSE)

Як COVID змінив публічний сектор (Фото:KSE)

Під час пандемії COVID-19 «Укрпошта» застосувала методику безупинної роботи, замінюючи співробітників, вимушених піти на ізоляцію, раніше відправлених у резервну оплачувану відпустку 20% штату, а «Нафтогаз» закупив засобів захисту і медичного обладнання на пів мільярда гривень для подальшої безплатної передачі закладам охорони здоров’я.

Однак ці компанії є одними з позитивних винятків у державному секторі України — у кризовий момент державна служба фактично «завмерла». Про це під час Business Transformation Week, організованого Київською школою економіки, розповіли голова Правління НАК «Нафтогаз України» Андрій Коболєв, генеральний директор АТ «Укрпошта» Ігор Смілянський та президент KSE, ексміністр розвитку економіки, торгівлі і сільського господарства України Тимофій Милованов.

«Прагнемо вперше в історії України оцифрувати країну»

Ігор Смілянський

генеральний директор АТ «Укрпошта»

«Оскільки ніхто не знав, як із цим працювати, а на „Укрпошту“ покладені критично важливі функції (доставка пенсій і соцдопомог, продуктів, ліків, тощо), — я розробив свою методику. З початком карантину 20% працівників із кожного підрозділу йшли у тимчасову оплачувану відпустку. І таким чином, коли хтось захворює у відділенні - ми відправляємо всю команду на тести і на карантин, якщо це треба, дезінфікуємо відділення і виводимо резерв“ із відпустки, щоб вони працювали. І так на всіх об'єктах», — розповів гендиректор «Укрпошти» Ігор Смілянський і підкреслив: за час карантину компанія жодного разу не порушила графіка доставки пенсій і навіть збільшила показники роботи.

«Укрпошта» доставляє пенсії 4 млн пенсіонерів, а це група ризику. У нас працює 65 тис. працівників.

Навіть із резервом у 20% штату дуже складно налагодити роботу 35 об'єктів сортування та 12 тис. відділень — іноді доводиться відправляти додаткові пересувні відділення, одягати співробітників у спецкостюми тощо, зазначив керівник компанії, — сказав Смілянський.

Також «Укрпошта» доставила 100 тис. посилок з медикаментами за 5 місяців, відколи Кабмін дозволив компанії нарівні з іншими операторами поштового зв’язку доставляти споживачам лікарські засоби і супутні товари. Разом з цим запустили благодійну акцію #ДопоможемоЛікарям безкоштовної доставки засобів захисту в медичні заклади України. За 2 місяці українці відправили понад 160 тисяч посилок.

«Під час карантину ми відкрили близько сорока нових пересувних відділень, в планах — до кінця року запустити 500 пересувних відділень для обслуговування мешканців малих сіл. Я поставив собі мету — мені дуже хочеться вперше в історії України оцифрувати країну, щоб у кожному куточки України, навіть там де немає мобільного зв’язку, була можливість надавати будь-які цифрові послуги: чи то банківські, чи то замовити щось з Aliexpress. Якщо все буде йти так, як ми запланували, то це станеться вже наступного вересня, коли остання з 2500 автівок поїде по Україні і ми зможемо надавати всі послуги, як в режимі онлайн, так і офлайн», — сказав Генеральний директор «Укрпошти» Ігор Смілянський у ході Business Transformation Week.

«Трансформувати ідеальну картинку в покроковий план дій»

Коронакриза навчила людей бути більш дисциплінованими та швидше ухвалювати рішення, каже голова Правління НАК «Нафтогаз України» Андрій Коболєв.

Андрій Коболєв

голова Правління НАК «Нафтогаз України»

«Covid призвів до неочікуваних результатів, приміром, багато рішень компанії почали прийматися швидше. Оскільки ми працюємо дистанційно і перейшли до відеоконференцій, це змусило нас стисло й чітко висловлювати свої думки, що зробило самі зустрічі швидшими та ефективнішими, та як результат усі рішення в компанії стали прийматися набагато швидше», — розповів голова «Нафтогазу».

Успіхом компанії під час коронакризи Коболєв вважає закупівлю засобів захисту і медичного обладнання на понад пів мільярда гривень для подальшої безоплатної передачі закладам охорони здоров’я.

«Ця закупівля стала предметом особливого дослідження наших зовнішніх аудиторів. Однак, ми чітко пояснили, що була зроблена заявка в МОЗ, потім був пошук партнерів з Китаю, які мають всі відповідні дозволи на експорт і їхня продукція відповідає міжнародним стандартам, і те, що всі закупівлі та виділення коштів відбувалися у рамках чинних регламентів компанії. Аудитори мали всі необхідні документи і звіти, так що не виникло жодних додаткових питань, і питання аудиту було закрито в лічені дні», — пояснив Коболєв.

Здатність трансформувати ідеальну картинку в покроковий план дій, який є логічним і зрозумілим для кожного, хто буде його втілювати — це велике мистецтво. Для цього потрібне живе спілкування з людьми, і тільки за умови, що ви приділяєте цьому достатньо часу і сил, є шанс, що трансформація буде успішною, — Андрій Коболєв

Важливими пунктами для успішної трансформації підприємства він назвав постановку правильних задач керівником перед співробітниками, а також постійну комунікацію: «Здатність трансформувати ідеальну картинку в покроковий план дій, який є логічним і зрозумілим для кожного, хто буде його втілювати — це велике мистецтво. Для цього потрібне живе спілкування з людьми, і тільки за умови, що ви приділяєте цьому достатньо часу і сил, є шанс, що трансформація буде успішною».

За словами очільника Нафтогазу, спілкування між співробітниками мейлами недостатньо, тому варто інвестувати час в живе спілкування, щоб переконатися, що вашій команді все зрозуміло.

«Державна служба завмирає в критичні моменти і не приймає рішення»

Тимофій Милованов

президент KSE, ексміністр розвитку економіки, торгівлі і сільського господарства України

Як діяв уряд на початку березня, коли були офіційно зафіксовані перші випадки коронавірусу в Україні? «Як завжди під час кризових ситуацій, уряд швидко сформував робочу групу, було розписано, хто за що відповідає, затверджений план дій. Від повідомлення про кризову ситуацію, тобто формального запиту, це все робиться впродовж 3−4 днів. На рівні держави — це дуже швидко», — розповідає президент KSE, міністр розвитку економіки, торгівлі і сільського господарства (2019−2020) Тимофій Милованов.

Але коли було потрібно визначити на що саме потрібно виділити гроші з бюджету і закупити в держрезерв необхідні товари, міністерства, за винятком МВС, виявилися неспроможними вказати номенклатури цих товарів, каже президент KSE.

«Комісія була створена за 3 дні, план зроблений за день-два, а от дати номенклатури тих товарів, які потрібні, міністерства були неспроможні впродовж місяця. Тому уряд може швидко реагувати відповідно до формальних процедур, але по суті компетенцій дуже не вистачає», — зазначає ексміністр.

Милованов говорить, що у критичні моменти держслужба завмирає - бюрократи бояться приймати рішення.

Якщо керівник проводить масштабні зміни в державній установі з оновленням команди, «вікно можливостей» для звільнень та залучення нових людей є саме на початку трансформації.

«Інколи, коли заходиш у держорган сам, без команди, або з мінімальною командою, доводиться звільняти всю „верхівку“. Однак не варто вести персональну війну — просто чітко встановити нові правила гри. Коли решта держслужбовців відчувають, що „пересидіти“ не вдасться і вони також можуть бути звільненими, саботаж зменшується. При цьому надважливе чітке бачення змін та прозора комунікація про те, що буде відбуватися, колективу», — підкреслив Милованов.

Business Transformation Week — це серія онлайн-заходів, організованих Київською школою економіки з метою презентувати широкій аудиторії приклади трансформації українського бізнесу й бізнесу, що працює в Україні, під час кризи COVID (і не тільки) та виявити закономірності в історіях успіху або ж провалах.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X