Технічне недопрацювання може з 1 січня завести ринок е-сигарет в Україні в тінь

30 жовтня 2020, 15:32
Новини компаній
depositphotos

depositphotos

Юридичний нюанс, пов’язаний із законодавством про оподаткування, загрожує серйозними проблемами легальному українському ринку рідин для електронних сигарет. Через технічне недопрацювання і некоректні формулювання в нормативно-правових актах виробники просто не зможуть законно продавати їх — і відповідно сплачувати податки в бюджет. Мова йде не тільки про те, що держава не зможе отримати запланований на 2021 акциз, але також перестане отримувати інші податки і збори, які надходили в 2020 році.

Ще в травні цього року набув чинності закон, який, серед іншого, регулює особливості акцизного податку для рідин, призначених для використання в електронних сигаретах. Документ завчасний, зважаючи на зростання популярності такого способу споживання нікотину серед курців і деякі прогалини в законодавстві щодо цієї порівняно нової категорії товарів. Рідини такого типу, що продаються в Україні, повинні обов’язково мати акцизну марку — з 1 січня 2021 року.

Відео дня

У чому проблема

На рівні законодавства виникли технічні неузгодженості, які можуть істотно ускладнити стан справ у галузі. Так, прийнятий закон зобов’язав виробників маркувати рідини для електронних сигарет марками акцизного податку з 1 січня 2021, однак відповідних нормативно-правових актів, що визначають процедури, так само, як і виробництво самих акцизних марок, не встигли підготувати. Водночас, в законодавстві не було передбачено перехідних положень, які дозволили б легальним виробникам і постачальникам такої продукції заздалегідь придбати акцизні марки отже, і сплатити відповідний податок), та здійснити заміну продукції в точках роздрібної торгівлі.

Виходить юридичний казус. Щоб законно продавати рідини для електронних сигарет з 1 січня наступного року, потрібна акцизна марка, але самих марок немає, можливості їх замовити немає, і ніхто не може назвати точні терміни, коли це стане можливим. Опитані нами представники постачальників і виробників запевняють: готові оплатити необхідний збір. Але не можуть — для цього просто немає ні юридичного механізму, ні термінів для його реалізації в межах вимог Податкового кодексу.

Щоб з початку 2021-го на полицях українських магазинів була «біла» продукція, постачальникам потрібно було замовити і придбати акцизні марки не пізніше жовтня 2020-го.

При цьому варто зазначити, що акцизний податок займає порівняно невелику частку в загальній структурі податків від рідин для електронних сигарет. Таким чином, в зв’язку з технічними проблемами з акцизними марками, зупинення легального бізнесу спричинить істотні втрати держави від ПДВ й інших податків і зборів.

Щоб з початку 2021-го на полицях українських магазинів була «біла» продукція, постачальникам потрібно було замовити і придбати акцизні марки не пізніше жовтня 2020 року, відправити їх виробникам (які переважно знаходяться за межами України), ті, своєю чергою, промаркують товари, відправлять їх до України, де пройдуть митний контроль, і тільки тоді стануть доступними споживачам. Звісно, цей процес триватиме не один і не два місяці — в кращому випадку, на це знадобиться майже шість місяців.

Станом на кінець жовтня Кабмін так і не вніс на розгляд відповідні постанови, ініціатив з боку Мінфіну також не надходило.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Втім, у Міністерстві фінансів пропонують альтернативне рішення — на півроку зробити перехідний період. У чому його суть? Завезена до 1 січня 2021 продукція може продаватися без сплати акцизу і, відповідно, без акцизних марок. Проте пропонується зупинити імпорт і реалізацію немаркованої продукції з 1 січня, чудово розуміючи, що самих марок до січня не буде. У зв’язку з цим легальні гравці ринку вже готуються до зупинки бізнесу на невизначений термін.

depositphotos
Фото: depositphotos

Чим це загрожує

Дорослих курців в Україні, за даними НДІ фіскальної політики, — більше 9,5 млн осіб, з яких майже 700 тисяч уже перейшли на електронні сигарети. З початку 2021 року, згідно із зазначеним вище законом, акциз на рідини для електронних сигарет — як вироблених в Україні, так й імпортованих — становитиме 3 тис. грн за літр. За поточних масштабів споживання держбюджет втратить понад мільярд гривень.

Але основна проблема навіть не у втрачених доходах державної скарбниці. Величезні ризики через лакуну в законодавстві виникають щодо нелегального ринку такої продукції. Недосконалість регулювання цього досить нового продукту, як і «підприємливість» окремих виробників, призводять до великої кількості «сірих», а то й зовсім контрабандних товарів. Так, за словами виробників рідин для е-сигарет, в Україну спрямовуються масштабні потоки нелегальної продукції такого типу з Росії, Китаю, США та країн ЄС. Головним чином це пояснюється тим, що ціни на таку продукцію в Україні істотно перевищують ціни на неї навіть у таких країнах, як Велика Британія.

Акциз на рідини для електронних сигарет — як вироблених в Україні, так й імпортованих — становитиме 3 тис. грн за літр. За поточних масштабів споживання держбюджет втратить понад мільярд гривень.

Досліджень, які б оцінювали обсяг тіньового ринку цих товарів, ще немає. Втім, тут можна провести паралелі з нелегальним ринком сигарет. Торік в Україні його оцінювали на рівні 3,5 мільярда штук — для бюджету країни це означає втрату в податках і зборах в 4,7 млрд грн. Пропорційно до кількості споживачів можна припустити, що недосконалість регулювання позбавляє скарбницю приблизно 350 млн грн доходів. Це можна порівняти з вартістю будівництва або реконструкції 30 шкіл або лікарень.

При цьому за контрабанду підакцизних товарів немає кримінальної відповідальності — тільки адміністративна. Хоч серед керівництва країни неодноразово лунали заклики повернути таке покарання для контрабандистів, парламентом відповідний закон досі не прийнято. «Криміналізацію підакцизної контрабанди я повністю підтримую. Чекаємо від уряду, від міністрів пропозицій щодо цього питання», — каже голова Комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев. Але поки віз і нині там.

Чи є вихід із ситуації?

Одна з опцій вирішення цього питання, на думку опитаних нами експертів і представників бізнесу, — внесення відповідних перехідних положень до законодавства, аналогічно до того, як впроваджуються зміни в акцизне законодавство для тютюнових і алкогольних виробів — тобто з реалістичними термінами і можливостями бізнесу здійснити заміну продукції на полицях точок роздрібної торгівлі, забезпечити нове маркування тощо. Другою опцією є пошук більш інноваційних способів адміністрування акцизу без його прив’язки до акцизних марок, як це роблять в більшості країнах ЄС.

Показати ще новини
Радіо NV
X