Своєрідна страховка. З чим пов’язане зростання тарифів на газ та воду у Києві
У Києві з 1 травня подорожчає опалення і гаряча вода.
Нові тарифи затвердило Київтеплоенерго. Їх вже оприлюднили на сайті підприємства.
З 1 травня населення сплачуватиме за теплову енергію понад 1,6 тис. грн за 1 гігакалорію. Бюджетні організації – понад 1,8 тис. грн. У середньому для населення плата за опалення підвищилася майже на 100 грн, а за гарячу воду – на 10 грн. Таке підвищення в Київтеплоенерго аргументували подорожчанням газу і води.
З травня ціни на природній газ зростуть, тому підвищення тарифів – це своєрідна страховка, аби у травні вже не гаяти час на підрахунки вартості тепла та не втрачати гроші. Про це у інтерв'ю Радіо НВ розповів експерт з питань житлово-комунального господарства Українського інституту аналізу та менеджменту політики Андрій Нікончук.
"Це пов'язано з підвищенням вартості газу, 1 травня підвищення вартості буде ще +40%, тобто це говорить про те, що вони просто-напросто дивляться трошки наперед, вони розуміють, вони оперують уже прийнятими рішеннями Кабінету міністрів, і не хочуть допустити будь- то такого касового розриву. Мовляв, дочекатися першого травня, коли відбудеться фактичне збільшення вартості, потім вони не хочуть місяць або два займатися розрахунками, зазнаючи збитків, і лише потім, через два місяці, десь до першого серпня починати працювати за новими тарифами", – зауважив Нікончук.
Відсутність рахунків на газ
12 березня в НАК Нафтогаз розповіли, що українці масово скаржаться на відсутність рахунків на газ. У Нафтогазі припустили, що таким чином в установах можуть маніпулювати з нормами, температурними умовами або рекомендованими платежами. У компанії також зазначили, що метою може бути зрив монетизації субсидій.
Натомість заступник начальника департаменту енергоефективності Нафтогазу Олексій Хабатюк порадив споживачам оплачувати рахунки самостійно, навіть якщо вони не отримали рахунок від облгаззбутів. Хабатюк пояснив, що у банках та на пошті всі працівники знають, на які реквізити треба платити за газ.
Під час прес-конференції в Українському кризовому медіацентрі Олексій Хабатюк наголосив, що деяким облгазам суд вже заборонив нараховувати споживачам коефіцієнти і додаткові обсяги.
"Суд став на сторону споживачів, і по окремим облгазам заборонив їм донараховувати цим споживачам ці коефіцієнти, ці додаткові обсяги. Це така робота, і чим більше вона буде масовою, тим краще, тому що часто бюрократичні механізми в уряді, в регуляторі, вони не помічають багатьох речей, поки це не випливе в серйозний інформаційний привід, серйозний тиск суспільства", – наголосив Хабатюк.

Протиріччя у законодавстві
Реформа створення ринку газу необхідна, але водночас необхідно побудувати ефективну взаємодію між усіма сторонами – громадянами, постачальниками послуг, і владою. Зокрема, усунути протиріччя у законодавстві, які найчастіше спричиняють проблеми. На цьому наголосила координатор житлово-комунальних та енергетичних програм Громадянської мережі ОПОРА Тетяна Бойко.
Вона зауважила, що споживачі досі отримують платіжки з недостовірною інформацією, рахунки з коефіцієнтами або із завищеними нормативами. У таких випадках споживачі мають вибір – або платити за завищеним тарифом, або отримувати штраф у наступному рахунку, чи опинитися під ризиком втрати субсидії.
"Ми підтримуємо, звісно, підтримуємо ці реформи, і розуміємо, що повинно бути здійснено дуже багато кроків. Це багато правильних речей, які будуть складні, і які потрібно буде пояснювати людям. Вони потребують так само і правильного законодавчого регулювання, тому що часто ці нормативно-правові акти суперечать один одному, на тому ж грають недобросовісні постачальники чи облгази, в результаті страждає все ж таки споживач, який отримує незрозумілий рахунок", – зауважила Бойко.
Представники Федерації роботодавців нафтогазової галузі, НАК Нафтогаз та громадянської мережі ОПОРА створили онлайн-платформу Газ.Правда для захисту побутових споживачів газу.
На порталі викладена інформація і поради щодо питань, які найчастіше цікавлять людей: неправильні рахунки за газ, неякісні послуги, лічильники газу та монетизація. На порталі планують розмістити також зразки скарг, підготовлені фаховими юристами, які споживачі зможуть взяти за основу для власних звернень, та шаблони позовних заяв.