Чому Міністерство інфраструктури не заборонило експлуатацію старих літаків

15 травня 2019, 09:20
Автор: Артем Ільїн

Мінінфраструктури передумало забороняти експлуатацію літаків старше 20 років. Однак частка старої техніки в українських авіакомпаніях, що виконують чартерні програми, скорочується і без заборони

«Все, що старше 20 років, в Україні не матиме права літати», — заявив в липні минулого року міністр інфраструктури України Володимир Омелян. Так він відреагував на масові зриви чартерних рейсів, які виконували українські авіакомпанії на замовлення туристичних операторів.

Відео дня

Напередодні травневих свят 2019 року в Міністерстві передумали запроваджувати такі обмеження. Але пообіцяли посилити контроль за ринком.

НВ Бізнес вже інформував про те, як цього літа зміниться робота туроператорів. У цьому матеріалі ми проаналізуємо зміни на ринку чартерних авіаперевезень, їхні причини та реакцію авіакомпаній.

Концентрація

За даними Державної авіаційної служби (ДАС) України в 2018 році міжнародні польоти на нерегулярній основі (чартерні польоти) виконували 16 українських компаній, які перевезли 4,65 млн пасажирів (+ 23,1%). 5 компаній — WINDROSE airlines (Роза Вітрів), Azur Air Україна, YanAir, Bravo Airways і «Міжнародні авіалінії України» (МАУ) — забезпечили 84% перевезень.

За підсумками 1 кварталу 2019 роки ринок показав зростання на 21,2% рік до року, але його структура змінилася. Кількість компаній, які виконували чартерні рейси, скоротилося до 11. А 90% перевезень припало лише на чотирьох учасників: SkyUp, Azur Air Україна, WINDROSE airlines і МАУ.

Чому сталися зміни? Найбільші гравці до нового сезону суттєво розширили флот. Наприклад, авіакомпанія SkyUp, яка розпочала польоти в травні минулого року, в літо-2019 має намір увійти з 8 бортами. У неї і найбільшого українського туроператора Join UP! спільні засновники, тому працюють у парі. Але в Join UP! мають намір збільшити кількість туристів більш ніж на 40%, до 1,3 млн осіб. Тому в чартерній програмі туроператора будуть задіяні літаки інших авіакомпаній, в контрактах з якими зафіксовані більш жорсткі вимоги, зокрема обов’язкова наявність резервного літака.

Протягом квітня флот AzurAir Україна, яка є спорідненою для турорпертора Anex Tour, сягнув 6 літаків. Цікаво, що половина з них — широкофюзеляжні Boeing 767−300, які зазвичай використовують на далекомагістральних рейсах (Шрі-Ланка, Таїланд і ін.), що виконуються взимку. Але поява літаків перед літнім сезоном свідчить про можливу експлуатацію на рейсах до Туреччини та Єгипту. У компанії не відповіли на запит НВ Бізнес про кількість перевезених туристів і планах на 2019 рік.

А ось ще один найбільший гравець — авіакомпанія «Роза Вітрів» (WINDROSE airlines) — в 2018 році перевезла 1 298 157 пасажирів. «У 2019-му прогнозний показник — 1,62 млн пасажирів за рахунок збільшення частоти», — розповіли НВ Бізнес в компанії. З урахуванням Airbus A320, отриманого в квітні, у неї 14 літаків, які використовуться на туристичних маршрутах. Компанія працює з туроператорами ТezTour, TUI, Coral Travel.

Третій Boeing 767 а/к Azur Air Україна (Фото: Карен Антонов)
Третій Boeing 767 а/к Azur Air Україна / Фото: Карен Антонов

«Міжнародні авіалінії України» хоч і втратили великого замовника в особі Join UP!, але також мають намір збільшити кількість туристів, що перевозяться на чартерних маршрутах. «У 2018 році МАУ перевезла на чартерних рейсах приблизно 890 тис. пасажирів. У 2019-му цей показник збільшиться до 15%», — розповіли НВ Бізнес в МАУ, уточнивши, що компанія використовує для чартерів два літаки. Серед її партнерів Coral Travel, Travel Professional Group, Kompas, Pegas Touristik, Alf, TUI.

Концентрація ринку відбувається за рахунок невеликих авіакомпаній, які експлуатували стару техніку. Тобто частка таких літаків при виконанні чартерних рейсів скорочується природним шляхом.

Так, про закриття чартерної програми повідомили в Bravo Airways, яка минулого року входила в топ-5 перевізників сегмента. «У 2018 році авіакомпанією Bravo Airways було перевезено майже 800 тис. пасажирів. На 2019 рік авіакомпанією не передбачена чартерна програма», — розповіли НВ Бізнес у прес-службі компанії.

За словами опитаних експертів, у поточному році присутність в сегменті скоротить і YanAir.

Швидше за все, на чартерах зосередяться «Буковина», «Анда Ейр», «Авіакомпанія Джоніка», «Українські крила» і «Дрім Вінд». Але невеликі авіакомпанії в Україні можуть раптово з’являтися і зникати. Так, минулого літа в реєстрі ДАС з’явилося два Airbus, зареєстрованих на ТОВ «ФАНейр», але до кінця осені згадка про компанію з офіційних документів зникла. А наприкінці квітня поточного року Державіаслужба виключила два борти MD-82 авіакомпанії «Буковина» з держреєстру повітряних суден у зв’язку із закінченням терміну їх оренди.

Віковий ценз

Старі літаки простіше купити або взяти в лізинг. Але їх складніше і дорожче обслуговувати. «Нові літаки потребують менше часу на технічне і регламентне обслуговування, для більш старих необхідно більше і частіше проводити технічні та регламентні роботи», — розповідає Богдан Долінце, секретар громадської ради при Державіаслужбі України.

При цьому більш старі літаки за рівнем безпеки польотів часто-густо не поступаються сучасним. Але більш висока ймовірність поломки може поставити під ризик чартерну програму туроператора, який зробив ставку на співпрацю з таким перевізником.

Тому торішня заява про можливу заборону експлуатації старих літаків викликала жваву дискусію в експертному середовищі. Адже вона могла ще більше вплинути на зміну ринкового ландшафту.

В авіакомпанії SkyUp зазначають, що флот істотної частини українських авіакомпаній складають літаки, виробництво яких зупинено наприкінці 1990-х. «В небі залишилися б тільки лічені одиниці техніки, як-от Boeing 737 NG і Airbus 321. Обмеження за так званим віком могло призвести до призупенення чартерних польотних програм в Україні», — повідомили НВ Бізнес у прес-службі компанії.

Але партнер юридичної фірми «Анте» Андрій Гук нагадує, що коли міністр озвучував цю ідею, то уточнював, що заява про вік повітряних суден — це спрощення. «20 років — це спрощене розуміння якогось середнього, після якого підтримувати льотну придатність літака важко і дорого», — каже Андрій Гук. Адже пересічному пасажирові досить складно пояснювати, що саме приховано за показниками льотної придатності, які надто залежать від стану, умов експлуатації і техобслуговування літака. При цьому Андрій Гук уточнює, що «Україна, як країна першої категорії з авіабезпеки, перевіряє льотну придатність за тими ж стандартами, що і в ЄС».

Авіакомпанія WINDROSE – один із лідерів ринку чартерних перевезень (Фото: МА
Авіакомпанія WINDROSE – один із лідерів ринку чартерних перевезень / Фото: МА "Львів им.Д.Галицкого"

«Проте в Україні не створені умови для стимулювання експлуатації нової техніки авіакомпаніями. Тому це комплексне питання, але його в будь-якому разі потрібно вирішувати на перспективу», — зазначають у WINDROSE. У компанії впевнені, що омолодження парку літаків необхідно українському ринку.

Не тільки на папері

Що ж відбувається в Україні на державному рівні? «Державіаслужба посилить контроль за технічним станом повітряних суден, що використовуються для перевезення пасажирів. Безпека є пріоритетом», — заявив наприкінці квітня Володимир Омелян, міністр інфраструктури України.

Тоді ж в.о. першого заступника голови Державіаслужби Сергій Коршук зазначив, що в разі невиконання перевізником вимог, встановлених оновленими Авіаційними правилами, Державіаслужба може застосувати до нього фінансові штрафні санкції.

Які ж зміни можна виділити в новій редакції Авіаційних правил України «Правила повітряних перевезень та обслуговування пасажирів і багажу» (Авіаційні правила), які набули чинності в березні поточного року?

У МАУ відзначають посилення контролю технічного стану флоту перевізників і регулярності рейсів. «Тепер перевізник зобов’язаний інформувати Державну авіаційну службу про кожну затримку тривалістю більше 12 годин і повідомляти, яких заходів було вжито, який сервіс був наданий пасажирам. Також авіакомпанія зобов’язана бути на зв’язку в режимі 24/7, щоб в разі непередбаченої ситуації пасажири мали можливість оперативно зв’язатися з нею і вирішити всі питання», — розповіли НВ Бізнес у прес-службі національного перевізника.

Але багато авіакомпаній і раніше виконували ці вимоги, оскільки вони відповідають Регламенту (ЄС) № 261/2004 Європейського Парламенту та Ради від 11 лютого 2004 року. Наприклад, в WINDROSE наголосили лише на одному нововведенні, яке може стати додатковим важелем для поліпшення регулярності: «Перевізнику надано можливість скоротити час реєстрації на 5 хвилин (45 хв замість 40 хв) і збільшити час від моменту закінчення посадки до вильоту на 5 хвилин (15 хв замість 10 хв)». Тобто компанії зможуть на 5 хвилин раніше починати підготовку до вильоту.

Літаки в МА Київ (Жуляни) (Фото: МА Київ ім.Сікорського (Жуляни))
Літаки в МА Київ (Жуляни) / Фото: МА Київ ім.Сікорського (Жуляни)

Більшість новацій не впливають на регулярність виконання рейсів. Наприклад, в SkyUp відзначили відмову від обов’язкової безкоштовної норми багажу. «Фактично Державіаслужба узаконила ситуацію, коли авіакомпанії продавали квитки з України за безбагажними тарифами, хоча це було заборонено чинним законодавством», — зазначають у компанії.

Також в новій редакції правил узаконили плату за реєстрацію в аеропорту, вилучили вимогу про обов’язкове безкоштовне надання всім пасажирам прохолодних напоїв. «Тепер пасажир може розраховувати тільки на воду за запитом», — запевняють у SkyUp.

Державіаслужба дещо посилила правила і зобов’язання для перевізників і авіапасажирів, а Мінекономрозвитку посилило контроль за діяльністю туроператорів. Але основні зміни відбуваються на рівні власників і менеджменту авіакомпаній, які цьогоріч почали ретельніше рахувати доходи і витрати. Адже справний літак може за добу виконувати до 3 пар рейсів на невеликі відстані, наприклад до Туреччини. І заробляти гроші. А борт, що простоює на землі, — це прямі збитки.

Найбільш інтенсивно використовуються літаки лоукост-авіакомпаній. Вони, як відомо, уважно стежать за віком свого флоту. І щойно той сягає критичних значень, перепродують літаки іншим перевізникам або лізинговим компаніям.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X