Пандемія, 4G, перспективи ринку і VEON. Інтерв'ю зі співдиректором Серджі Херреро

3 грудня 2020, 19:02
Позиція
Співдиректор VEON Серджі Херреро (Фото:VEON)

Співдиректор VEON Серджі Херреро (Фото:VEON)

Пандемія COVID-19 стала непередбачуваною екстремальною подією для всього світу. А як вона вплинула на компанію VEON і результати її діяльності?

 — Пандемія COVID-19 вплинула на роботу на всіх ринках, на яких ми представлені, особливо в зв’язку з посиленням жорстких карантинних заходів на початку другого кварталу 2020 року. Звичайно, це позначилося на наших фінансових показниках, але ми раді повідомити, що, починаючи з третього кварталу 2020 року, спостерігаємо поступове поліпшення показників операційної діяльності в міру зниження числа закритих магазинів і пом’якшення обмежень на пересування.

Відео дня

Внаслідок жорстких карантинних заходів у 3 кварталі 2020 впали доходи від роумінгу, а саме до 1% від виручки Групи в порівнянні з 3% у 2019 фінансовому році. Крім того, ми спостерігали переміщення трафіку даних з мобільних у фіксовані мережі, а також зменшення частки міських центрів у використанні мереж при зростанні частки приміських і сільських районів. Це позитивно впливало на наші фіксовані мережі, де пікові добові обсяги трафіку в періоди найбільш «жорстких» карантинних обмежень були на 35% вище, ніж до пандемії.

Жорсткі карантинні заходи прискорили зростання клієнтської бази наших послуг 4G на всіх ринках Групи, зокрема в Україні, де в третьому кварталі 2020 року клієнтська база послуг 4G виросла на 50% і тепер становить понад 36% від загального числа наших абонентів. Оскільки абоненти послуг 4G відіграють ключову роль для можливостей довгострокового зростання цифрових і послуг передачі даних, ці показники були для нас особливо обнадійливими.

Ми також зіткнулися з більш високими темпами впровадження наших застосунків для самообслуговування, середньомісячна кількість активних користувачів яких майже подвоїлася в порівнянні з минулим роком. Аналогічна тенденція спостерігалася і щодо наших цифрових послуг, таких як телебачення, клієнтська база якого зараз на 37% більше, ніж в третьому кварталі минулого року і досягла 250 000 клієнтів. В цілому ж збільшений попит на послуги 4G і швидше впровадження цифрових послуг дали нам змогу знову повідомити про двозначні цифри зростання доходів від передачі даних за квартал і загального доходу.

Заглядаючи вперед в останню чверть поточного року і в наступні роки, ми очікуємо, що деякі більш позитивні тенденції в поведінці клієнтів продовжаться і після пандемії. До цих змін ми добре готові завдяки інвестиціям в нашу мережу і зосередженості на цифрових послугах.

Пандемія посилила тенденції цифровізації і переходу на віддалену роботу. Які рішення VEON допоможуть скористатися цими можливостями, що відкриваються? Чи очікуєте ви появи нових ринкових ніш завдяки цій ситуації?

 — VEON присутній у дев’яти різних країнах з різними профілями і рівнями проникнення різних послуг, однак пандемія прискорила цифровізацію в немислимих раніше формах.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Введення жорстких карантинних заходів змусило приділяти більше уваги цифровим каналам продажів, які ми готові обслуговувати, завдяки постійним інвестиціям в застосунки для самообслуговування клієнтів і системи підтримки цифрового бізнесу, що забезпечують роботу таких каналів. Наша база користувачів систем самообслуговування виросла на 52% до 23,3 мільйона осіб у порівнянні з минулим роком.

Ми також спостерігаємо зростання обсягів використання наших цифрових послуг, таких як телебачення (зростання обсягів використання якого в періоди найбільш жорстких обмежень через локдаун становить 50% по всій Групі) і мобільні фінансові послуги, у випадку з якими клієнтська база нашого сервісу JazzCash в Пакистані перевищила 10 мільйонів щомісячних активних користувачів.

Ясно, що ми також можемо стати каталізатором цифровізації наших ринків. Наприклад, в Україні послуга Doctor Online від компанії «Київстар» дозволяє користувачам отримати не тільки віддалену консультацію лікаря, а й електронні рецепти, які в аптеці приймають в цифровому вигляді з наступною доставкою прописаних ліків. Для нас це чудова можливість.

Швидкий розвиток мереж і мобільного інтернету може перетворити операторів зв’язку на прості «трубопроводи трафіку». Що робить VEON, щоб урізноманітнити свої пропозиції і створити користувачам додаткові блага?

 — «Київстар» використовує один з найбільш диверсифікованих наборів цифрових послуг Групи, як для абонентів B2C (через такі продукти, як Doctor Online і наша платформа контенту «Київстар ТВ»), так і для клієнтів B2B, де наше стратегічне партнерство з «Майкрософтом» дозволяє нам пропонувати своїм бізнес-абонентам можливості Інтернету речей, великих даних, штучного інтелекту і хмарних обчислень.

Такий акцент як на мережах, так і на цифрових послугах створює збалансований портфель можливостей зростання на ринку, що швидко розвивається.

Що скажете про перспективи українського ринку?

 — Незважаючи на вплив жорстких карантинних заходів, «Київстар» зафіксувала квартальне зростання як виручки, так і EBITDA. «Київстар» успішна завдяки стійкій здатності розширювати асортимент своєї продукції, щоб відповідати мінливим потребам клієнтів.

В основі цього лежать постійні інвестиції в нашу мережу 4G, що дозволило «Київстар» до кінця третього кварталу 2020 року збільшити кількість базових станцій приблизно на 50% і охопити понад 84% населення країни покриттям 4G до кінця 3 кварталу 2020. Подальше стимулювання зростання можливе внаслідок більш широкого впровадження послуг 4G і розширення покриття 4G.

Крім традиційних телекомунікаційних можливостей, Україна має великий цифровий потенціал. Нам цілком під силу розвинути цей потенціал і розширити й без того сильну екосистему цифрових послуг «Київстар».

Розвиваючи тему попереднього запитання, назвіть 3 головні переваги і 3 основних вузьких місця / проблемних фактори українського телекомунікаційного ринку.

 — Україна — ринок, що розвивається, де впровадження послуг 4G почалося відносно пізно, а саме в 2018 році. Але завдяки стабільним інвестиціям у мережу Україна швидко ліквідувала відставання і тепер випереджає багато країн ЄС за темпами розгортання мережі 4G.

Що ще більш важливо, країна використовує це розгортання мережі для створення нових цифрових послуг і підприємств, що відповідають потребам українців. «Київстар» — прекрасний тому приклад. Наприклад, у третьому кварталі 2020 року об'єм послуг «Київстар ТВ» збільшився на 37%, а через мобільний додаток «Доктор Онлайн» за рік було здійснено понад 50 000 онлайн-відвідувань лікарів.

Ці інвестиції збігаються із зусиллями українського уряду, який зробив цифрові технології фундаментом своєї стратегії зростання, що включає такі ініціативи, як «Цифрова держава» та інвестиції в розумні міста.

Але перешкоди на шляху розвитку завжди можна ще більше мінімізувати. Необхідно забезпечити, щоб нормативно-правова база сприяла цифровому розвитку, а не перешкоджала йому.

Серед викликів, що стоять перед глобальним бізнесом, — забезпечення сталого розвитку і проблеми гендерного розриву. Що VEON робить для вирішення цих проблем?

 — Цілі сталого розвитку (ЦСР) Організації Об'єднаних Націй є орієнтиром для VEON в нашій діяльності зі стимулювання соціально-економічного розвитку в дев’яти країнах нашої присутності.

Кожна зі 193 держав — членів Організації Об'єднаних Націй взяла на себе зобов’язання використовувати ЦСР для координації зусиль з НУО та міжнародною бізнес-спільнотою з метою викорінення бідності, боротьби з різними видами нерівності та вирішення проблеми зміни клімату. VEON повністю підтримує ці зусилля і вибрала чотири ЦСР, на досягнення яких здатна максимально вплинути. Ці цілі такі: «Якісна освіта», «Гідна робота і економічне зростання», «Гендерна рівність» та «Індустріалізація, інновації та інфраструктура».

Як провідний постачальник послуг зв’язку та цифрових послуг, VEON має унікальні можливості для сприяння розвитку місцевих громад. Доступ до мережевих підключень не тільки стимулює місцеву економіку, а й допомагає боротися з нерівністю. З нашими досвідом і технологічною інфраструктурою ми маємо всі можливості, щоб допомогти місцевим громадам отримати доступ до інформації. Крім того, надання доступу до цифрових послуг і навчання одержувачів допомоги сприяє розвитку цифрового підприємництва і відкриває безліч нових можливостей працевлаштування.

Ми прагнемо чинити позитивний вплив на суспільство і визнаємо основоположну роль соціальних потреб, таких як освіта, охорона здоров’я, безпека та зайнятість. Ця роль стала ще важливішою в контексті пандемії COVID-19 і викликаного нею посилення нерівності.

— Особисте запитання: чи вдається вам, як людині, яка працює в телекомунікаційній галузі, встановлювати баланс між роботою і життям? Чи застосовуєте іноді «цифровий детокс», коли відключаєте всі використовувані канали зв’язку?

 — Технології змінили нашу взаємодію зі світом. Моя особиста позиція — це що технології слід використовувати, а не зловживати ними. Я намагаюся зосередити всю увагу на тому, що роблю в поточний момент, чи перебуваю я онлайн, чи проводжу час із сім'єю далеко від технологій.

Показати ще новини
Радіо НВ
X