Війна зміксувала роботу й особисте життя — інтерв'ю з Катериною Губарєвою, віцепрезиденткою IT-компанії SoftServe

25 грудня 2022, 17:23
Партнерський проєкт
SoftServe

SoftServe

Протягом останніх років тема гендерної рівності, недискримінації та протидії домашньому насильству стала однією із найбільш впроваджуваних роботодавцями в межах корпоративної соціальної відповідальності бізнесу. Не стояли осторонь і компанії в Україні. Так, в межах проєктів UNFPA, Фонду ООН у галузі народонаселення, «Трамплін до рівності» та «ЄС за гендерну рівність: разом проти гендерних стереотипів та гендерно зумовленого насильства» за фінансової підтримки Європейського Союзу та Швеції у співпраці з ООН Жінки та офісом віцепрем'єр-міністерки з питань європейської та євроатлантичної інтеграції України було створено декілька важливих ініціатив. Зокрема, Рейтинг відповідального бізнесу та Корпоративний Альянс, який наразі вже об'єднує 40 компаній. Ми запитали учасників Альянсу, чи змінились їхні підходи з початку повномасштабної війни в Україні, які практики мають роботодавці зараз та як підтримують родини у цей складний для всіх час.

Відео дня

На початку буквально кілька слів скажіть про ту компанію, яку ви представляєте. Я так розумію, що масштаб насправді величезний, по-перше. І, по-друге, ви є частиною проєкту Бізнес проти насильства та за гендерну рівність. Чому берете в ньому участь? Чому для вас це так важливо?

SoftServe — глобальна ІТ-компанія з українським корінням, з історією в 29 років. На сьогодні ми маємо 40 офісів в 13 країнах — від Мексики до Сінгапуру, та більше 13000 працівників глобально. Серед наших клієнтів найвідоміші глобальні бізнеси, а в роботі наших команд близько тисячі клієнтських проєктів. SoftServe розвиває один з найпотужніших R&D відділів в Україні, завдяки чому увійшов в рейтинг «25 найрозумінших компаній країни» від Forbes минулого року, а нещодавно ми увійшли також і в рейтинг стійкості українських бізнесів за період війни. SoftServe вже багато років ключовий роботодавець на ІТ-ринку в Україні, за 2021 рік ми найняли рекордну кількістю працівників та зросли на 45%.

Катерина Губарєва,

віцепрезидентка IT-компанії SoftServe

Якщо казати про те, що ми є частиною проєкту Фонду ООН у галузі народонаселення Бізнес проти насильства та за гендерну рівність, то так, ми позиціюємо себе як роботодавець, який пропонує рівні права і можливості всім без винятку. Ми намагаємося створити інклюзивне та комфортне середовище для працівників, незалежно від статі, віку, місця проживання тощо. І ми відкрито про це комунікуємо через всі доступні нам канали, наш сайт, соціальні мережі. І, звісно, в будь-яких складних ситуаціях, чи то розпал пандемії, чи початок війни, передусім ми завжди дбаємо про безпеку та добробут наших співробітників та їхніх сімей. І це не є наша конкурентна перевага, а чітка позиція компанії, якою ми намагаємося заохочувати й інших колег на ринку і не тільки. З Фондом ООН у галузі народонаселення ми маємо підписаний меморандум про співпрацю ще від 2020 року. І в рамках цієї співпраці ми вже реалізували проєкт, оновили платформу індексу благополуччя молоді, над ним працювали наші технічні спеціалісти-волонтери в межах програми Open Tech. Це наша внутрішня pro bono програма, в рамках якої ми за допомогою експертів та волонтерів компанії розробляємо цифрові рішення для вирішення різних соціальних викликів у суспільстві й у всіх спільнотах, де ми живемо й працюємо.

Про баланс між роботою і особистим життям зараз дуже багато насправді говорять. Не просто говорять, це пріоритет зараз для сучасної корпоративної культури. Що змінилося від початку війни? Що ви відчули, який досвід вашої компанії?

Цей баланс дуже важливий. Але, як на мене, війна дещо зміксувала роботу та особисте життя. Особиста безпека кожного працівника стала робочим питанням до вирішення компанією, а робота ввірвалася в особисте життя більше, ніж раніше. Через абсолютно інший графік роботи, який тепер ми всі підлаштовуємо під повітряні тривоги чи графіки відключень електроенергії в наших містах.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю
SoftServe
Фото: SoftServe

Ще на початку війни ми як компанія стали значно ближчими до своїх працівників, адже питання особистої безпеки людей та їхніх сімей стало питанням номер один, яке ми намагалися вирішити. Зокрема через релокацію працівників зі східних областей країни на захід. До речі, ми перевезли понад 3000 працівників та членів їхніх сімей в західні регіони України і за кордон. Найбільше саме з центральних та східних областей, звичайно. Зокрема з Харкова, Києва, Херсона, Маріуполя, Одеси тощо. Ми дуже тісно спілкувалися з кожним, усі разом переживали ту паніку, пробували шукати вихід, вивозили працівників і їхніх близьких автобусами, приймали працівників у наших офісах із їхніми домашніми улюбленцями, розміщували в готелях, квартирах, на туристичних базах — всюди, де тільки було можна. І наші колеги на заході країни та за кордоном приймали у себе вдома колег та їхні родини, фінансово підтримували всіх, хто релокувався з небезпечних регіонів.

Перші тижні війни були, звісно, дуже моторошними. Але, знаєте, ми відчували якесь таке неймовірне об'єднання, турботу і велику згуртованість. Я думаю, що за час війни ми дізналися значно більше одне про одного в компанії, і це також впливає і на баланс «робота — життя». Бо ми відчуваємо компанію більше, ніж частину нашого життя.

SoftServe
Фото: SoftServe

Але турбота компанії про працівників триває і досі. Ми надаємо працівникам і їхнім рідним можливість скористатися психологічною допомогою, постійно інформуємо про те, що відбувається, над чим працює наша кризова команда. Допомагаємо з питанням облаштування за кордоном, проводимо різні едукаційні зустрічі на різні теми, які можуть бути корисними зараз працівникам та їхнім родинам. Від першої медичної допомоги до того, як найкраще підготуватися до зими. І, звичайно, про те, як тримати себе, як балансувати між роботою та життям і залишатися в ресурсі.

Надзвичайно важливо це зараз. Є питання якогось особливого вигорання під час війни, коли іноді здається, що все пропало, й опускаються руки. Ви організовуєте для співробітників зустрічі з психологами? Чи у вас у штаті є психолог? Чи відбуваються якісь колективні тренінги?

З темою вигорання ми прицільно почали працювати ще у 2019 році. Коли на декількох локаціях запустили пілотний проєкт у фокус-групі серед менеджерів, щоб підняти загальну обізнаність у темі, дати розуміння прикладних інструментів, то ми зрозуміли, що так, ця робота важлива, вона знаходить відгук у людей, і ми зрозуміли, що треба працювати на випередження.

У 2020 році на фоні пандемії, тривог, великого відчуття невизначеності, через яке усі тоді проходили, ми розгорнули повномасштабну програму турботи про ментальне здоров’я із залученням і внутрішніх, і зовнішніх експертів. Щокварталу ми проводимо опитування працівників щодо їхньої задоволеності роботою в компанії. У цій анкеті ми маємо питання, яке стосується ментального здоров’я.

Крім того, постійно відстежуємо оцінки та коментарі колег на низку питань, які безпосередньо можуть впливати на рівень стресу та вигорання. Це опитування є анонімним, воно допомагає нам зрозуміти лише загальні тренди в якихось локаціях чи командах, чи є там тривожні ознаки. Але все одно ми можемо прицільно працювати, власне, з цими категоріями. І висока частота цих опитувань дозволяє нам досить оперативно відстежувати зміну ситуації. Звісно, ми бачимо, чи треба нам реагувати вже, чи ми можемо дотримуватися того курсу, який є.

SoftServe
Фото: SoftServe

З початком війни ми ще трохи посилили роботу в цьому напрямі, запровадили додаткові інструменти для допомоги співробітникам та сім'ям. У нас з’явилися онлайн-консультації з психологом. Щомісяця незалежні психологи надають сотні консультацій і колегам, і їхнім рідним. Також регулярно проводимо різні ресурсні заняття, що допомагають зняти стрес, переключитися, організовуємо зустрічі з психологами, зокрема військовими. Торік ми стали партнерами подкасту Володимира Станчишина Бо любов на Радіо Сковорода, який присвячений емоціям на роботі. З початком війни Володимир випустив новий сезон Бо війна, спонсором якого ми теж стали.

Про соціальні питання хотіла б з вами поговорити. Проблема гендерно зумовленого насильства також загострилася під час війни, на жаль. Чи впроваджує ваша компанія практику підтримки співробітників або співробітниць, які постраждали від домашнього насильства? Погодьтеся, про це дуже важко говорити і це дуже важко виявляти. Що робиться в вашій компанії?

Як я уже згадала, з початку війни ми запустили гарячу лінію психологічної підтримки для наших працівників в Україні і в Польщі. Вони можуть туди звертатися по допомогу 24 на 7. На робочі і на особисті, сімейні теми також. В нас є багато звернень на тему сім'ї, але я не можу розкрити деталей, чи є там про домашнє насильство, бо ми не аналізуємо, не дивимося на конкретні кейси, вони є анонімними, але ми бачимо тренди. Набагато більше тем про те, що сім'ї довелося тимчасово розлучитися через переїзд з одного регіону в інший або переїзд за кордон. Якби ми побачили якісь маркери від компаній-провайдерів, які надають нам таку послугу, таку психологічну підтримку, ми б, напевно, працювали більш глибинно з тим питанням. Але наразі покладаємося на кваліфікованих психологів, які допомагають впоратися з особистими негараздами. Такі сесії люди можуть вести регулярно, тобто це може бути системна, послідовна робота.

16 днів активізму проти насильства — так називається глобальна кампанія, яка щороку проводиться з 25 листопада до 10 грудня. Скажіть, будь ласка, чи планує ваша компанія долучатися до активностей? І якщо так — як саме?

Це надзвичайно важлива і гостра тема у суспільстві, тому ми точно будемо долучатися до подібних кампаній у майбутньому. Сподіваюся, вже наступного року. Наразі наш пріоритет — це допомогти колегам краще підготуватися до зими та можливих нових викликів, зумовлених війною.

Ви є представником ІТ-сектору. Зазвичай айтівці кажуть про державу і допомогу держави «головне не заважайте». А як із цим у вашій компанії? Які питання вирішуєте власними силами, самостійно, а в яких все-таки потребували б допомоги держави?

Я думаю, що ми зараз працюємо у форматі, коли кожен на своєму місці. І як громадянин, і як організації чи державні установи. Ми тримаємо свій фронт і робимо все від себе залежне заради наближення перемоги. Звичайно, війна актуалізувала і створила цілий пласт нових проблем та викликів. З ними потрібно працювати і впродовж наступних років. Йдеться про відбудову, про інтеграцію, про соціальну реабілітацію ветеранів, постраждалих від війни. Йдеться про безбар'єрність та інклюзію. Адже війна — це страшне явище, вона калічить людей тисячами щодня. І ми як суспільство вже зараз повинні думати над тим, які виклики ми матимемо.

Нам потрібні системні ініціативи на рівні держави, які б інституційно створювали платформи для роботи над вирішенням цих викликів. Ці платформи мають об'єднати довкола себе громадський сектор і бізнес та консолідувати ці зусилля. Лише в такому випадку ми зможемо швидко й ефективно адресувати ці нові виклики. А на своєму рівні ми вже думаємо про те, як війна позначиться на наших соціальних програмах та ініціативах. Готуємо певні програми, які мають допомогти ці виклики долати. Обов’язково будемо долучатися до спільної роботи над розв’язанням проблем, які зумовила війна, і за цілою низкою напрямів допомагати на рівні як країни, так і локальних громад.

SoftServe
Фото: SoftServe

Питання добору персоналу, якісних фахівців, фахових людей — наскільки зараз під час війни актуальне? Чи допомагає підбирати людей статус компанії, дружньої до родини?

Це важливий компонент репутації компанії на ринку праці, яка складається з дуже великої кількості елементів. Звісно, що статус компанії, дружньої до родини, — це важливий елемент. Але лише один з елементів. Коли людина вирішує, чи виходити на роботу в ту чи іншу компанію, то, звісно, робить це комплексно і зважає на дуже багато чинників. Але ми продовжуємо наймати людей в Україні. Очевидно, що наймання зараз, звичайно, трохи сповільнюється. Одначе в Україні все одно ми маємо 200 вакансій наразі. Для людей, для яких загальнолюдські цінності є пріоритетом, важливою частиною їх життя, той елемент, що компанія дружня до родин, має значення також. Але знову-таки це один із факторів, який люди беруть до уваги. І компанії теж з цим працюють.

До питань гендерної рівності повернімося. Скажіть, будь ласка, чи вважаєте ви, що принципи гендерної рівності є ознакою європейської компанії? І чи є це елементом інтеграції українського бізнесу у європейську корпоративну спільноту? Дуже важливо насправді зараз, коли ми на шляху до Європи, причому дуже швидкими темпами цей шлях маємо пройти.

Ми працюємо з цією темою теж досить давно і системно. І гендерно чутливі практики застосовуємо під час всіх етапів так званого employee journey, тобто того часу, який людина проживає разом з компанією. Це шлях від пошуку кандидатів і до різних аспектів роботи працівників вже всередині компанії.

Якщо оперувати цифрами, то, як результат нашої роботи, наразі жінки становлять 35% усього персоналу. 52% проєктних менеджерів у компанії — це жінки. Тобто це керівні посади. І ви, напевно, знаєте, що нещодавно європейський парламент офіційно ухвалив новий закон про гендерний баланс у компаніях, згідно з яким до 2026 року компанії повинні будуть мати принаймні 40% представників жіночої статі серед невиконавчих директорів або 33% серед усіх директорів. І тут ми горді сказати, що в SoftServe ми вже маємо подібні показники. Зокрема, в Україні на посадах молодшого директора та директора ми маємо 41% жінок, тобто показника 40% представників жіночої статі серед невиконавчих директорів ми вже досягли. Маємо ще дуже багато прикладів жінок на суто інженерних позиціях. Чи, скажімо, в researching development департаменті, що займається інноваціями, пошуком нових технологічних рішень та науковими дослідженнями.

SoftServe
Фото: SoftServe

В цілому для нас не властива якась стереотипізація професії. Розробником чи розробницею програмного забезпечення можуть бути і чоловіки, і жінки. Ми створюємо сприятливе середовище для того, щоб поєднати кар'єрне зростання і можливість виконувати свої сімейні зобов’язання. Ці підходи ми не припиняємо застосовувати навіть під час війни, нічого не ставимо на паузу.

І хочу навіть більше сказати, що у час війни саме на жіночу частину нашої компанії лягли нові виклики й відкрилися нові можливості. Адже жінки можуть зараз їздити у відрядження за кордон. Тому ми маємо дуже багато прикладів, коли, власне, завдяки великій частці жінок у компанії, зокрема на менеджерських і лідерських позиціях, ми змогли продовжувати розвивати бізнес, відкривати нові представництва в Латинській Америці й налагоджувати нові процеси там тощо.

Послухати інтерв'ю можна на подкасті: https://podcasts.nv.ua/ukr/episode/17097.html

Показати ще новини
Радіо NV
X