Шофери в законі: як вивести ринок таксі з тіні

18 грудня 2019, 11:10
Спецпроект
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке
«Сіре» таксі — одна з серйозних проблем цієї сфери (Фото:depositphotos)

«Сіре» таксі — одна з серйозних проблем цієї сфери (Фото:depositphotos)

Три з половиною роки тому в українській столиці почалася революція. Точніше, один із проявів цифрової трансформації економіки — на ринок вийшов сервіс замовлення поїздок Uber.

Українці, що швидко підхоплюють технологічні тренди, оцінили його: показника щотижневої кількості поїздок, якого компанія очікувала підкорити за шість місяців, було досягнуто всього за шість тижнів. Зараз же, за оцінками експертів, заокеанський Uber і вітчизняний Uklon разом займають близько 60% столичного ринку таксі. Втім, у всій країні ситуація в цій галузі залишається неоднозначною.

Чимало перевезень — в тіні

Згідно даним про безготівкові платежі віртуального банку Monobank, які його співзасновник Олег Гороховський вважає цілком репрезентативними, на ринку таксі за кількістю поїздок на Uber припадає кожна друга поїздка, Uklon — кожна четверта, Bolt — кожна восьма. Втім, є й менш райдужна статистика.

Офіс ефективного регулювання BRDО оцінює щорічний оборот ринку таксі в країні в 40 мільярдів гривень. Однак, на «білу» частину припадає лише мільярд гривень, решта це майже 96% ринку) — в тіні. Такі водії повністю або частково приховують свою фактичну діяльність, працюючи без передбаченої законодавством ліцензії. Слід зазначити, що отримати її досить складно.

Основний інструмент регулювання на ринку — ліцензія на внутрішні перевезення пасажирів на таксі — фактично не працює і не забезпечує безпеку пасажирів.

«Сіре» таксі — одна з серйозних проблем цієї сфери. І мова йде не тільки про величезні суми, які не обкладаються податком. Питання стосується і безпеки пасажирів. У ЗМІ та соціальних мережах регулярно спливають історії про недобросовісних таксистів. Але в такому випадку претензії пред’являти фактично нікому: далеко не всі служби таксі, особливо «офлайнові», можуть ідентифікувати всіх водіїв. Це часто призводить до низької якості послуг, безвідповідальності перевізників і неефективності контролю.

Але приватне рішення не виправляє загальну ситуацію. Експерти BRDO вивчили ринок і з’ясували: з 40 регуляторних актів дев’ять вже неактуальні, ще шість мають ознаки незаконності. Більш того, всі 12 інструментів регулювання мають нормативні прогалини і провокують високі корупційні ризики через невизначеність і непрозорість процедур.

«Основний інструмент регулювання на ринку — ліцензія на внутрішні перевезення пасажирів на таксі — фактично не працює і не забезпечує безпеку пасажирів. Також недієвими є інструменти, які покликані забезпечити контроль виконання і якість послуг, фінансові розрахунки», — говорить керівник сектора «Транспорт і інфраструктура» BRDO Владислав Притоманов. Тому в Офісі ефективного регулювання задумалися про реформування ринку таксі.

Вихід з тіні — через реформу

Найслабше місце в нинішньому законодавстві, через яке ринок залишається в тіні — складна процедура ліцензування та вимога створювати ФОП. Однак, мало який водій готовий подавати декларації і тим більше купувати касовий апарат. Закрити це слабке місце в законах і покликана пропозиція BRDO. Серед іншого, пропонується дати можливість платити фіксовану суму в рік онлайн без бюрократичних зволікань.

depositphotos
Фото: depositphotos

Для того, щоб вивести водіїв з тіні, BRDO разом з ключовими гравцями ринку і бізнес-асоціаціями пропонує серйозно спростити вихід на ринок таксі.

«Ми впевнені, що це вдасться забезпечити через введення декларативного принципу здійснення госпдіяльності замість ліцензії на „внутрішні перевезення пасажирів на таксі“ і введення платних, обмежених у часі, не більше року, документів дозвільного характеру, щоб здійснювати перевезення пасажирів на таксі», — пояснює Притоманов.

Йдеться про те, щоб замість нинішньої ліцензії купувати «токен» — тимчасовий дозвіл, який діє певний термін (місяць або рік). Автори законопроекту зазначають, що вартість такого токена, по суті — одноразового податку на діяльність, невелика. Але за умов масової покупки, підрахували вони, держбюджет отримає півмільярда гривень на рік, а не нуль, як зараз.

В результаті кожен незалежний водій зможе чесно платити державі і абсолютно легально перевозити людей без зайвих формальностей і корупції. Крім того, законопроект усуває чимало протиріч між бюрократією і реальністю: перевезення пасажирів на замовлення можна буде підтверджувати за допомогою електронного договору (зараз дозволені тільки письмові). А легальне замовлення таксі можна буде організовувати не тільки письмово і по телефону (як стверджують нинішні норми), але й онлайн. Крім того, законопроект вводить обов’язкове страхування поїздок.

Така модель повинна захищати інтереси і водіїв, і пасажирів. Держава ж зможе отримувати більше податків і ефективніше стежити за дотриманням важливих для безпеки і комфорту пасажирів норм. Незабаром документ повинні направити на розгляд Верховної Ради.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X