Що зміниться в роботі аеропорту Бориспіль — 6 тез топ-менеджерів

24 травня 2019, 20:06
Сюжет
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке
Автор: Артем Ільїн

В «Борисполі» представили концепцію розвитку до 2045 року та відкрили паркінг. Що ще найближчим часом зміниться в головному аеропорту країни для пасажирів і партнерів

Вчора в ДП Міжнародний аеропорт (МА) «Бориспіль» було свято - відкриття першої черги багаторівневого автомобільного паркінгу, який будується з 2011 року. На честь цієї події на верхньому рівні новобудови організували концерт зірок української естради - для всіх бажаючих. А в одному з бізнес-лаунжів Терміналу D зустріч топ-менеджерів держпідприємства - з журналістами.

Відео дня

Основною темою зустрічі з представниками медіа стала презентація концепції розвитку головного аеропорту України до 2045 року. У ній передбачено єдиний підхід до розвитку всієї території «Борисполя» і нарощування річного пасажиропотоку до 54 млн чол. Потреба аеропорту в інвестиціях оцінюється в 3,4 млрд євро.

В ході спілкування було озвучено багато тез про складнощі і перспективи роботи «Борисполя». НВ Бізнес відібрав найцікавіші, які можуть торкнутися пасажирів і інших партнерів аеропорту вже найближчим часом.

1. Акціонування: чому ні

Багаторівневій паркінг в Борисполі (Фото: Артем Ільїн / НВ)
Багаторівневій паркінг в Борисполі / Фото: Артем Ільїн / НВ

Міністерство інфраструктури України вирішило відкласти проведення корпоратизації ДП «Міжнародний аеропорт «Бориспіль».

«Проблема в тому, що основна частина майна аеропорту "Бориспіль" відноситься до розряду майна, що не підлягає внесенню до статутних фондів і не підлягає приватизації - це, перш за все, весь аеродром», - пояснив генеральній директор МА "Бориспіль" Павло Рябікін. За його словами в корпоратизацію може бути передано тільки ¼ всього, що є на балансі держпідприємства.

Це призведе до необхідності створення двох підприємств, які будуть управляти різними частинами майна. В результаті можуть виникнути складності із залученням кредитів європейських фінансових інститутів.

«Можна вирішити шляхом окремого закону, як це було зроблено на "Укрзалізниці", але ми не такі "великі і важкі". А можна ... впровадити елементи корпоративного управління, залишити статус держпідприємства», - розповів топ-менеджер.

Поки вирішили зупинитися на другому варіанті. Цього тижня Кабмін затвердив склад незалежної наглядової ради ДП, який повинен взяти на себе частину функцій Міністерства інфраструктури України з управління підприємством.

2. Довгоочікуваний паркінг

Павло Рябікін (ліворуч) и Григорій Зубко (Фото: Артем Ільїн / НВ)
Павло Рябікін (ліворуч) и Григорій Зубко / Фото: Артем Ільїн / НВ

Головною подією вчорашнього дня стало відкриття першої черги довгобуду, який стартував поряд з Терміналом D ще в 2011 році, - багаторівневого паркінгу.

«Загальна площа паркінгу майже 77 тис. кв.м. Це 4 поверхи. Перша пускова черга - це більше ніж 40 тис. кв.м. і 1019 паркувальних місць», - розповів комерційний директор «Борисполя» Григорій Зубко. За його словами, тут передбачені місця для зарядки електрокарів. У планах керівництва аеропорту віддати перший поверх прокатним компаніям, незначна частина площ будуть комерційними, наприклад, тут можуть з'явитися торгові точки.

Кошторисна вартість паркінгу склала 690 млн гривень.

«Багаторівневий паркінг буде коштувати 30 грн. на годину і 300 грн. на добу», - розповів Зубко. Після оплати парковки у водія буде 15 хвилин на виїзд.

При цьому перші 10 хвилин після заїзду на територію паркінгу також будуть безкоштовними, що дозволить висадити або забрати пасажирів.

«Ми часто чуємо, що у нас є проблеми з тим, щоб машина під'їхала висадила пасажира, забрала пасажира. Це пов'язано з недостатньою кількістю ліній руху безпосередньо перед терміналом. Термінал D - не має притермінальной площі. Паркінг повинен вирішити цю проблему», - вважає гендиректор аеропорту Павло Рябікін

Що стосується другої черги, то Григорій Зубко сподівається, що з урахуванням отриманого досвіду вона буде добудована швидше. І вже найближчим часом в системі державних закупівель ПроЗорро буде оголошений відповідний тендер.

3. Готель на чужій землі

Центр управління паркінгом (Фото: Артем Ільїн / НВ)
Центр управління паркінгом / Фото: Артем Ільїн / НВ

Уже цього року біля паркінгу і Терміналу D розпочнеться будівництво 8-поверхового 4-зіркового готелю на 264 номери. Його реалізацією займеться група приватних інвесторів на власній земельній ділянці.

«Територія аеропорту" Бориспіль "ділиться зонально на дві частини. Це близько 1000 Га - власне ДП МА "Бориспіль". Ще 560-580 Га знаходиться в приватній власності», - так Павло Рябікін пояснив появу приватного інвестора фактично на території аеропорту.

Державний аеропорт не витрачає на цей проект свої кошти. Більш того, з інвесторами домовилися про підключення до комунікацій і отримання додаткових доходів для аеропорту від діяльності цього об'єкта.

Павло Рябікін сказав, що серед учасників цього проекту є київський інвестор Офер Керцнер, власник компанії City Capital Group, відомий за проектом арт-завод «Платформа». «Це ізраїльська група», - повідомив Рябікин.

4. Вантажний термінал: життєва необхідність

Видача багажу в аеропорту Бориспіль (Фото: Артем Ільїн / НВ)
Видача багажу в аеропорту Бориспіль / Фото: Артем Ільїн / НВ

МА «Бориспіль» - найбільший в Україні аеропорт по обслуговуванню не тільки пасажирів, але і вантажів. Тому в концепції розвитку до 2045 року закладено створення карго-хаба.

«Концепція карго-хаба абсолютно накладається на пасажирський хаб, завдяки базовій авіакомпанії. Сьогодні на пасажірських рейсах вона перевозить 70% вантажів, що обробляються в аеропорту. Тобто модель перевезень вантажними літаками сьогодні є архаїчною», - розповів перший заступник генерального директора МА «Бориспіль» Євгеній Дихне.

За його словами один літак Boeing - 777 авіакомпанії МАУ привозить не тільки пасажирів, але і до 25 тонн вантажу. Наявність базового перевізника і географічне розташування аеропорту дає можливість доставляти вантажі з Азії до країн Західної Європи. В основі концепції карго-хаба закладена модель, при якій, наприклад, з Китаю в «Бориспіль» вантажний літак буде привозити 120-150 тонн вантажів. Далі пасажирські літаки базової авіакомпанії меншими частинами будуть доставляти ці вантажі в аеропорти Європи.

У грудні минулого року напередодні новорічних свят діючий вантажний термінал «Борисполя» буквально захлинувся в потоці вантажів. І зупинив їх приймання. Тому вже зараз тут займаються розвитком цього напрямку.

«Ми закінчуємо проектування вантажного терміналу площею 10 тис. кв.м.», - розповів Євген Дихне. Це буде реконструкція одного з 9 діючих складів і дозволить забезпечити потреби аеропорту на найближчі роки.

Проектування виконується власним коштом, а будівництво має відбуватися у формі державно-приватного партнерства. «Для будівництва терміналу буде потрібно 1-2 будівельні сезони», - анонсував перший заступник гендиректора.

Але в кінці поточного року аеропорт буде обходитися наявними потужностями, тому є ризик повторення торішньої ситуації.

«У нас розроблено частково нове програмне забезпечення, оновили і збільшили парк техніки. Ми змінили алгоритм роботи - залучаємо хендлінгові компанії для транспортування вантажів. Раніше перевезення здійснювалося тільки аеропортом. Це називається вишукувати власні ресурси», - резюмував Павло Рябікін.

5. Термінал F: лоукост і duty free

Митний контроль в аеропорту Бориспіль (Фото: Артем Ільїн / НВ)
Митний контроль в аеропорту Бориспіль / Фото: Артем Ільїн / НВ

За словами генерального директора в затвердженій концепції розвитку Термінал F буде активно використовуватися до 2035-2038 рр. Нагадаємо, що після багаторічного простою його розконсервували навесні цього року. Зараз тут переважно працюють чартерні і лоукост-компаній. За словами Павла Рябікіна, базовими авіакомпаніями для цього терміналу зараз є RyanAir і SkyUp.

«Можу привести приклад одного дня, коли були травневі розльоти. Пікове навантаження склало 42 тис. пасажирів в день, з яких 6 тисяч обслугував Термінал F», - розповів Павло Рябікін про перші підсумки реалізації цього проекту.

При цьому в Терміналі F зараз немає ні магазинів duty free, ні точок громадського харчування. «Це стара болюча історія взаємин з попереднім власником duty free. Там був договір про спільну діяльність, який був розірваний ... відновлений. Зараз наші руки зв'язані тим, що йдуть суди на предмет того: а хто ж там може оперувати? Старий [партнер - ред.] або можемо провести новий конкурс? », - сказав Павло Рябікін, уточнивши, що мова про компанію «БФ Груп».

Літак МАУ в аеропорту Бориспіль (Фото: Артем Ільїн / НВ)
Літак МАУ в аеропорту Бориспіль / Фото: Артем Ільїн / НВ

6. МАУ-ефект

«На сьогодні авіакомпанія МАУ здійснює близько 60% рейсів з аеропорту "Бориспіль" в цілому. Якщо частина рейсів пішла в термінал F, то в D - це близько 70%», - так Павло Рябікін пояснив роль Міжнародних авіаліній України в діяльності державного аеропорту.

За словами топ-менеджера, взаємини «Борисполя» і МАУ шикуються з урахуванням давньої історії і компанії залежать один від одного. Тому збитки національного перевізника, отримані за підсумками минулого року, відбилися і на діяльності аеропорту. «У МАУ було просідання, було якимось чином оформлено відтермінування платежів у вигляді платних векселів. Ми зараз певну частку фінансуємо МАУ у вигляді відтермінуваня платежу на умовах ставки 21% річних», - розповів Рябикин.

При цьому він уточнив, що в концепції розвитку аеропорту є два сценарії по нарощуванню пасажиропотоку. І песимістичний розрахований за умови відсутності базового перевізника. «У ньому відсутній транзит, який зараз становить близько 30% обсягу. Але ми зараз знаходимося навіть вище розрахункових показників оптимістичного сценарію», - заявив топ-менеджер.

Він уточнив, що аеропорту вистачить ресурсу, щоб зберегти діяльність, навіть якщо зникне базовий перевізник.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X